0

آموزش مراحل ثبت کانال تلگرام در سامانه وزارت ارشاد (دریافت کد شامد)

دسته بندی ها : فضای مجازی 20 دی 1395 مدیر سایبرلا 1414 بازدید

ایران داد ؛ براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر نظارت دقیق تر بر محتوای پیام رسان تلگرام، صاحبان کلیه کانال های تلگرام دارای بیش از ۵ هزار نفر عضو موظف هستند که هویت خود را در سامانه «ساماندهی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسانده و کد شامد دریافت نمایند. نحوه ی این ثبت نام به چه شکل می باشد؟

به گزارش کلیک، از این پس احتمالا ادامه کار بسیاری از کانال های تلگرام بدون ثبت رسمی در سامانه وزارت ارشاد امکان پذیر نیست و باید این کانال ها ثبت رسمی شوند،صاحبان کانال های دارای بیش از ۵ هزار عضو لازم است از تاریخ ۷ بهمن لغایت ۷ اسفند ۱۳۹۵ نسبت به احراز هویت کانال خود در وبسایت «ساماندهی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند. با این روند از این پس ادامه فعالیت کانال های پرجمعیت تلگرامی بدون دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر ممکن خواهد بود.

مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشته تا این لحظه ۱۱ هزار و ۱۰ کانال تلگرامی با بیش از ۵ هزار کاربر شناسایی شده که گردانندگان آن ها ملزم به ثبت اطلاعات خود در این سامانه هستند.

اما چگونه می توان کانال های تلگرام را در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسانیم؟ با این آموزش مراحل گام به گام آن را خواهید آموخت.

۱- ابتدا برای  ثبت نام وارد وبسایت samandehi.ir شوید. پس از ورود به ویسایت  لینک از گوشه بالا و سمت راست صفحه روی نوشته قرمز رنگ «ثبت نام و ثبت رسانه» کلیک کنید. مدارک مورد نیاز برای تکمیل ثبت نام در این قسمت شامل شماره تلفن همراه و کد ملی خود را هم وارد نمایید.

دریافت کد سامانه شامد

در این مرحله کد ملی وارد شده بلافاصله با مشخصات تان در سامانه ثبت احوال کشور مقایسه شده و در صورت درست بودن، تأیید می گردد.

۲- در این مرحله هویت شما به عنوان صاحب کانال در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده. حالا نوبت آن است که اطلاعات کانال را وارد کنید. وارد قسمت «افزودن رسانه بر خط» شده و در قسمت نوع رسانه «کانال تلگرام» را برگزینید.

سپس در فیلدهای خالی به ترتیب عنوان کانال و شناسه کانال (بدون نوشتن @) را وارد نمایید.

دریافت کد سامانه شامد

۳- بعد آن که اطلاعات کانال تان را وارد کردید، باید به سامانه وقت بدهید که پس از بررسی محتوا آن را از نظر فنی تأیید کند. جهت ارائه درخواست بررسی فنی، روی گزینه «انجام تأییدیه فنی» اشاره کنید.

دریافت کد سامانه شامد

۴- این مرحله، مرحله ی اصلی  ثبت کانال است . پس از فشردن دکمه انجام تأییدیه فنی، صفحه ای نمایان شده و یک کُد مخصوص در اختیارتان قرار می گیرد. کد مذکور باید چنین شکلی داشته باشد: عدد هشت رقمی-اسم کانال-verify.

برای تأیید کانال ارائه این کد ضروری است.

دریافت کد سامانه شامد

۵- در مرحله ی  بعدی شما باید این کد را به یک ربات تلگرامی ارائه کنید؛ رباتی طراحی شده توسط سامانه ساماندهی به نام iransamandehibot@ که می بایست آن را برای مدتی کوتاه به عنوان یکی از ادمین های کانال تان معرفی کنید.

برای این کار باید در تنظیمات کانال iransamandehibot را به عنوان ادمین معرفی کرده و سپس دکمه استارت را بزنید. اینجا ربات از شما کدی که در مرحله قبلی دریافت کرده اید را طلب می کند. کد را وارد کرده و منتظر تأیید بنشینید.

۶-  در این مرحله تأیید بلافاصله انجام می شود، و ربات هم به طور خودکار از لیست ادمین ها حذف خواهد شد.، کانال شما در این مرحله با موفقیت به ثبت رسیده است. حالا باید پیغامی مشابه تصویر پایین ببینید:

دریافت کد سامانه شامد

در نهایت این سامانه کدی  را هم به عنوان شاهد در اختیار کانال ها قرار می دهد و ادمین ها می توانند با قرار دادن لینک دریافتی از سامانه، مخاطبین را از ثبت شدن کانال آگاه کنند.

علت اجرای این کار از نقطه نظر مسئولین دولتی به ااین علت است که قانونی بودن این کانال ها  می تواند جلوی بسیاری از کلاه برداری ها، اقدامات غیر قانونی و اشاعه فحشا در محیط این پیام رسان محبوب را گرفته و اعتماد به عملکرد کانال ها را برای مردم آسان تر کند.

ولی سوالی که مطرح می شود این است که سرنوشت کانال هایی که تا مهلت تعیین شده برای ثبت رسمی اقدام نکنند چیست؟ در صورتی که قرار باشد الگوی ساماندهی سایت های اینترنتی در تلگرام نیز دنبال شود، یقینا کانال های غیر اخلاقی و حاوی محتوای مجرمانه نیز می بایست مسدود گردند.

اما این سوال مطرح می شود که آیا انجام این کار از لحاظ فنی شدنی است؟ اگر پاسخ  مسئولین به این سوال مثبت است، پس چرا تا کنون کانال های تلگرامی حاوی محتوای غیر اخلاقی مسدود نشده اند؟

در هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا این افزایش فشار و نظارت بر کانال ها در نهایت نتیجه مثبتی در پی خواهد داشت یا بالعکس، کاربران ایرانی را از فعالیت در محیط تلگرام دلسرد کرده و آن ها را برای مهاجرت به پیام رسان های دیگر تشویق خواهد کرد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − 14 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!