0

قانون جدید شبکه های اجتماعی در فرانسه: حذف محتوای مخرب در ۲۴ ساعت یا جریمه

دسته بندی ها : شبکه های اجتماعی, قوانین و مقررات 28 اردیبهشت 1399 کارشناس سایبرلا 495 بازدید
قوانین و مقررات فضای مجازی, قانون ایران

مجلس عوام فرانسه قانونی را برای مقابله با نفرت پراکنی در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های آنلاین تصویب کرده که از نظر برخی بحث برانگیز است. بر اساس این قانون پلتفرم ها باید طی ۲۴ ساعت محتوای غیرقانونی را حذف کنند در غیر این صورت باید خود را برای پرداخت جرایم هنگفت آماده کنند.

اما منظور از محتوای غیرقانونی چیست؟ اساسا هر مطلبی که در دنیای واقعی جرم یا توهین تلقی شود از نظر این قانون در دنیای آنلاین هم قانونی نیست. برای مثال می توان به موارد کلی مثل تهدید یا تبعیض تا موارد مشخص تر نظیر انکار هولوکاست اشاره کرد.

به نقل از TechCrunch، الزامات قانون جدید به همینجا ختم نمی شود و موضوعات افراطی تر نظیر محتوای تروریستی و پورنوگرافی کودکان باید ظرف یک ساعت حذف شوند. در حالی که نفرت پراکنی آنلاین از کنترل خارج شده برخی دیگر نگران این هستند که این رویکردها به سانسور شتاب زده منجر شود. از آنجا که شرکت ها هیچ تمایلی به پرداخت جرایم هنگفت ندارند ممکن است برخی مطالب را که ناقض این قانون هم نیستند، پیش از بررسی کافی و با عجله حذف کنند.

هدف نمایندگان مجلس فرانسه از اینکار الزام شرکت ها به تعدیل محتوا و پاکسازی پلتفرم ها است. در واقع دولت در این روند تنها نقش ناظر را ایفا می کند و در صورت تخطی از قوانین دست به جریمه خواهد سازد. وزیر امور دیجیتال فرانسه الزام پلتفرم های آنلاین به حذف مطالب از این طریق را به سیستم بانکداری تشبیه کرده که در آن هم نقش دولت تنها ناظر است.

برای شرکت ها سطوح متفاوتی از جرایم در نظر گرفته شده که از چند صد هزار دلار شروع شده و در موارد شدیدتر به ۴ درصد از درآمد سالیانه نیز می رسد. پیش از این آلمان هم قوانین مشابهی را برای حفاظت از کاربران شبکه های اجتماعی تدوین کرده و بحث هایی هم پیرامون در پیش گرفتن روند مشابه در سطح اتحادیه اروپا جریان دارد.

منبع: دیجیتاتو

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج + پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!