0

قرارداد ایرباس‌ روی هوا !

دسته بندی ها : قرارداد بین المللی, قرارداد دولتی 15 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 390 بازدید

وطن امروز نوشت: پس از اجرای برجام رئیس‌جمهور به همراه وزرای اقتصادی خود راهی کشورهای اروپایی شد تا در فضای جدید سیاسی با عقد قرارداد با کمپانی‌های بزرگ دنیا بستر لازم را برای اقدامات اقتصادی فراهم کند.

بنا به این گزارش، رئیس‌جمهور در سفر به فرانسه به سراغ مدیرعامل کمپانی سازنده هواپیمای ایرباس رفت تا در یکی از بزرگ‌ترین قراردادها، 118 فروند هواپیمای ایرباس از این کمپانی برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خریداری کند.

اما این در حالی است که طبق وعده وزیر حمل‌ونقل فرانسه، پیش‌قرارداد ایرباس‌ها «علی‌القاعده» باید حداکثر در دهه اول اردیبهشت امضا می‌شد، این قرارداد کماکان به نتیجه نرسیده است تا بدعهدی پلیس بد مذاکرات (فرانسه) هم تاییدی بر نافرجامی برجام باشد.

در واقع اواخر دی‌ماه سال گذشته بود که بنا به ادعای دولت، برجام به فرجام رسید و مذاکرات 1+5 نهایی شد.  در پیش‌قراردادی که آن زمان به امضا رسید، مقرر شد ‌‌118 فروند انواع ایرباس‌ شامل 45 فروند‌ ایرباس 321 و 320، 45 فروند‌ ایرباس 330، 16 فروند‌ ایرباس 350 و 12 فروند‌ ایرباس 380 پهن‌پیکر‌ برای ایران‌ایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد. ‌

درباره رقم این پیش‌قرارداد هم پیش از این گمانه‌زنی‌هایی از سوی رسانه‌ها و با بررسی سایت کمپانی ایرباس، مطرح شد و عده‌ای رقم قرارداد را 25 میلیارد دلار عنوان کردند اما وزیر راه‌وشهرسازی مدعی شد این رقم، رقم «کاتالوگ پرایس» است و رقم واقعی در تفاهمنامه ایران‌ایر با ایرباس برای این 118 فروند هواپیما، 5/10 میلیارد دلار ‌است.

وعده اول دولت: امضای قرارداد ایرباس‌‌ها تا اوایل اسفند 94

‌همان روز‌‌ها بود که اعلام شد «خرید ایرباس‌ها فعلاً در قالب پیش‌قرارداد مطرح شده است و با بررسی‌های انجام‌شده از سوی مدیرعامل هما و نمایندگان ایرباس تا 40 روز کاری بعد، این پیمان به قرارداد منتج می‌شود».

روز 11 بهمن‌ماه سال 94 بود‌ که وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد: قرارداد خرید ایرباس‌‌ها تا 20 روز کاری آینده (دهه اول اسفندماه) به امضا می‌رسد.  عباس آخوندی با بیان اینکه مبلغ قرارداد خرید 118 فروند ایرباس از کمپانی ایرباس 5/10 میلیارد دلار است، سهم ایران‌ایر را در این قرارداد 15 درصد عنوان کرد و گفت:‌ کمپانی سازنده 85 درصد اعتبار را در قالب تسهیلات تأمین می‌کند.

وی همان روز (‌11 بهمن‌ماه 1394) درباره امضای قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد: فعلاً در این‌باره پیش‌قرارداد به امضا رسیده است و پس‌ از آن باید مراحل قانونی طی شود؛ دو طرف 20 روز کاری مهلت دارند به قرارداد نهایی دست یابند.

آخوندی حتی درباره رقم قرارداد ایرباس‌ها هم توضیح داد که مبلغ قرارداد 5/10 میلیارد دلار است و تحویل این ایرباس‌ها از اسفندماه 94 آغاز می‌شود. ‌وزیر راه‌وشهرسازی سهم ایران‌ایر را در این قرارداد 5/1 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این مبلغ یکجا پرداخت نمی‌شود بلکه به‌صورت 20درصد – 20 درصد در مدت زمان 8 سال پرداخت خواهد شد‌، در واقع آخرین هواپیما از این خرید ظرف 15 سال تسویه حساب می‌شود.

