0

سودجویی گسترده شرکت های هرمی با عنوان بازاریابی شبکه ای/ کلاهبرداری شرکت بادران با ارزهای بی ارزش

شرکت هرمی, بازاریابی شبکه ای

تا همین یک دهه پیش مشتری بیشتر شرکت های هرمی افرادی زود باور بودند. آدم هایی که خیلی سریع با تلقین‌های پوشالی شستشوی مغزی می شدند و گمان می کردند با اعتماد به سران این شرکت ها می‌توانند یک شبه حساب بانکی شان را پر کنند و بار خودشان را ببندند. اما حالا اوضاع کمی فرق کرده است. این شرکت‌ها اسم و رسم عوض کرده‌اند و با وعده‌هایی از نوع بازار یابی شبکه‌ای و آموزش علم اقتصاد و مشاوره برای سرمایه گذاری پا به میدان گذاشته‌اند.

رویای پول‌دار شدن انگار پیر و جوان نمی‌شناسد. در بین افرادی که توسط این شرکت‌ها مورد سودجویی قرار گرفته‌اند همه جور آدمی پیدا می‌شود اما همچنان جوانانی که هنوز کم تجربه‌تر هستند زودتر خام این وعده‌ها می‌شوند. در این بین حتی خیلی از جوان‌های تحصیلکرده هم از فرط بیکاری به سراغ آن ها می‌روند و با یک اعتماد سرسری در همان مدت کوتاهی که فکر می‌کردند به آرزوهای بزرگ و کوچک‌شان می‌رسند هر آنچه داشته‌اند را باخته‌اند و حالا در به در پاس کردن چک‌هایی که حسابی به غریبه و آشنا مقروض‌شان کرده هستند.

در این گزارش حرف‌های افرادی را می‌خوانید که توسط شرکت هرمی بادران مورد سوء استفاده مالی قرار گرفته‌اند و حالا باسرمایه‌ای که بر باد رفته دست‌شان به جایی بند نیست.

***شرکت بادران آئین نامه وزارت صمت را رعایت نمی‌کند

همه کسانی که حالا از منتقدان عملکرد این شرکت هستند فریب نخورده‌اند و پیش از آن که گرفتار شوند از آن خارج شده‌اند. محمد فخار فریمانی یکی از همین افراد است: «من به عنوان بازاریاب در شرکت بادران شروع به کار کردم. خیلی هم طول نکشید که متوجه تخلف‌های موجود در بدنه این شرکت شدم. به همین دلیل بود که شروع به تحقیق کردم.» اطلاعات فریمانی در نهایت او را به سمتی می‌کشاند که خیلی زود از این شرکت خارج شود اما حالا دلسوز کسانی است که به سران این شرکت‌ها اعتماد کرده‌اند و گرفتار شده‌اند: «متاسفانه هیچ نظارتی بر عملکرد این نوع شرکت‌ها وجود ندارد. شرکت بادران آیین‌نامه وزارت صمت را نیز رعایت نمی‌کند. به همین دلیل است که کار این شرکت به سمت حرام رفته است و فعالیت های غیر قانونی در آن انجام می‌شود. من حدود 4 میلیون تومان پول در این شرکت از دست دادم اما دوستانی را می‌شناسم که همه زندگی‌شان را کورکورانه در این شرکت گذاشته‌اند و یقین دارم که عاقبت بدی در انتظار آن هاست.»

شبکه های هرمی و بازاریابی شبکه ای

نریمانی می‌گوید این‌ها همه حق الناس است و از مسئولان واحدهای نظارتی می‌خواهد که هر چه زودتر در این باره اقدام کنند: «تحلفات در این نوع شرکت‌ها به قدری رو است که با یک نظارت جزئی می توان آن را مورد رسیدگی قرار داد. این مسائل از حق‌الناس است و این واحدهای نظارتی و اجرایی باید از حق این مردم در مقابل این سودجویان دفاع کنند.»

***سرمایه‌گذاری برای یک ارز بی ارزش

در گزارش‌های تخلف نسبت به شرکت بادران زیاد می‌بینیم که افرادی از خرید و فروش ارزهای دیجیتالی فیک حرف می‌زنند. اما ماجرای این معاملات چیست؟

«احسان .ع» یکی از جوان‌هایی است که از این شرکت ارزی به نام کینگ مانی خریداری کرده است: «شرکت بادران با معرفی یک ارز دیجیتال فیک به نام کینگ مانی در ولت با کیف پول دیجیتال یوتی اقدام به کلاهبرداری می‌کند. این شرکت بازاریابان را وادار می‌کند پورسانت‌های یورویی را به این ارز تبدیل کنند. همچنین افراد را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این ارز می‌کند.» اما این کلاهبرداری دقیقا سر بزنگاه اتفاق می‌افتد.

