0

آمادگی فازنزیک دیجیتال چیست ؟ / digital forensic readiness

دسته بندی ها : دیجیتال فارنزیک 10 فروردین 1400 مدیر سایبرلا 515 بازدید
آمادگی فازنزیک دیجیتال (digital forensic readiness)

مفهوم آمادگی فازنزیک دیجیتال (digital forensic readiness) چیست ؟

مفهوم آمادگی فارنزیکی یا قابلیت جرم یابی دیجیتال, ارتباط مستقیمی با دانش جرم یابی دیجیتال دارد.

هدف اصلی فارنزیک دیجیتال، استخراج داده‌ها از شواهد الکترونیکی و سپس پردازش داده‌ها و تبدیل آنها به اطلاعات مفید و نهایتاً ارائه یافته‌ها برای پیگرد قضائی است. بنابراین در تمام فرآیندهای درگیر باید از تکنیک‌های فنی مستدل استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که یافته‌های بدست آمده، برای دادگاه نیز قابل قبول هستند و خدشه‌ای (اعم از فنی یا حقوقی) به آنها وارد نخواهد شد.

اما گاهی اوقات در برخی از سازمانها، زمانی که حادثه یا رویداد امنیتی در سازمان اتفاق می‌افتد، مدیران سازمان قادر به پشتیبانی از فرآیند تحقیقات دیجیتال و بررسی داده‌های الکترونیکی مورد نیاز برای جرم یابی و پیگرد قانونی جرایم نیست.

این مسئله نه تنها فرآیند بررسی دیجیتال را دچار تاخیر می‌کند، بلکه سربار و هزینه‌های اضافی را بر روی افراد و سیستم‌ها تحمیل خواهد کرد.

آمادگی فارنزیکی یا قابلیت جرم یابی دیجیتال به این معناست که سازمان ما امکان گردآوری سیستماتیک ادله دیجیتال و همچنین رصد و پیگیری جرائم را داشته باشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!