0

نکات مهم هنگام تنظیم قرارداد تجاری

دسته بندی ها : قرارداد تجاری 25 اسفند 1397 مدیر سایبرلا 628 بازدید

دنیای تجاری پر از پیچیدگی ها و راز و رمزهای مخصوص به خودش است، دراین بازار تنها کسانی موفق خواهند بود که از اصول و قوانین آگاه باشند و به خوبی آنها را اجرا کنند.

به نقل از ویرگول، یکی از اصلی ترین اصول تجارت، بستن قرارداد است. قرارداد های تجاری مکتوب آینده کار یک تجارت را مشخص می کنند .در بازار سنتی ایران حرف مرد سند بود و کمتر پیش می آمد که سند مکتوبی نگاشته شود که البته زمینه ساز مشکلات و اختلافات فراوان می شد از این رو قرارداد های امروزی در این خصوص راهگشای خیلی مسائل و مشکلات هستند.

قرارداد به این مفهوم است که یک یا چند نفرتعهد به انجام امری کنند و انجام آن مورد قبول طرفین  آن باشد.

قرارداد ها انواع مختلفی دارند زمانی که قرارداد بین یک یا چند شرکت تجاری منعقد شود ماهیت تجاری دارد و قرارداد تجاری خوانده می شود.

یک اصل در تمامی قرارداد ها وجود دارد و آن اینکه طرفین قرارداد ذکر می شوند سپس تعهدات و حقوق هر یک به صورت توافقی مکتوب می گردد. درصورت نیاز جرائمی برای دیرکرد تعهدات تعیین می شود.

قرارداد هایی که جنبه بین المللی دارند معمولا دو زبانه تنظیم می شوند و همین طور حقوق بین الملل در نتظیم آن رعایت می شود.

در قرارداد های داخلی اصول و قوانین داخلی هر کشور مد نظر قرار می گیرند. قرارداد، زمانی تنظیم می شود که کلیه چانه زنی ها به پایان رسیده باشد و طرفین در خصوص کلیات و جزئیات به اتفاق نظر رسیده باشند.

امروزه کلاس های متعددی در زمینه تعریف و نحوه تنظیم قرارداد های تجاری وجود دارد که به تجار آموزش می دهد چطور با نوشتن یک قرارداد صحیح و قانونی آینده تجاری خود را تضمین کنند.

چراکه قرارداد یک توافق الزام آور است که روابط دو یا چند نفر را تنظیم می کند بنابراین به محض امضای قرارداد، طرفین ملزم به اجرای اصول آن هستند و تخطی از قرارداد مستوجب مجازات خواهد بود.

بارها پیش آمده که حتی تجار موفق و با تجربه به سبب عدم دقت در تنظیم قرارداد مجبور به پرداخت جریمه های سنگین و هزینه های هنگفت شده اند.

قرارداد ها می تواند در زمینه خرید و فروش، اجاره، رهن، ضمانت، اعطای تسهیلات مالی و … باشد، که البته تنظیم هریک قوانین خاص خود را دارد. البته یک سری اصول مشترک در نتظیم کلیه قرارداد های تجاری وجود دارد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم.

قرارداد های تجاری معمولا به دو شیوه عادی و رسمی تنظیم می شود. همانطور که از نام این قرارداد ها مشخص است قرارداد های عادی فی مابین تجار بسته می شود ولی در قرارداد های رسمی مقامات و شخصیت های حقوقی و قانونی هم حضور دارند و اجرای مفاد قرارداد را تضمین می کنند.

قرارداد های عادی با وجودی که اتقان کمتری نسبت به قرارداد های رسمی دارند اما در محاکم قانونی قابل پیگرد حقوقی می باشند و از رسمیت برخوردار هستند.

اصول و شرایط قرارداد باید به وضوح کلیه شرایط را توضیح داده باشند و جای هیچ ابهامی در هیچ یک از بند ها و تبصره ها نباشد چرا که در صورت بروزاختلاف نظر امکان سوء استفاده از بندهای دارای ابهام وجود دارد.

شرایط مادی و پرداخت ها باید با دقت و با جزئیات ذکر شود و اگر قرار است چکی بین طرفین رد و بدل شود و یا قرارداد مدت دار باشد حتما تاریخ های پرداخت ، شماره چک و سایرجزئیات با دقت ثبت و مکتوب گردد.

درصورتی که طرفین قرارداد بخواهند شخص ثالثی را به عنوان نماینده قانونی و وکیل خود معرفی کنند نام و مشخصات فرد به همراه حیطه اختیاراتش در قرارداد ذکر شود.

حتما در قرارداد شرایط فسخ و انصراف با ذکر جزئیات لحاظ شود تا درصورتی که یکی از طرفین قصد خروج از قرارداد را داشت شرایط مشخص باشد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که فرضا 10 سال از اجرای قراردادی گذشته باشد و یکی از طرفین قصد خروج از قرارداد را داشته باشد قوانین جاری در زمان تنظیم قرارداد اجرایی می گردد .

در قرارداد ها شرط داوری در قرارداد ذکر می گردد به این معنی که طرفین توافق می کنند که در صورتی که اختلافی فی مابین افراد ذی نفع قرارداد پیش آمد برای داوری به مرجعی که مورد توافق طرفین است مراجعه کنند.

هرقرارداد دارای سه بخش است :

بخش اول توافق نامه است که شامل کلیه مشخصات طرفین قرارداد شامل مشخصات شناسنامه ای و محل سکونت ومبلغ قرارداد را دربرمی گیرد.

بخش دوم که شرایط عمومی قرارداد است که به شرح کار، فسخ قرارداد، خسارت ناشی از عدم انجام تعهد، قانون حاکم بر قرارداد(در صورتی که یکی از طرفین خارجی باشد) فورس ماژور( حوادث طبیعی یا غیر مترقبه) چگونگی حل اختلاف ، ضمانت نامه، بیمه (برای مشخص کردن شرایط جبران خسارت مالی و جانی) مالیات و عوارض قانونی می باشد.

بخش سوم شامل شرایط خصوصی است که موارد اختصاصی که ممکن است باتوجه به تغییر شرایط عمومی قرارداد به وقوع بپیوندد را مد نظر قرار می دهد.

از آنجا که تنظیم قرارداد یک امر کاملا تخصصی است به نظر می رسد کمک گرفتن از وکلای حقوقی در تنظیم قرارداد ها یک اقدام پیشگیرانه مفید باشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!