0

امضای 20 میلیارد دلار قرارداد اقتصادی میان تهران و سئول

دسته بندی ها : فضای مجازی 13 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 569 بازدید

کمتر از 4 ماه از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها می‌گذرد و در همین مدت کوتاه چشم بادامی‌های شرق آسیا توانسته‌اند که برای حضور در صنایع ایران بویژه صنعت نفت گوی سبقت را از رقبای اروپایی خود بربایند. در این خصوص روز گذشته رئیس جمهوری کره جنوبی در رأس یک هیأت بلندپایه اقتصادی متشکل از 230 نفر از مدیران تجاری و فعالان اقتصادی این کشور به تهران آمدند و مذاکرات با مقامات ایرانی را در زمینه‌های مختلف اقتصادی با جدیت بیشتری آغاز کردند.

ایران‌آنلاین: مذاکراتی که به عقد میلیاردها دلار تفاهمنامه اقتصادی انجامید. پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده نیز بین ایران و کره جنوبی مذاکرات اقتصادی گسترده‌ای صورت خواهد گرفت و قراردادهای تجاری و اقتصادی بیشتری در حوزه‌های مختلف به امضا می‌رسد که به گفته «کانگ هو این» وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی حجم این تفاهمنامه‌ها و قراردادها رقمی معادل ٢٠ میلیارد دلار خواهد بود.

گاز، محور نخستین تفاهمنامه
در دیدار روز گذشته وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل و نقل کره جنوبی با «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران، استراتژی بلندمدت همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز به امضا رسید و نخستین یادداشت تفاهم همکاری نفتی ایران و کره جنوبی میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت گاز کره جنوبی (KOGAS) بود. صادرات گاز ایران به صورت ال ان جی، بازار گاز و انتقال تجربه‌ها در زمینه تعاملات گازی محور اصلی این یادداشت تفاهم است.

شرکت گاز کره جنوبی در سال ١٩٨٣ میلادی تأسیس شده است و از شرکت‌های اصلی وارد‌کننده ال ان جی در جهان به شمار می‌رود. «کانگ هو این» که پیش از ورود رئیس جمهوری کره به ایران، با «بیژن زنگنه» دیدار کرد، در زمینه همکاری‌های ایران و کره جنوبی اظهار کرد: فرصتهای زیادی برای همکاری با ایران وجود دارد که این کشور قصد دارد از این فرصتها و بازار ایران استفاده و در این باره بیشتر فعالیت کند. در همین زمینه زنگنه ابراز امیدواری کرد که با عزم عملیاتی بتوان خواست شرکت‌ها را به مرحله اجرا گذاشت و زمینه‌های همکاری دو کشور را در شاخه‌های مختلف تأمین کرد. وی افزود: ایران و کره جنوبی می‌توانند از برداشت نفت از ایران تا سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌ای در زمینه فناوری ال ان جی و صنایع پتروشیمی همکاری داشته باشند.

خرید روزانه 400 هزار بشکه نفت
در جریان دیدار روز گذشته، وزیر نفت از افزایش ٣٠٠ هزار بشکه‌ای فروش نفت و میعانات گازی به کره جنوبی پس از لغو تحریمها خبرداد و اعلام کرد که هم‌اکنون مقدار فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره جنوبی به ۴٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است. به گفته زنگنه این مقدار، پیش از لغو تحریمها یکصدهزار بشکه در روز بود. همچنین زنگنه با بیان اینکه هنوز مشکل بانکی با کره جنوبی حل نشده است، تصریح کرد: این موضوع در حال پیگیری است.
زنگنه با اشاره به اینکه همزمان با سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران یادداشت تفاهمی با وزیر انرژی این کشور امضا شد، درباره اینکه کره ای‌ها علاقه‌مند هستند در چه طرح‌هایی حضور یابند، گفت: ایران ال ان جی، طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس جنوبی (که اتان و مولکولهای سنگین‌تر را به عنوان خوراک پتروشیمی جدا می‌کند)، پالایشگاه بیدبلند ٢، ان جی ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسک از طرح‌های مورد علاقه کره‌ای‌ها هستند. ناگفته نماند که این طرح‌ها از جمله اولویت‌های صنعت نفت کشور هستند که زنگنه پیش از این بر لزوم تسریع توسعه آنها تأکید داشت. همچنین زنگنه با بیان اینکه شرکت‌های دو کشور درباره برخی طرح‌ها با هم گفت‌و‌گو کرده‌اند و تعدادی از آنها به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: در طرح‌هایی مانند ال ان جی، ایران ادامه مذاکره را با شرکت‌های کره‌ای منوط به خرید ال ان جی از سوی آنها عنوان کرد که موافقت کردند؛ بنابراین مذاکرات در این زمینه نیز ادامه می‌یابد.
زنگنه فروش نفت به کره جنوبی را باب نخست همکاری میان دو کشور عنوان و اظهارکرد: مرحله بعدی این همکاری مربوط به تأمین مالی طرح هاست که فکر می‌کنم در این سفر گشایش مهمی حاصل شود.

