0

وضعیت فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران

بازاریابی شبکه ای در ایران - سایبرلا

هم اکنون مرجع صدور پروانه کسب برای فعالیت بازاریابی شبکه ای در ایران اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است و شرکت هایی که قصد فعالیت و فروش و پرداخت پورسانت چند سطحی دارند، می بایست پروانه کسب مربوط به این فعالیت را دریافت نمایند.

بررسی آمارهای موجود در زمینه فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در سال 97 به شرح ذیل است.

فروش کالا و خرده فروشی توسط واسطه ها از سال ها پیش وجود داشته است اما واسطه گری همراه با شبکه سازی، آموزش و ایجاد گروه فروش، بازاریابی چند سطحی نام دارد.

اولین بار بازاریابی چند سطحی توسط William classel berry و lee mytinger در شرکت Nutrillite معرفی شد و در سال 1941 این شرکت طرحی را راه اندازی کرد که در آن توزیع کنندگان می توانستند 3% از فروش افرادی که جذب کرده اند را به عنوان پورسانت، دریافت کنند.

در واقع تفاوت اصلی کار آنها با بازاریابی سنتی که از سالیان گذشته وجود داشت، امکان برخورداری از درآمد حاصل از فروش افرادی است که معرفی شده اند.

این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که طبق آخرین آمار انجمن فروش مستقیم در سال 2017 حجم فروش مستقیم، 189.6میلیارد دلار بوده است(تاکنون آماری از سال 2018 منتشر نشده است) و تعداد نمایندگان مستقل فروش مستقیم در جهان تا آخر سال 2017 به 117 میلیون نفر رسیده است.

روند ضابطه مند شدن بازاریابی شبکه ای در ایران

از سال 1390 بازاریابی شبکه ای به شکل رسمی و قانونمند طی دستورالعمل “تاسیس و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت های بازاریابی شبکه ای “ در ایران شروع به کار کرد و طی 7 سال اخیر، این روند فعالیت تکامل یافت.

در واقع پس از سال 90 و در سال 94 این دستور العمل به آئین نامه ” تاسیس و نظارت بر بازاریابی شبکه ای” تغییر یافت و اواخر سال 95 این آئین نامه اصلاح شد تا جایی که آخرین نسخه به روز شده آن در تاریخ 96.1.29 تحت عنوان ” آئین نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه ای” رسما به منظور اجرا به شرکت های فعال و متقاضی ابلاغ گردید و هم اکنون تمامی متقاضیان فعالیت در این حوزه می بایست در چارچوب تعیین شده در این آئین نامه فعالیت نمایند.

دستورالعمل تاسیس و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت های بازاریابی شبکه ای

در ابتدای فعالیت، مجوزهای یک ساله و دو ساله برای شرکت های بازاریابی شبکه ای صادر شد اما هم اکنون با درخواست شرکت های تولیدی و توزیعی، مجوزهای 5 ساله برای فعالیت این شرکت ها صادر می شود و تنها مرجع صدور پروانه کسب برای فعالیت بازاریابی شبکه ای در ایران را اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی صادر می نماید و شرکت هایی که قصد فعالیت و فروش و پرداخت پورسانت چند سطحی دارند، می بایست پروانه کسب مربوط به این فعالیت را دریافت نمایند.

بازاریابی شبکه ای - چند سطحی - سایبرلا

در ادامه به بررسی آمارهای موجود در این زمینه در سال 97 می پردازیم:

آمار تفکیک جنسیتی بازاریابان در شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، بر اساس آخرین آمار موجود، 58.25 درصد از بازاریابان را آقایان و 41.75 درصد را خانم ها تشکیل می دهند که این آمار نسبت به گذشته تغییرات اندکی داشته است.

تحقیقات صورت گرفته در رابطه با عضویت اعضا در شرکت های دارای پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نشان می دهد:

برای رده سنی بازاریابان در شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران تا آذر سال 97، بیشترین تعداد بازاریابان در رنج سنی 26 تا 35 سال هستند که حدود 38 درصد از کل بازاریابان در این رده سنی قرار دارند.
همچنین 25.19 درصد از آنها در رده سنی 18 تا 25 سال  و 21.05 درصد در رده سنی 36 تا 45 سال قرار دارند. ضمنا 10.24 درصد از کل بازاریابان در رده سنی 46 تا 55 سال قرار داشته و 5.52 درصد در رده سنی بالاتر از 56 سال قرار دارند.

بازاریابی شبکه ای - چند سطحی - سایبرلا

نمودار درصد فروش محصولات در رسته های مختلف در شرکت های بازاریابی شبکه ای

تحقیقات نشان می دهد درسال 96 لوازم آرایشی و بهداشتی با 59.7 درصد پرفروش ترین رسته کالایی در این حرفه بوده است و پس از آن مواد غذایی با 33.42 درصد فروش قرار دارد.

بازاریابی شبکه ای - چند سطحی - سایبرلا

اما بر اساس بررسی ها این آمار در 6 ماهه اول سال 97 کاملا تغییر کرده است به طوری که مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی هر دو با 47 درصد فروش پرفروش ترین رسته کالایی بوده اند.

بازاریابی شبکه ای - چند سطحی - سایبرلا

آمارها و نظر سنجی هایی که طی این مدت صورت گرفته نشان می دهد این حرفه در کشور ما گرچه نوپا و جدید است و طی این 7 سال دستخوش تغییرات و مشکلاتی بوده و هست، اما شاهد رشد و توسعه این حرفه در کشور بوده ایم.
اما لازم به ذکر است که این حرفه نیز همانند هر فعالیت دیگری آسیب پذیری هایی دارد که می بایست در نظر گرفته شود.

آسیب های کنونی بازاریابی شبکه ای در ایران

1 . بعضا کالاهای نامرغوب از جانب شرکت ها عرضه می شود که کار بازاریاب را برای فروش سخت می کند.
2 . عملکرد ضعیف برخی لیدرها که شاید نتوانسته اند آموزش مناسب برای خرده فروشی را به مجموعه خود انتقال دهند.
3 . فعالیت شرکت های فاقد پروانه کسب بازاریابی شبکه ای که موجب ایجاد مشکل برای شرکت های قانونی و دارای پروانه شده است.
4 . تأکید برخی مجموعه ها بر عضوگیری بجای فروش کالا و استفاده از ترفندهای فروش اجباری جهت بهره مندی اعضای بالای مجموعه.
5 . جابجایی یا شیفت بازاریابان در گروه های داخلی یک شرکت یا از شرکتی به شرکت دیگر بر مبنای تصمیم سرشاخه مجموعه بدون توجه به محصولات، طرح درآمدی، نحوه فعالیت و … در شرکت یا گروه جدید.
6 . بزرگ نمایی در کسب درآمدهای بالا بدون توجه به توانایی اشخاص در نحوه فعالیت تجاری.

امید است با رفع معضلات این حرفه و افزایش سطح آگاهی بازاریابان و راهبران، شاهد رشد و توسعه روز افزون بازاریابی شبکه ای در کشور باشیم.

منبع:ایران‌هشدار

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده − سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!