0

الزامات قرارداد برد- برد با پژو

دسته بندی ها : فضای مجازی 7 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 487 بازدید

رضا دانش‌فهیم مدیر پیشین سازمان گسترش در مقاله ای که در همشهری آنلاین منتشر شده، نوشته است؛ با اجرایی‌شدن برجام شمارش معکوس برای انعقاد قرارداد جدید ایران خودرو و پژو آغاز شده است اما سابقه پژو در قرارداد قبلی با خودروسازان ایرانی ضرورت هوشمندی و مذاکره برد- برد مدیران صنعت خودرو کشورمان در قرارداد جدید را دوچندان می‌سازد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت چارچوب کلی و خط‌مشی مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی را تعیین و به مدیران خودروساز ابلاغ کرده که افزایش ساخت داخل، سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات 3 محور اصلی آن است. واقعیت آن است که در قرارداد جدید با پژو فرانسه باید 3 عنصر اصلی ساخت داخل، صادرات(اعم از قطعه و خودرو) در چارچوب شبکه پژو و سرمایه‌گذاری مشترک با اتخاذ سازوکارهای اجرایی مدنظر قرار گیرد؛

راهکار اجرایی تحقق این اهداف آن است که سرمایه پژو به ایران منتقل و به‌طور فیزیکی درگیر شود. از سوی دیگر نماینده قطعه‌سازان این خودروساز فرانسوی با انتقال فناوری در صنایع قطعه‌سازی‌ کشورمان حضور داشته و قطعات ساخت ایران راهی شبکه تأمین قطعه پژو شود؛ چرا که صنعت قطعه‌سازی‌ سنگ بنای صنعت خودرو بوده و صنایع خودروسازی ما وقتی ارتقا می‌یابد که قطعه‌سازان توانمندی داشته باشیم؛

همان کاری که تا حدودی رنو در قرارداد تندر90 در زمینه قطعه‌سازی‌ انجام داد و مسئول کیفیت قطعات این خودروساز فرانسوی در صنایع قطعه‌سازی‌ ایران حضور یافته و ایرادات احتمالی را مرتفع می‌کرد. در مورد برخی قطعات که پژو سازنده آن نبوده و از طریق تأمین‌کنندگان جهانی خود تهیه می‌کند نیز این شرکت فرانسوی باید تأمین‌کنندگان خود را تشویق و تشجیع کند که با قطعه‌سازان ایرانی شریک شوند.

با تولید قطعات مطابق با استانداردهای پژو نیز باید قطعه‌سازان ایرانی به فهرست شبکه تأمین‌کنندگان قطعات پژو برای صادرات وارد شوند. اگر این اتفاق بیفتد و سرمایه این شریک فرانسوی به‌صورت فیزیکی در ایران درگیر شود، می‌توان انتظار داشت که قرارداد جدید ایران خودرو با پژو موفق باشد و در غیر این صورت تکرار همان تجربه شکست‌خورده قبلی است. با توجه به شرایط کنونی خودروسازان جهانی و فضای پس از تحریم در ایران به نظر می‌رسد که پژو مجبور به پذیرش این شرایط برای جاانداختن خود در ایران است.

با وجود این کم و کیف قرارداد جدید ایران خودرو با پژو بستگی به توانمندی مدیران خودروسازی کشورمان دارد چراکه مذاکرات نوعی بده و بستان است که هر یک از طرفین سعی در دادن حداقل امتیازات و دریافت امتیازات بیشتر دارند. باید مدیران شرکت‌های خودروسازی در قرارداد جدید خود با پژو راهبرد مذاکره برد – برد را اتخاذ کنند. نمی‌توان انتظار داشت که در مذاکره با پژو فقط امتیاز گرفت اما باید در نهایت این مذاکرات منتج به انعقاد قرارداد برد-برد با پژو شود

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یازده + یازده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!