0

شناسایی دوستان و بستگان شما از طریق شبکه اجتماعی برای اخاذی

رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی از شناسایی و دستگیری عاملان اخاذی از شهروند مشهدی خبر داد و گفت: مجرمان این پرونده اخاذی با به دست آوردن عکس‌های تبلیغاتی یک بانو با استفاده از شبکه اجتماعی توانستند تهدیدات خود بر علیه وی را اجرایی نمایند.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا، سرهنگ جواد جهانشیری با بیان این‌که یکی از نقاط ضعف شبکه‌های اجتماعی این است که فرد به راحتی می‌تواند دوستان و نزدیکان شما را شناسایی نماید، گفت: این امر فرصتی برای مجرمان فضای مجازی فراهم آورده است تا از این طریق قربانیان خود را تحت فشار بگذارند.

وی در ادامه با اشاره به پرونده اخاذی که از طریق شبکه‌های اجتماعی فرصت را برای تهدید مجرمان فراهم آورده بود، افزود: با توجه به شکایت آقایی به همراه همسر خود جهت ارجاع شکوائیه خود مبنی بر اخاذی و تهدید به انتشار عکس‌های همسر وی توسط فردی ناآشنا در فضای سایبری به پلیس فتا استان مراجعه و رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

سرهنگ جهانشیری با بیان این‌که شاکیه (همسر شاکی) در اظهارات خود به کارشناسان پلیس فتا استان گفت: برای عدم انتشار این عکس‌ها بدون این‌که شوهرم متوجه شود ابتدا مبلغ 10 میلیون ریال را به حساب اعلامی واریز نمودم اما این فرد خدا نشناس علاوه بر معدوم نکردن عکس‌ها تهدیدات خود را بیشتر نموده و این بار در اینستاگرام با خواهر همسرم چت داشته و تعدادی از عکس‌های مرا برای وی نیز ارسال و برای عدم انتشار آن در گروه‌های خانوادگی و اینترنت مبلغ 50 میلیون ریال را درخواست نموده است.

رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی ادامه‌داد: شاکی در رابطه با وجود این عکس‌ها گفت، سه سال پیش دوستم در سالن آرایشگاه خود بابت تبلیغ کار و ایجاد تصویر با حنا هندی روی بدن عکس‌هایی به شرط این‌که فقط در سالن آرایشگاه استفاده می‌گردد گرفت اما نمی‌دانم رابطه این فرد با عکس‌های خصوصی بنده چیست؟

سرهنگ جهانشیری ادامه‌داد: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی‌های فنی لازم توانستند متهم را شناسایی و پس از اقدامات عملیاتی و پلیسی متهم اصلی به همراه همدستش را دستگیر نمایند.

وی گفت: متهم 28 ساله پس از دستگیری در مواجهه با ادله فنی غیر قابل انکار ، مبلغ 50 میلیون ریال را به کارشناس پلیس فتا پیشنهاد رشوه داد که ضمن رد رشوه توسط مامور وظیفه شناس پلیس فتا، متهم چاره‌ای جز اعتراف به حقیقت نداشت و در رابطه با جرم ارتکابی خود گفت، خواهرم گوشی خود را برای ارتقاء نرم‌افزار به برادر کوچکترم (24 ساله) داد و داخل این گوشی که عکس‌های سالن و مشتریان وی نیز وجود داشت به همراه برادرم دیده و او نیز با شناسایی احدی ازمشتریان با طرح نقشه‌ای‌، توسط شبکه ‌اجتماعی خواهرمان با پیدا کردن شاکی در یکی از شبکه های اجتماعی با دسترسی به فالوئرهای شاکی در مرحله ابتدایی مبلغ یک میلیون تومان از شاکی اخاذی نموده و با دیدن موفقیت خود در مرحله بعدی، با تهدید بیشتر شاکی و تحت فشار گذاشتن وی از شاکی وجه بیشتری را درخواست کردیم.

رییس پلیس فتا استان در رابطه با این دو متهم افزود: ضمن بررسی گوشی و سیستم آن‌ها که حاوی فیلم و کلیپ غیر‌اخلاقی و تعدادی عکس از آرایشگاه و مشتریان وی بود را کشف وبا دستور قاضی امحاء نمودند که باتکمیل پرونده موصوف متهمین، به همراه پرونده خود به دادسرا اعزام شدند.

سرهنگ جهانشیری افزود: متاسفانه در برخی پرونده‌ها نظیر پرونده‌ای که شرح آن داده شد‌، شاهد آن هستیم که شاکی قبل از مراجعه به مراجع قضایی و پلیس سعی بر ارتباط با متهم و حل موضوع از طریق دادن باج به وی بوده که این امر علاوه بر حل نکردن موضوع باعث اختلال در روند کشف موضوع و جری شدن متهم می‌شوند لذا به کاربران فضای سایبری توصیه می‌شود در مجامع عمومی مانند ورزشگاه‌ها و آرایشگاه و … از گرفتن هرگونه عکسی که هویت فرد را به خطر بیندازد پیشگیری و چنانچه در این رابطه فردی قصد آزار و اذیت و اخاذی داشت قبل از مذاکره با فرد اخاذ با دردست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجعه نمایند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!