قرارداد واردات CBU با فرانسوی ها به زیان کشور است
واردات خودرو از کشور فرانسه باعث خروج ارز از کشور و نابودی صنعت خودروی داخلی میشود. امیرحسن کاکائی گفت: تا به حال امتیازی به طرفهای خارجی داده نشده و از این پس نباید داده شود. خارجیها قصد حمله به بازار خودرو ایران و در دست گرفتن آن را دارند
امیرحسن کاکائی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفتگو با نسیم آنلاین، درباره پیامدهای مثبت و منفی سفر رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا و احتمال واردات خودرو از این دو کشور گفت: از یک سال گذشته مراوداتی برای از سرگیری مجدد رابطه با برخی کشورها درباره صنعت خودرو صورت گرفته است، در حال حاضر نیز در این موضوع که این ارتباط ها میتواند برای ما مفید باشد شکی نیست.
وی ادامه داد: خودرو از جمله کالاهایی است که باید قیمت تمام شده آن به صرفه و مناسب باشد، لذا عملکرد مدیران این صنعت نیز باید کاملا اقتصادی باشد. اما به هر دلیل متأسفانه ما در این چند سال از بسیاری جهات نتوانستیم صنعت خودرو را طوری پیشرفت دهیم که رضایت حداکثری از محصولات آن وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: تا جایی که اعلام شده در رابطه با خودرو هنوز هیچ صحبتی از واردات نیست، البته ظرف یک سال گذشته علی رغم خروج شرکتهای فرانسوی از ایران، وارداتی از سوی این کشور به ایران صورت گرفته است!
وی تأکید کرد: آن چیزی که الان بسیار جدی در حال دنبال کردن است، بحث سرمایهگذاری و تولید محصول مشترک بین فرانسه و ایران است که این موضوع میتواند برای صنعت خودروی ایران هم مفید باشد.
عضو هیئت علمی دانشکده خودرو به نسیم آنلاین گفت: چنان چه ماشین به صورت CBU وارد کشور شود، بدون شک نه تنها به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود بلکه تبعات منفی بدی نیز به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: بدون شک خارجیها به دنبال کسب منافع خود و باز شدن دروازههای بازار ایران بر روی محصولات خود هستند و اگر چیزی غیر از این باشد باید تعجب کرد، اما این هرگز هدف ما نبوده و نباید هم باشد تا جایی که بنده نیز مطلع هستم در جزئیات قرارداد نیز واردات خودرو به صورت CBU (خودرو به صورت کامل یعنی به کشور وارد شود) مطرح نشده است.
کاکائی خاطرنشان کرد: بدون شک واردات CBU به ضرر ما خواهد بود زیرا به این ترتیب ارز از کشور خارج میشود و برای مدتی کوتاه تنها مصرف کنندگان خوشحال خواهند بود اما از آن طرف اشتغال زیادی در کشور از بین میرود و مشکلات زیادی را در عرصه اقتصاد کلان به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: بازار خودروی ایران مانند ناموس یک کشور است و هرگز نباید آن را در دست بیگانگان قرار داد، خارجیها همیشه قصد حمله به این بازار و در دست گرفتن آن را دارند، بنابراین ما به هیچ وجه حق نداریم در این زمینه امتیازی به طرف مقابل بدهیم.
این استاد دانشگاه افزود: قبل از هر چیز در رابطه با صنعت خودرو باید سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشور انجام شود و از طرفی انتقال فن آوری باید رخ دهد، در غیر این صورت هرگز به جز این نباید قراردادی منعقد شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر حتی قراردادی با چنین ویژگیهایی از جمله انتقال فن آوری منعقد شود، اما پس از آن به دلایلی از جمله ضعف نشان دادن از طرف ما و یا یک طرفه نگاه کردن طرف مقابل، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و یا انتقال فن آوری صورت نگیرد، این موضوع ضعف ما را نشان خواهد داد که قاطعانه برخورد نکردهایم.
نظرات کاربران