0

استفاده بلاکچین برای مدیریت حقوق محتوای دیجیتال (DRM)

دسته بندی ها : حق مولف, کپی رایت, مالکیت فکری و کپی رایت 11 بهمن 1397 مدیر سایبرلا 459 بازدید
DRM مدیریت حقوق دیجیتال Digital Rights Management

شرکت ژاپنی سونی اعلام کرده قصد دارد از فناوری بلاک‌چین به منظور توسعه یک پلت‌فرم برای مدیریت محتوای دیجیتالی استفاده کند.

فناوری بلاک‌چین که اخیرا نام آن زیاد به گوش می‌خورد، کاربردهای وسیع و گسترده‌ای دارد که بیشتر کاربران نام آن را همزمان با ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده شنیده‌اند.

اما به گفته شرکت ژاپنی سونی این فناوری نوین و پیچیده کاربرد دیگری نیز دارد و آن توسعه یک پلت‌فرم به منظور مدیریت حقوق و محتوای دیجیتال (DRM) است.

این غول تکنولوژی اعلام کرده که قصد دارد با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین از محتوای دیجیتالی کاربران نظیر کتاب‌های الکترونیکی (ای بوک)، موسیقی، فیلم و محتوای واقعیت مجازی محافظت کند تا به رعایت حقوق آنها در عصر دیجیتال کمک بسزایی کند.

سونی بر این باور است که ارزهای دیجیتالی رمزنگاری‌شده همچون بیت‌کوین تنها یکی از موارد مصرف و کاربرد فناوری بلاک‌چین است و کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه فناوری قادر خواهند بود با توسعه پلت‌فرم‌های متعدد کاربردهای گوناگون آن را نیز توسعه داده و به کاربران امکان بدهند که از قابلیت‌های جدید و کاربردی آن بهره‌مند شوند.

سونی همچنین امیدوار است که فناوری بلاک‌چین قادر خواهد بود به کاربران فعال در فضای مجازی کمک و راهکارهای جدیدی را برای محافظت از اطلاعات شخصی, حریم خصوصی, احراز هویت, شیوه اشتراک‌گذاری محتوای آنلاین و همچنین حفظ تمامی حقوق مرتبط به آن ارائه ‌کند.

سیستم جدید مبتنی بر بلاک‌چین می‌تواند از تمامی حقوق مادی و معنوی (حق کپی رایت) محتوای دیجیتالی محافظت و شرکت مذکور به تمام اطلاعات وابسته به آن دسترسی پیدا کند تا درمواقع لزوم آن را بررسی کرده و به مالکیت اصلی و اصالت آن پی ببرد.

این سیستم هم‌اکنون در مرحله نمونه اولیه و آزمایش قرار دارد و درصورتی که با یک عملکرد موفقیت‌آمیز مواجه شود، سونی آن را تجاری‌سازی کرده و استفاده از آن را برای دارندگان IP قابل دسترس خواهد کرد.

منبع:ایسنا

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!