0

قرارداد دانشگاه شیراز و وزارت نفت امضا شد

دسته بندی ها : فضای مجازی 17 دی 1394 مدیر سایبرلا 504 بازدید

ایرنا: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با اشاره به امضای ۱۲ قرارداد همکاری بین وزارت نفت و دانشگاه های کشور گفت: دو قرارداد از این مجموعه قراردادها بین دانشگاه شیراز و این وزارتخانه برای بهینه سازی و ارتقای فناوری تولید متانول و کاتالیست ها در ایران امضا شد.
دکتر احمد عریان افزود: روز ۱۳ دی ماه و عقد این مجموعه قراردادها با وزارت نفت، روز بزرگی برای صنعت و آموزش عالی کشور بود. وی گفت: امضای این قراردادها نویدبخش تحول در ارتباط صنعت و دانشگاه و تقاضای محور شدن پژوهش های دانشگاهی بود که در نتیجه آن تحقیقات علمی از پژوهش های بین فردی استاد و دانشجو و چاپ مقاله به سمت تولید محصول و اثرگذاری در جامعه سوق یابد.
ارتقای فناوری کشور در تولید متانول
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز محور یکی از قراردادهای امضا شده با محوریت این دانشگاه را ارتقای فناوری کشور در عرصه تولید متانول عنوان کرد. وی گفت: این قرارداد پژوهشی مراحل مربوط به تولید متانول تا تبدیل آن به فراورده های مختلف، فروش و بازاریابی آن را در همکاری نزدیک با صنعت پتروشیمی را شامل می شود.
عریان اظهار کرد: محور این قرارداد حول دانشگاه شیراز است و مقرر شده است که این دانشگاه در همکاری مشترک با دانشگاه های صنعتی شریف، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و شهید چمران اهواز این قرارداد را به نتیجه برساند. وی گفت: نخستین جلسه تیم های کاری برای اجرایی کردن این قرارداد با حضور استادانی از دانشگاه های مشارکت کننده روزهای آینده در دانشگاه شیراز برگزار می شود.
متانول یا متیل الکل یا الکل متیلیک یا الکل چوب که ساده ترین
نوع الکل هاست. این ماده می تواند به عنوان ضد یخ، حلال و سوخت به کار برده شود. متانول به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده
می شود. متانول تولید شده از چوب و سایر ترکیبات آلی را متانول آلی یا بیوالکل می نامند که یک منبع تجدید شدنی برای سوخت است و در مواردی می تواند جایگزین مشتقات نفت خام شود.


مأموریت دانشگاه شیراز برای ارتقای فناوری تولید کاتالیست ها

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در ادامه گفت: بر مبنای قراردادهای منعقد شده بین این دانشگاه و وزارت نفت، این دانشگاه مأموریت ارتقای فناوری تولید کاتالیست ها در کشور را برعهده گرفته است.
وی یادآوری کرد: ایزومریزاسیون یکی از حوزه های دانش شیمی و ساخت کاتالیست ها است که فرایندهای شیمیایی را شتاب می بخشد و یا فرایندهای ناممکن را ممکن می کند.
عریان گفت: هم اینک بیشترین حجم کاتالیست ها از خارج کشور وارد می شود و تعداد اندکی از کاتالیست ها به صورت محدود در دانشگاه های داخل کشور ساخته شده است. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز اظهار کرد: با قرارداد امضا شده بین این دانشگاه و وزارت نفت، قرار است دانشگاه ها
وارد عرصه تولید و بهینه سازی فناوری تولید کاتالیست ها شوند و تا مرحله تولید با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی و بازاریابی برای محصول تولیدی گام بردارند. وی افزود: در این مسیر، رشته های مهندسی شیمی، شیمی، مهندسی مواد، نفت، محیط زیست، اقتصاد، مدیریت و شاید زمین شناسی هم در جریان این پژوهش علمی کاربردی مشارکت خواهند داشت. کاتالیست ها وسایلی هستند که عمدتاً در اتومبیل ها نصب می شوند که با نصب آن ها گازهای آلاینده هوا به گازهای بی خطر تبدیل می شوند.عریان گفت: قراردادهای امضا شده بین وزارت نفت و مراکز آموزش عالی کشور به طور عملی دانشگاه ها را وارد فرایند اجرایی برخی طرح های منتهی به تولید محصول می کند و دانش فنی خاصی را به دانشگاه ها وارد می کند.
وی ادامه داد: دانشگاه های کشور با بهره گیری از فرصت این قراردادهای پژوهشی در حوزه های مختلف علمی روزآمد
می شوند و قادر خواهند بود ضمن دستیابی به آخرین فناوری های روز جهان، برای تولید و ابداع محصولات جدید نیز گام بردارند. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز یادآوری کرد: این دانشگاه بهمن ماه ۹۳ نیز در تفاهم نامه ای
با وزارت نفت، مأموریت تحقیق درباره ازدیاد برداشت از سه میدان بزرگ نفتی کشور را عهده دار شده بود که هم اینک متخصصان این دانشگاه در حال ایفای این مأموریت
هستند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    6 − شش =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!