0

توربین‌های طراحی اروپایی‌ها باعث کاهش ظرفیت نیروگاه‌های ایران می‌شود

دسته بندی ها : فضای مجازی 2 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 457 بازدید

وزیر نیرو گفت: توربین‌های طراحی شده اروپایی در نیروگاه‌های ایران کاربرد ندارد.

به گزارش مهر، حمید چیت‌چیان در یک کنفرانس نیروگاهی در دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های صنعت برق و دانشگاه به ویژه در دوران پساتحریم، گفت: ظرفیت تولید برق کشور به حدود ۷۳ هزار و ۷۴۴ مگاوات افزایش یافته به طوری‌که تاکنون ۶۰ هزار و ۹۵ مگاوات نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و بخار و ۱۱۹۱ مگاوات نیروگاه‌های دیزلی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه در مجموع ۸۵ درصد کل ظرفیت نیروگاهی کشور مربوط به نیروگاه‌های حرارتی است که ۶۰ درصد کل این نیروگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی است، تصریح کرد: در ۱۰ سال آینده باید ۴۷ تا ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که ۲۶ هزار مگاوات آن مربوط به برنامه ششم توسعه بوده و کار اجرایی آن از سال آینده آغاز می‌شود، ضمن آنکه در طول برنامه ششم توسعه ۶.۷ درصد به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده می‌شود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه راندمان نیروگاه‌های حرارتی از ۳۷.۳ درصد فعلی به ۴۱ درصد برسد، اظهار داشت: حدود ۴ هزار و ۷۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه می‌شود و تا پایان برنامه ششم این رقم بالغ بر ۵ هزار مگاوات خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هرساله باید ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم، بیان کرد: اگر هر نیروگاه ۳ سال طول بکشد تا وارد مدار شود، باید حدود ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در دست احداث داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در ۲۵ سال قبل، بجز یک سری واحدهای دیزلی که در تبریز ساخته می‌شد هیچ تولید داخلی نداشتیم و نیروگاه‌های حرارتی تماما توسط کارشناسان خارجی طراحی، ‌نصب و بهره‌برداری می‌شد، افزود: با حمایت وزارت نیرو، سازندگان و پیمانکاران داخلی اکنون به جایی رسیده اند که می‌توان آنها را نماد موفقیت صنعت دانست.

چیت چیان با بیان اینکه یک صنعت موفق، همیشه و در همه دوره‌ها موفق نخواهد بود، مگر آنکه با علم و تکنولوژی روز پیش رود، تاکید کرد: در جهان بدون رقابت‌پذیری و قبول کردن رقابت امکان توسعه وجود ندارد و اگر هم صنعتی با حمایت دولت کمی رشد کند، این رشد مقطعی است؛ مگر آنکه در یک رقابت‌پذیری سالم به فعالیت بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به راندمان حدود ۶۰ درصدی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گفت: برای افزایش راندمان باید به سمت استفاده از توربین‌های کلاس F و H حرکت کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در منطقه‌ای قرار داریم که درجه حرارت هوا بالا است و توربین‌های طراحی شده اروپا به‌دلیل اینکه برای شرایط اروپا طراحی شده و با درجه حرارت کشور ما سازگار نیست، باعث کاهش ظرفیت نیروگاه ها می‌شود، بنابراین تولیدکنندگان توربین باید دقت کنند توربین‌های مصرف داخل از ابتدا به گونه ای طراحی شود که خنک سازی هوای ورودی، بخشی از خود توربین باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از نقاط کشور در ارتفاع قرار دارد توربین‌ها طوری طراحی شوند که پس از نصب در ارتفاع، بتوان تولید را به ظرفیت اسمی نزدیک کرد.

چیت چیان خواستار تمرکز بیشتر بر روی ساخت توربین‌های با ظرفیت پایین شد و افزود: این باعث خواهد شد از بازیافت حرارت، بتوانیم کارآیی مجموعه را ارتقا دهیم.

وزیر نیرو در پایان با بیان اینکه صنعت نیروگاهی یک صنعت پیچیده است که نظام های گوناگون همچون مکانیک، برق، متالوژی، شیمی، الکترونیک در آن دخیل هستند، خاطرنشان کرد: جنبه‌های اقتصادی صنعت نیروگاهی را نباید فراموش کنیم و در این راستا باید از هم فکری و مساعدت دانشکده‌ها، موسسات، مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیریم.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    8 + شانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!