0

آیا ضمانت پرداخت قرارداد ساخت نیروگاهی یونیت صادر شد؟

دسته بندی ها : قرارداد ساخت, قرارداد صنعت نیرو 13 مرداد 1397 مدیر سایبرلا 478 بازدید

گروه میثاق؛ یکی از بزرگترین و همچنین چالشی‌ترین قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه ساخت و توسعه نیروگاه‌ برق در ایران، قراداد یونیت اینترنشنال است. این قراداد پس از گذشت بیش از دو سال هنوز اجرایی نشده است. یکی از چالش‌های اصلی این قرارداد صادرنشدن ضمانت پرداخت (payment garanty) از سوی وزارت اقتصاد ایران است.

به گزارش عیارآنلاین، از چالشی‌ترین قراردادهای صنعت برق کشور ، قرارداد ساخت نیروگاهی است که در خرداد سال ۹۵ بین شرکت مادرتخصصی برق حرارتی و شرکت ترکیه‌ای «یونیت اینترنشنال» منعقد شد. شرکت یونیت در بیانیه‌‌ی ابتدایی خود از احداث هفت نیروگاه جدید با ظرفیت ۶۰۰۰ مگاوات و به قیمت ۴.۲ میلیارد دلار در ایران خبر داده بود. این بیانیه شرکت یونیت موجب انتشار موجی از مخالفت‌های داخلی شد چراکه ایران در سال‌های اخیر به صادرکننده خدمات فنی مهندسی ساخت نیروگاه تبدیل شده بود.

اما با گذشت دو سال و عدم آغاز  ساخت نیروگاه این شرکت، این قرارداد دچار تغییر و تحولاتی از  جمله کاهش ظرفیت از ۶۰۰۰ مگاوات به ۲۰۰۰  مگاوات شد. یکی از چالش‌های اصلی این قرارداد، ضمانت آن بود چراکه طبق آن باید طرف ایرانی بالاترین ضمانت داخلی خود یعنی payment garanty  را ارائه می‌کرد.  اما طبق برخی شنیده‌ها وزارت اقتصاد ایران به عنوان مرجع صادرکننده ضمانت‌های سرمایه‌گذاری خارجی تاکنون هیچ گونه‌ payment garanty صادر نکرده است.

احمد جمالی مدیرسرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران درباره آخرین وضعیت ضمانت‌های صادر شده برای ساخت نیروگاه‌ در ایران گفت: در قراردادهای ساخت نیروگاه توسط سرمایه‌گذاران خارجی، در مواردی که خریدار انحصاری یا عرضه کننده محصول تولیدی دستگاه دولتی است، ابتدا قرارداد تضمینی خرید انرژی (برق) (PPA) بین سرمایه‌گذاران خارجی و وزارت نیرو منعقد می‌شود.

وی درباره ضمانت‌های صادر شده برای قراردادهای نیروگاهی نیز گفت: برای سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های ۹۵ و ۹۶ هیچگونه ضمانت پرداختی از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی جهت ساخت نیروگاه در ایران صادر نشده است.

در پایان باید خاطر نشان کرد که شواهد و اظهارات مسئولان نشان دهنده تعلیق قرارداد سرمایه‌گذاری و ساخت نیروگاهی یونیت اینترنشنال است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. فیلم گفته :
    23:48 1398/02/12

    بسیار عالی حرف نداره واقعا
    لذت میبرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 11 =

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!