احسان درباره روند کنترل این ارز می‌گوید: «این شرکت هنگام رشد قیمت ارز اجازه خروج دارایی‌ها را به اعضا و سرمایه گذاران نداد و ولت ها را بست و وقتی قیمت را به کف رساند دوباره ولت ها را باز کرد و به این شکل درآمد یک ساله اعضا و بازاریابان را پرداخت نکرد. پس از اعتراض طیف گسترده‌ای از آدم‌های مال باخته بود که اعضای این شرکت اعلام کردند که ارز کینگ مانی به آن ها ارتباطی ندارد. اگر این طور است چرا تمام درآمدها و پورسانت‌ها در این شرکت و حتا پرداختی‌های آن با این ارز بود؟»

کیف پول الکترونیکی, پول دیجیتال

احسان یکی از مال باختگان همین ارز فیک است و می‌گوید رقم این کلاهبرداری بسیار بالاست: «شرکت بادران علاوه بر کاهش قیمت ارز کینگ مانی به ولت‌های افراد نیز دست درازی کرده است و بیت‌کوین ها و تترهای صاحبان ولت را هم برداشت کرده و ارز بی ارزش کینگ مانی را جایگزین آن کرده است و به این شکل با رقم بالایی از این افراد کلاهبرداری شده است.»

***خواستار نظارت بر عملکرد شرکت بادران هستیم 

علیرضا نعمتی یکی دیگر از کسانی است که از شرکت بادران ارز کینگ مانی را خریداری کرده است: «شرکت هرمی بادران در اقدامی جدید به سمت ارزهای دیجیتالی رفته است. یکی از وعده‌های این شرکت این بود که در قبال خرید این ارزها و سرمایه گذاری در این زمینه کارت خرید اعتباری پرداخت می‌شود. این کارت ها در ایران غیر قابل استفاده است.»

نعمتی می‌گوید به زودی دردسرهای بزرگی برای این شرکت و برخی از بازاریابان آن‌ها ایجاد می‌شود: «بسیاری از کسانی که اقدام به خرید این ارز کرده اند از افاغنه هستند. به زودی این مالباختگان در زمینه رسیدگی به مطالبات شان به دادگاه‌های بین المللی شکایت خواهند کرد. در اواخر سال 1398 بود که این شرکت پورسانت کاربران خود را با این ارز پرداخت کرد اما با کنترل ولت‌ها و بستن آن ها امکان سودآوری برای این دسته از کاربران بسته شد. حالا این ارز که هیچ پشتوانه‌ای ندارد بی‌ارزش شده و سرمایه بسیاری از مردم با خرید آن از بین رفته است. در این زمینه توقع رسیدگی داریم و به سرعت باید در این باره اطلاع رسانی شود تا دیگران به وضعیت ما دچار نشوند.»

***به من گفتند قرض کن و کینگ مانی بخر

برخی از کسانی که جذب وعده‌های دروغین مشاوران این شرکت شده‌اند از پیش سرمایه‌ای در بساط نداشتند. سمانه در دانشگاه با شرکت بادران آشنا شده است: «بازاریابان این شرکت‌ها در همه جا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. با تشویق هر روزه یکی از همکلاسی هایم در دانشگاه به این شرکت رفتم. چند باری در جلسه‌های سرمایه‌گذاری شرکت کردم. اما من پول زیادی نداشتم. با این حال انگار نمی‌خواستند آمدن من به این جلسه‌ها بی فایده باشد. اصرار کردند که پول قرض کنم. به من گفتند در مدت کوتاهی نه تنها این پول را پس می‌دهم بلکه به سرمایه قابل‌توجهی هم می‌رسم.

در نهایت این کار را انجام دادم و با مبلغ 12 میلیون تومان اقدام به خرید ارز کینگ مانی کردم. با مشاوره یکی دیگر از همکاران مقداری بیت کوین هم خریدم. اما پس از گذشت حدود دو سال از این ماجرا نه تنها نتوانسته‌ام بدهی‌ام را پرداخت کنم بلکه با سرقت اعضای این شرکت از ولت های ما تمام سرمایه و حتا بیت کوین‌هایی که خریداری کرده بودم از دست رفت.»

استخراج رمز ارز, ماینر بیت کوین

سمانه می‌گوید برای پرداخت این بدهی‌ها بر خلاف نظر خانواده‌اش در بیرون از خانه مشغول به کار شده است: «تصمیمم این بود که بعد از پایان تحصیلاتم در کاری مرتبط با تحصیلاتم وارد بازار کار شوم اما الان در 19 سالگی مجبور به کار در جایی شده‌ام که هیچ علاقه‌ای به آن ندارم. این کلاهبرداری همه زندگی من را تحت تاثیر قرار داده و برای شکایت کردن هم نمی‌توانیم اقدامی بکنیم چرا که ما با میل خودمان اقدام به خرید این ارزهای بدون پشتوانه کرده‌ایم.»

منبع:فارس

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!