0

جلوگیری از رفتارها و شیوه های فریبنده توسط شرکت های بازاریابی شبکه ای

دسته بندی ها : شرکت هرمی - بازاریابی شبکه ای 27 آذر 1400 کارشناس سایبرلا 373 بازدید
بازاریابی شبکه ای MLM

در راستای جلوگیری از ارتکاب به تخلف مذکور موضوع بند (7) ماده (10) و بند (14) بخش (الف) ماده (13) آیین نامه موضوع مواد (2)، (12) و تبصره ماده (87) قانون نظام صنفی، کلیه شرکت ها با گنجاندن مفاد این ابلاغیه در دستورالعمل های رفتاری و انگیزشی بازاریابان و گروه های فروش خود، بطور مستمر با جستجو نام شرکت و تیم های فروش مربوطه درصفحات اجتماعی (نظیر اینستاگرام، واتس آپ و تلگرام)، بسترهای درج آگهی و اشترک ویدئو و… باید از هرگونه بازنمایی شفاهی، کتبی یا تصویری ارائه شده شامل موارد زیر اجتناب نمایند.

به نقل از دبیرخانه کمیته نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای، به اطلاع کاربران و کلیه فعالین شرکت های بازاریابی شبکه ای می رساند:

از آنجائیکه بازاریابان شرکت ها با توسل به رفتارها و شیوه های فریبنده، تبلیغ خلاف واقع و اغواگرایانه در شبکه های اجتماعی (نظیر اینستاگرام، واتس آپ و تلگرام) در حال معرفی و تبلیغات شرکت و جذب بازاریابان جدید می باشند، به نحوی که با یک جستجو ساده نام شرکت و تیم های فروش ، براحتی این رفتارها قابل مشاهده بوده و تمامی این موارد می تواند ادله ای برای احراز تخلف شرکت و بازاریابان مربوطه محسوب گردد؛ لذا در راستای جلوگیری از ارتکاب به تخلف مذکور موضوع بند (7) ماده (10) و بند (14) بخش (الف) ماده (13) آیین نامه موضوع مواد (2)، (12) و تبصره ماده (87) قانون نظام صنفی، کلیه شرکت ها با گنجاندن مفاد این ابلاغیه در دستورالعمل های رفتاری و انگیزشی بازاریابان و گروه های فروش خود، بطور مستمر با جستجو نام شرکت و تیم های فروش مربوطه درصفحات اجتماعی (نظیر اینستاگرام، واتس آپ و تلگرام)، بسترهای درج آگهی و اشترک ویدئو و… باید از هرگونه بازنمایی شفاهی، کتبی یا تصویری ارائه شده شامل موارد زیر اجتناب نمایند.

1. ادعای فرصت درآمدی غیر از طرح سوددهی مصوب که بازاریاب از طریق آن ممکن است درآمد چند سطحی کسب نماید. ( نظیر کسب درآمد از طریق توکن ، رمرز ارز، درآمد روزانه یا هفتگی).
2. استفاده از تکنیک‌های فروش با فشار بالا جهت تحت فشار قرار دادن بازاریابان جدید بنحوی که فرصت مطالعه و فکر کردن بازاریاب درخصوص پیوستن به شرکت و خرید محصولات سلب نماید. (به کارگیری هر شیوه ای که محدودیت زمان را یادآوری کند و اصرار و پافشاری را شامل گردد. مانند آخرین پیشنهاد، آخرین فرصت، آخرین نفر، اگر اکنون اقدام نشود فرصت از دست خواهد رفت.)
3. هر عملی که سبب برانگیختن و تحریک به منظور جذب بازاریاب جدید شود. (نظیر سوء استفاده از وضعیت زندگی و درآمدی اشخاص – بیان اینکه با پیوستن به شرکت، زندگی خود را تغییر دهید – تشویق به ترک شغل تمام وقت – کسب درآمد نجومی)
4. نمایش اغراق آمیز آپارتمان، ویلا و اتومبیل‌های گران قیمت به عنوان ابزاری برای نشان دادن موفقیت و کسب درآمد خود جهت جذب بازاریاب جدید.
5. بکارگیری القاب و عناوین توسط بازاریاب که به منظور برتری، سلطه جویی و اعتبار بخشی خود نسبت به دیگر بازاریابان ( خارج از مفاد طرح سوددهی) باشد.
6. تاکید بر جذب بازاریابان جدید به عنوان تنها راه کسب درآمد.
7. تایید یا تجویز محصول توسط بازاریاب تحت عنوان متخصص فراتر از تخصص و تجربه حاصل از مصرف شخصی محصول باشد.
8. استفاده از نام ارگان ها و نهادهای دولتی و امنیتی به نحوی نشان دهنده نفوذ و قدرت شرکت باشد.
9. استفاده از اسامی، عناوین و نشان افراد و مؤسساتی که دارای شهرت هستند به نحوی که بازاریاب را فریب دهد
10. هر ادعای متضمن برتری یا جهانی بودن شرکت که بدون داشتن توانایی لازم بیان شود یا بدون هیچ حقیقت خاصی بصورت مبهم، کلی و اغراق آمیز باشد. ( نظیر کسب رتبه جهانی از بین شرکت های بازاریابی شبکه ای خارجی و فعالیت در خارج از کشور، داشتن دانشگاه و موسسات آموزشی)
11. هر ادعای متضمن برتری یا جهانی بودن محصولات بدون پشتوانه قانونی و استفاده از صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا به کارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن به منظور القای مفهوم برتر یا برترین بودن بدون تأیید مراجع ذی صلاح (شامل ترکیبات “معجزه آسا”، خاصیت درمانی و نتایج تضمین شده مصرف محصول).
12. ادعای کذب یا خلاف حقیقت که موجب فریب یا اشتباه جهت خرید محصول از نظر کمیت یا کیفیت شود.
13. استفاده ابزاری از زنان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی محصولات و کسب درآمد شرکت ایفاء نمایند.
14. استناد به تقدیرنامه، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی مورد تأیید مراجع ذی صلاح، فراتر از متن آنها.

مجدداً تاکید می شود؛ شرکت ها درخصوص رعایت موارد مزبور، دستورالعمل های شفاف و کارآمدی تدوین و به بازاریابان خود بخصوص بازاریابان سطوح بالاتر که راهبری گروه های فروش را برعهده دارند ابلاغ نموده و با اجرای دقیق و قاطع آن فعالیت بازاریاب خاطی را حسب مورد محدود یا تعلیق نموده و بدینوسیله زمینه پیشگیری و فرهنگ‌سازی برای دیگر بازاریابان را فراهم آورند. در ضمن باتوجه به رابطه قراردادی بین شرکت و بازاریابان و انتفاع شرکت از اعمال آنها، کلیه شرکت ها مکلفند؛ نتیجه نظارت و برخورد را ضمن انتشار کد بازاریابی شبکه ای فرد خاطی و توضیح کامل در ارتباط با نفی رفتارها و شیوه های مذکور در سایت شرکت به همراه مستندات کافی به این مرکز ارائه کنند که نشان دهد این رفتارها و شیوه های غیر قانونی به آن شرکت ارتباط نداشته یا اینکه اقدامات لازم جهت برخورد با بازاریاب خاطی انجام پذیرفته است. بدیهی است از پایان بهمن ماه سال جاری این ابلاغیه، به عنوان معیار ارزیابی عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای از جانب کمیته نظارت و کمیته‌های متناظر استانی مورد عمل قرارخواهد گرفته و مطابق با مقررات با شرکت و بازاریاب متخلف رفتار می‌گردد.

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + یازده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!