0

تعرفه جدید برق و چالش جدید فعالان حوزه استخراج رمز ارز

دسته بندی ها : ارز دیجیتالی - کریپتوکارنسی 2 مرداد 1402 کارشناس سایبرلا 165 بازدید
ماینر بیت کوین, استخراج رمز ارز

مشکلات مربوط به تعرفه گذاری قیمت برق صنعت استخراج، محدودیت های زمانی و فصلی و همچنین عطف به ماسبق شدن تعرفه جدید برق از مهم‌ترین مشکلات مطرح شده در بین فعالان حوزه استخراج در دورهمی انجمن بلاکچین بود.

پنل استخراج در دورهمی علمی انجمن بلاک‌چین در حالی برگزار شد که جای خالی نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی خود نشان‌ از رویکرد این نهادها به موضوع استخراج داشت. در این نشست موضوع‌های علمی حوزه بلاک‌چین با محوریت صنعت استخراج به بحث گذاشته شد و به بررسی آخرین وضعیت و روش های تامین انرژی صنعت استخراج رمز ارز پرداخته شد.

در این نشست نمایندگانی از توانیر، سازمان بورس انرژی و ساتبا حضور داشتند، ابتدا فعالان این حوزه با بیان مشکلات خود از جمله افزایش نرخ تعرفه و عطف به ماسبق شدن قوانین پرداختند و گفتند این موضوع باعث بروز اختلاف حساب‌های بسیار و بدهکار شدن فعالان به وزارت نیرو شده است، آنها در این باره گفتند: براساس نرخ جدید تعرفه ماینینگ و صنعتگران استخراج،عملا ماینینگ سودآوری ندارد.

انرژی های تجدید‌پذیر

محمد خدادادی، مجری طرح رمز ارز شرکت توانیر در این بازه گفت: شاید کم اهمیت‌ترین حوزه بلاکچین، ماینینگ باشد. اما بحثی که در مورد ماینیگ کشور وجود دارد در اختیار توانیر نیست و تصمیم‌گیری کلان نیاز دارد. باتوجه به کم بودن تعرفه برق در ایران به نسبت دیگر کشورها با پدیده اربیتراژ و ماینینگ غیرمجاز مواجه شدیم.

طبق گفته او وزارت نیرو تنها یک مولفه برای تصمیم‌گیری ندارد و نمی‌توان انتظار داشت برق مورد نیاز مصرف‌کنندگانی که حاضر به پرداخت قیمت بیشتری هستند، از طرف وزارت نیرو به صورت همیشگی تامین شوند.از طرفی هم با حجمه افکار عمومی مواجه هستیم که برق ماینینگ را مانند صادرات برق می‌بینند. صنعت استخراج رمز ارز نمی‌تواند به دلیل محدودیت‌های شبکه به صورت مستمر روی تامین نیرو حساب کند. به همین دلیل یکی از راهکارها انرژی های تجدید‌پذیر است.

کارشناس گروه حقوقی و قراردادهای ساتبا هم توضیح داد: باتوجه به مشکلات شبکه برق کشور، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از راهکارها است. در این راهکار تامین پیوسته برق مورد نیاز مزارع استخراج در صورت بستن قرارداد دوجانبه در نظر گرفته شده است.

براساس مصوبه هیت وزیران ۱۴۰۱/۸/۲۲ این روش شامل نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث است. با این حال مصوبه دیگری در مورد مبادلات انرژی در بورس انرژی وجود دارد که صنعت رمزارز می‌تواند از تابلوی سبز بورس انرژی نیاز خود را تامین کنند. به همین دلیل محدودیت نیروگاه‌های استخراج رمز ارز, ماینر بیتکوینتجدیدپذیر جدیدالاحداث برداشته می‌شود.

علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران هم گفت: با استفاده از بورس انرژی، فعالان مجوزدار صنعت ماینینگ می‌توانند برای تامین پایدار انرژی مورد نیاز خود اقدام کنند. در این طرح متقاضیان می‌توانند به صورت ماهانه برای تامین برق اقدام کنند و دیگر شاهد قطعی‌ها مانند گذشته نیستیم.

در پایان این رویداد فعالان صنعت استخراج ارزهای دیجیتال مشکلاتی مانند بدهکار شدن به توانیر به دلیل عطف به ماسبق شدن تعرفه‌گذاری جدید برق، بدون اطلاع قبلی، را مطرح کردند که سوالات آنها بی‌پاسخ ماند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − 8 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!