0

جابری انصاری: مرحله نخست قرارداد «اس- ۳۰۰» اجرایی شد

دسته بندی ها : فضای مجازی 25 فروردین 1395 مدیر سایبرلا 481 بازدید

در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز در توضیح آخرین وضعیت اجرایی شدن توافق خرید این سامانه موشکی از روسیه، از طی شدن مسیر اجرایی آن خبر داد و اعلام کرد که «مرحله نخست قرارداد اس-۳۰۰ مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند»، همزمان برخی رسانه‌های داخلی کشورمان با انتشار خبر و پخش تصاویری، از ورود اولین محموله موشکی روسیه به ایران خبر دادند و اعلام کردند که این محموله از طریق بندر انزلی وارد کشور شده است.

ایران‌آنلاین: این رسانه‌ها برای تأیید خبر خود، به توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران استناد کرده و اظهارات وی مبنی بر طی شدن روند اجرایی قرارداد «اس- 300» را به معنای تأیید خبر ورود موشک‌ها به ایران تفسیر کردند. این مسأله باعث شد سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحویل سامانه اس-300 به ایران توضیح دوباره‌ای منتشر کند.

جابری انصاری ضمن تکذیب خبر ورود «اس-300» به نقل از وزارت خارجه مجدداً تأکید کرد که توافق خرید این سامانه موشکی روند اجرایی و طبیعی خود را طی می‌کند. این در حالی بود که مقامات روسی هم بلافاصله به این خبر که در برخی رسانه‌های روسیه از جمله خبرگزاری اسپوتنیک بازتاب یافته بود، واکنش نشان دادند. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین در نشست خبری خود گفت که «مسکو درباره شروع روند تحویل سامانه اس-300 به ایران اظهار نظر نمی‌کند.»

فراز و نشیب‌های یک قرارداد

جابری انصاری ضمن تکذیب خبر ورود «اس-300» به نقل از وزارت خارجه مجدداً تأکید کرد که توافق خرید این سامانه موشکی روند اجرایی و طبیعی خود را طی می‌کند. این در حالی بود که مقامات روسی هم بلافاصله به این خبر که در برخی رسانه‌های روسیه از جمله خبرگزاری اسپوتنیک بازتاب یافته بود، واکنش نشان دادند. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین در نشست خبری خود گفت که «مسکو درباره شروع روند تحویل سامانه اس-300 به ایران اظهار نظر نمی‌کند.»

«اس-300»، یک سامانه موشکی سطح به ‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست و در واقع نوع تکمیلی سامانه پدافندی ارتفاع بالای «اس-200» به شمار می‌رود. مقامات کشورمان در پی خرید این سامانه موشکی از نوع اس-300 پی‌ام‌ یو (S-300PMU) هستند که یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های زمین به هواست و توانایی آن را دارد تا اهدافی واقع در ارتفاع‌ حداکثر ۲۷ کیلومتری را منهدم سازد.

ایران در سال 2007 قرارداد خرید پنج سامانه از موشک‌های اس-300 را به ارزش 800 میلیون دلار با روسیه امضا کرد اما دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری وقت روسیه در سال 2010 تحت فشارهای غرب به این بهانه که این قرارداد قطعنامه‌های شورای امنیت را علیه ایران نقض می‌کند، تحویل این سامانه‌ها را به تعویق انداخت.
اما با تغییر دولت در مسکو و پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ممنوعیت انتقال سامانه اس- 300 به ایران را لغو کرد و پس از آن رایزنی‌ها میان دو کشور برای امضای یک قرارداد جدید برای تحویل این سامانه‌های دفاعی به ایران آغاز شد. در حالی که بعد از حل و فصل موضوع هسته‌ای و دستیابی ایران و کشورهای گروه 1+5 به برجام، وزارت خارجه روسیه از تحویل سامانه‌های دفاع موشکی اس- 300 به ایران در «آینده‌ای نزدیک» خبر داده بود، همزمان با سفری که سردار دهقان در بهمن ماه سال گذشته به روسیه داشت و رایزنی‌هایی که برای تقویت و تداوم بخشیدن همکاری‌های نظامی تهران و مسکو با مقامات بلندپایه روسیه از سر گذراند، خبرگزاری اسپوتنیک روسی به نقل از منابع آگاه از تحویل نخستین سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران طی 29 بهمن خبر داد.

اما کمی بعد این خبر از سوی مقامات رسمی دو طرف تکذیب شد تا آخرین اظهار نظر مقامات آگاه درباره اس-300 از سوی مسئولان روسی صورت گیرد. در همین راستا بود که سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که «تاریخ ارسال این سامانه به ایران مشخص نیست» تا به این ترتیب انتشار خبرهای متفاوت درباره اجرایی شدن تعهدات مقامات کرملین برای واگذاری موشک‌های «اس- 300» به ایران همچنان ادامه یابد

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!