0

عربستان با همسایگان ایران قرارداد امضا می کند

دسته بندی ها : فضای مجازی 15 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 483 بازدید

عربستان سعودی از حربه های مختلفی برای فشار به ایران استفاده می کند که از مهمترین آنها می توان به جذب هم پیمانان و شرکای منطقه ای ایران اشاره کرد.

جام نیـوز: عربستان سعودی برای فشار آوردن به محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران از هیچ حربه ای فروگذار نکرده است.

چندی پیش دولت عربستان برای نشان دادن دشمنی خود با ایران به افزایش تولید نفت پرداخت تا از این طریق قیمت نفت را پایین آورده و به اقتصاد ایران ضربه بزند.

در چند سال اخیر یکی از سیاست های دولت عربستان سعودی برای منزوی کردن و فشار آوردن به ایران، علاوه بر افزایش تولید نفت خام و پایین آوردن قیمت آن، افزایش روابط با همسایگان و دوستان ایران بوده است. به طوری که با پرداخت رشوه های سنگین به کشورهای متحد ایران، آنان را از ادامه روابط با کشور بازداشته است.

از این دست کشورها به عنوان مثال می توان به کشور های مالزی، اندونزی، جیبوتی و سودان اشاره کرد که با دریافت پولهای هنگفت  از عربستان سعوی، یا روابط خود با ایران را به حد اقل رسانده و یا کلا این روابط را قطع کرده اند.

حال با انتشار خبر سفر رییس جمهوری ترکمنستان به عربستان، انتظار می رود که عربستان سعودی در مورد همسایه شمالی شرقی ایران و نیز همسایه جنوبی روسیه برنامه هایی داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، روز گذشته”قربانقلی بردیمحمداف” (Gurbanguly Berdimuhamedov) رییس جمهور ترکمنستان به همراه هیأتی چند نفره برای بازدیدی سه روزه وارد عربستان شده و مورد استقبال مقامات سعودی قرار گرفت.

در این دیدارها توافقاتی در مورد همکاریهای امنیتی انجام شد و یادداشت تفاهمی در زمینه های تجارت و صنعت به امضا رسید. همچنین در این دیدارها، وزاری خارجه دو کشور یادداشت تفاهمی در مورد مشاوره سیاسی به امضا رساندند.

در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی آمده است به دلیل آن که دو کشور به طور بالقوه با تهدیداتی نظیر تروریسم، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر در گیر هستند، توافق همکاری های امنیتی میان ترکمنستان و سعودی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکته مهم در این دیدارها بررسی احتمال برگزاری عملیات مشترک در زمینه های نظامی، قانونی و همه یگان های امنیتی دو کشور برای امنیت منطقه است.

شایان ذکر است از آنجایی که ترکمنستان کشوری گسترده در جنوب روسیه و از جمهوری های شوروی سابق بوده است، سفر مقامات ترکمنستانی به ویژه رییس جمهور این کشور به عربستان، نه تنها برای ایران، بلکه برای روسیه نیز حائز امنیت است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!