رشد حجم مبادلات تجاری
ارزش مبادلات غیرنفتی ایران و کره جنوبی در سال 2013 چهار میلیارد و 100 میلیون دلار اعلام شده است که از این رقم بیش از 300 میلیون دلار صادرات ایران به کره جنوبی و سه میلیارد و 800 میلیون دلار واردات از کره بوده است. البته با در نظر گرفتن صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی حجم تجارت دو کشور در این سال به رقم 9 میلیارد و 200 میلیون دلار می‌رسد.

در سال 2015 نیز به گزارش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم کل مبادلات تجاری دو کشور پس از کاهش به سبب تحریم‌ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید که حجم واردات ایران از کره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن کشور 250 میلیون دلار بود.
بوتان، پروپان، هیدروکربورهای غیرحلقوی، سرب تصفیه شده، روی غیرممزوج، پلاسما و فرآلدهید پلی اتیلن مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به این کشور است. اما اکنون با افزایش 4 برابری صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی باید منتظر آمار جدید از مبادلات تجاری دو کشور باشیم و در این خصوص می‌توان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد که تراز تجاری و ارزش مبادلات ایران و کره در سال 2016 مثبت خواهد بود. به این معنی که در سال‌جاری حجم صادرات ایران به کره به حجم واردات از ایران کشور می‌چربد.
اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست. این کشور طی چهار دهه اخیر دومین رشد اقتصادی سریع را در بین کشورهای جهان دارا بوده است که مجموعه تلاش‌های این کشور در جهت ارتقای اقتصاد خود موجب شد که تولید ناخالص این کشور در سال ٢٠١٣ با رشدی در حدود ۶/٣ درصد نسبت به سال قبل از آن به ١١٩٨ میلیارد دلار برسد و به تناسب آن سرانه این شاخص هم بیشتر شود.

ایران به دنبال سرمایه‌گذاری مستقیم و انتقال تکنولوژی کره‌
روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با هیأتی متشکل از سرمایه‌گذاران، نمایندگان بانک‌ها و تاجران کره جنوبی از این کشور خواست ضمن سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران، تکنولوژی موجود در کره را به ایران منتقل کنند.
ولی‌الله افخمی‌راد در دیدار با «هاک‌ دو کیم» معاون وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی و هیأت تجاری همراه، افزود: اقتصاد ایران دیگر متکی بر نفت نیست و در سال گذشته میزان صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران بیش از 60 میلیارد دلار بوده که این نشان می‌دهد اتکای اقتصاد ایران به نفت به 40 درصد رسیده است.
وی گفت: از این‌رو کره‌ای‌ها دیگر نباید به ایران به عنوان کشوری مصرف‌کننده بنگرند بلکه باید به این فکر باشند که ایران به عنوان هاب تولید و صادرات کالا در منطقه است؛ با این دیدگاه همکاری‌های ایران و کره جنوبی می‌تواند بلند مدت و طولانی شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 − چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!