0

کم توجهی به قانون کپی رایت به ضرر شرکت‌های دانش بنیان است

دسته بندی ها : کپی رایت, مالکیت فکری و کپی رایت 30 دی 1394 مدیر سایبرلا 1099 بازدید

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با ابزار تاسف از ضعف در نظام مالکیت فکری ایران اعلام کرد که با وجود گذشت بیش از ۸۰ سال از تصویب قانون اولیه این نظام، همچنان ناکارآمد و ضعیف باقی مانده است.

دنیای اقتصاد: سورنا ستاری درخصوص مالکیت فکری گفت: امروزه بیش از ۹۰ درصد از ارزش شرکت‌های پیشتاز جهانی در گرو انواع دارایی‌های غیرمشهود و فکری آنها است (علائم تجاری، اختراعات ثبت شده، طرح‌های صنعتی، دانش‌فنی محرمانه و… همگی مصادیقی از دارایی‌های فکری هستند). این نسبت در دهه ۷۰ میلادی، تنها حدود ۲۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه دو پایه اساسی شرکت‌های دانش بنیان، مالکیت فکری و استانداردسازی است که با استفاده از این 2عامل مهم می‌توان برای اقتصاد تصمیم‌گیری کرد، تاکید کرد: بنابراین سهم دارایی‌های فکری در ارزش‌آفرینی اقتصادی برای شرکت‌ها و کشورها به شدت افزایش یافته است. وی ادامه داد: این شرکت‌ها با استفاده از مکانیزم‌های محافظت از حقوق مالکیت فکری خود می‌توانند علاوه بر داشتن حق بهره‌برداری انحصاری از مزایای دارایی ثبت شده، به حفظ و ارتقای جایگاه خود در بازارهای فعلی و حتی حضور در بازارهای جدید به طرق مختلفی برای خود کسب درآمد کنند و دوره‌های ابتدایی حضور خود در فعالیت‌های مختلف را با موفقیت به پایان برده و سریع‌تر به دوران رشد و بلوغ برسند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مالکیت فکری کاستی‌های بسیاری در کشور وجود دارد، گفت: قوانین روزآمد و مبتنی بر منافع تولیدکنندگان داخلی، ‌فعالیت‌های ترویجی در سطوح مختلف و برای ذی‌نفعان متفاوت، زیرساخت‌های اطلاعاتی مناسب و زیرساخت‌های قانونی برای مقابله با رقابت غیرمنصفانه از جمله موضوعاتی ‌هستند که به مالکیت فکری مربوط می‌شوند و در معاونت علمی و فناوری نیز تاملات و پیش‌بینی‌هایی در این خصوص در حال انجام است.

سورنا ستاری ادامه داد: در یکی از آخرین گزارش‌های رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد، جایگاه ایران از نظر حفاظت از حقوق مالکیت فکری ۱۲۲ در میان ۱۴۸ کشور بوده است.براساس اظهارات وی در دولت دو لایحه حقوق مالکیت فکری، ادبی، هنری و علمی و حقوق مالکیت اقتصادی مورد توجه قرار گرفت که تصویب آنها می‌تواند گام موثری در ارتقای نظام حقوق مالکیت فکری ایران ایجاد کند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نه + 9 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!