آخوندی درباره قیمت ایرباس‌ها گفت قیمت اسمی یا کاتالوگی این ایرباس‌ها 25 میلیارد دلار است اما طبق روند کمپانی سازنده، هنگام فروش ارقام کمتر می‌شود و به 5/10 میلیارد دلار می‌رسد زیرا نرخ مبنای تأخیرات تحویل براساس نرخ اسمی خواهد بود.

 وعده دوم دولت: امضای قرارداد ایرباس‌ها در 3 ماهه اول سال 95‌

به هر حال سال 94 هم به پایان رسید اما قرارداد ایرباس‌ها به نتیجه نرسید، البته آخوندی در 26 اسفند سال گذشته وعده‌‌ای دیگر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده است قرارداد ایرباس‌ها در 3 ماهه اول سال 95 نهایی شود.  ‌این ادعاها و جنجال‌‌های رسانه‌ای مدیران دولت‌ در قرارداد خرید ایرباس‌ها در حالی مطرح شد که ‌‌درباره به نتیجه رسیدن قرارداد خرید این هواپیماها و زمان قطعی آن، هیچ مقام مسؤولی‌ اظهارنظر مشخص و روشن نداشته و به نظر می‌رسد دولت در این پیش‌قرارداد رو دست خورده است، زیرا از سویی موضوع تأمین فاینانس این هواپیماها در ابهام است و شاید همین موضوع تأمین مالی، موجب شده است مدیران کمپانی ایرباس در امضای قرارداد تعلل به خرج دهند.  از سوی دیگر به نظر می‌رسد طرف مقابل (فرانسه) مسؤولیتی در قبال‌ اجرای تعهدات خود ندارد و خود را متعهد به برجام نمی‌داند. در تایید این ادعا می‌توان به گفته‌های وزیر حمل‌ونقل فرانسه درباره قرارداد ایرباس‌ها در پایان فروردین‌‌ماه امسال استناد کرد.

 وعده سوم: امضای قرارداد ایرباس‌ها در دهه اول اردیبهشت 95

آلن ویدالیس، وزیر حمل‌ونقل، دریا و شیلات‌ فرانسه روز 30 فروردین‌ماه امسال در حاشیه دیدار با وزیر راه‌وشهرسازی ایران، در نشست خبری با خبرنگاران گفت که قرارداد ایرباس‌ها «علی‌القاعده باید هفته دیگر نهایی شود».

 وعده چهارم: امضای قرارداد ایرباس‌ها نیازمند مجوز آمریکا

وزیر حمل‌ونقل، دریا و شیلات‌ فرانسه در همان نشست خبری با بیان اینکه در کمپانی هواپیماهای ایرباس بیش از 10 درصد تجهیزات، آمریکایی است، گفت برای فروش این تجهیزات نیاز به مجوز آمریکایی است اما به هر حال قرارداد باید علی‌القاعده تا هفته آینده نهایی شود.

البته وی این را هم گفت که‌ مشکلاتی هنوز باقی است و در زمینه بانکی نیز مشکلاتی داریم‌.  به هر حال بیش از 70 روز از وعده اولیه امضای قرارداد ایرباس‌‌ها می‌گذرد و این پیش‌قرارداد هنوز به قرارداد منتج نشده است، به نظر می‌رسد در کنار مشکلات بانکی و نبود امکان مبادلات دلاری که باید پس از برجام رفع می‌شد و نشد، پلیس بد مذاکرات (‌فرانسه) احساس مسؤولیتی در قبال ایران برای تعهد به وعده‌‌های خود و وعده‌‌های پسابرجامی همتایان خود ندارد و همین امر به طولانی‌ شدن روند مذاکرات نمایندگان ایران‌ایر و کمپانی ایرباس انجامیده است.

به هر حال این قرارداد‌ که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین قرارداد اقتصادی پسابرجامی یاد می‌شد، کماکان به نتیجه نرسیده است تا بدعهدی فرانسه هم تاییدی بر نافرجامی برجام باشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 + ده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!