0

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال: مجلس هیچ‌ برنامه ای برای مسدود سازی رمز ارزها ندارد

دسته بندی ها : ارز دیجیتالی - کریپتوکارنسی 25 اسفند 1400 کارشناس سایبرلا 390 بازدید
رمز ارز, استخراج رمز ارز, ماینر بیت کوین

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در واکنش به صحبت‌های ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح مجلس برای مسدود سازی پلتفرم های خرید و فروش رمز ارز، اعلام کرد مجلس هیچ برنامه‌ای برای مسدود سازی رمز ارز‌ها ندارد.

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ۲۳ اسفند ماه اعلام کرد مجلس طرح مسدودسازی پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز را شروع کرده است. او با بیان اینکه رمزارز‌ها اهداف مشخصی دارند و بانیان آن‌ها تلاش می‌کنند تا ازطریق این ارز‌ها و ترغیب مردم به خرید ارز‌های بی پشتوانه، به اهداف خود جامه عمل بپوشانند، گفت: «این ارز‌ها کاملاً هدفمند برای فلج کردن اقتصاد کشور و حذف تسلط بانک مرکزی ایران بر ساختار پولی و مالی کشور طراحی شده‌اند.»

او ادامه داد: با توجه به قرائن و نشانه‌های موجود باید گفت این رمزارز‌ها توطئه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا است. زیرا شرایطی برای فرار مردم از زیر ذره‌بین حاکمیت ایجاد می‌کنند و تخلفات و فعالیت‌های غیرقانونی خود را در چنین فضایی انجام می‌دهند.

لارگانی همچنین بیان کرد: «مردم عزیز بدانند با خرید و فروش و استفاده از رمزارز‌ها درحال کمک به دشمنان این مرز و بوم هستند؛ چراکه با این کار باعث خروج ارز زیادی از کشور می‌شوند و نظام اقتصادی کشور را دچار اختلال می‌کنند.»

او تأکید کرد باید هرچه سریع‌تر جلوی این اتفاق گرفته شود و هرگونه فعالیت و استفاده از این ابزار‌های دشمن متوقف شود. به گفته لارگانی اگر امروز به فکر ساماندهی و جلوگیری از رمز ارز‌ها نباشیم، در آینده نزدیک شاهد اثرات هولناک آن بر اقتصاد کشور خواهیم بود چراکه حجم زیادی از نقدینگی با خرید‌وفروش این ارز‌ها درحال خروج از کشور است.

برنامه‌ای برای مسدودسازی وجود ندارد

با این‌حال ذیروز (۲۴ اسفند ماه) مجتبی توانگر عضو دیگر کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در توییتی نوشت: «مجلس هیچ برنامه‌ای برای مسدود سازی رمز ارز‌ها ندارد. با فعالیت زیرزمینی و غیرشفاف و همچنین بسته شدن رمزارز‌ها مخالفیم. دولت و مجلس به‌دنبال قانونی کردن فعالیت حوزه رمزارز‌ها هستند.»

مجلس پیش‌تر بار‌ها در تلاش بود تا حوزه فعالیت رمزارز‌ها را قانون‌مند کند و در این راه چند طرح هم تهیه کردند که تاکنون سرنوشت هیچ‌کدام از این طرح‌ها مشخص نیست. شهریور ماه سال جاری تنها کمیسیون اقتصادی گزارشی از وضعیت رمزارز‌ها در ایران و جهان در صحن مجلس قرائت کرد.

در پایان این گزارش همچنین قانون «حمایت از استخراج رمز ارز و ساماندهی ایجاد، تولید (استخراج) و بازار مبادلات داخلی رمز ارز» برای تصویب مطرح شد. طبق ماده یک این طرح دولت مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمز ارز‌ها در داخل کشور است و مکلف است ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به ساماندهی ایجاد، تولید (استخراج) و بازار مبادلات داخلیماینر بیت کوین, استخراج رمز ارز رمز ارز‌ها اقدام کند.

البته براساس این طرح، به کارگیری رمزارزها، غیر از رمزارز ملی به‌عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور یا برای راه اندازی و اداره شبکه پرداخت داخلی، ممنوع است.

در آن زمان امیرحسین طیبی‌فرد، معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی از نمایندگان مجلس خواست تا زمان آماده شدن لایحه ساماندهی استخراج و تبادل رمزارز‌ها در دولت و بانک مرکزی صبر کنند و طرح ارائه‌شده در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص رمزارز‌ها را به حالت مراعا نگه دارند که تاکنون دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه نکرده است.

منبع: ایرنا
عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!