0

آمارهای جدید ظریف از آثار اقتصادی برجام و سرمایه‌های آزاد شده ایران

دسته بندی ها : فضای مجازی 23 خرداد 1395 مدیر سایبرلا 433 بازدید

وزیر امورخارجه که می‌گفت در ابتدای دولت یازدهم پول نقد زیادی در خزانه نبود، از بازگشت چندین میلیارد دلار بدهی خارجی به خزانه پس از توافق هسته‌ای خبر داد.

محمد جواد ظریف امروز مهمان صحن علنی مجلس بود تا گزارشی از روند اجرای برجام به اهالی خانه ملت ارائه دهد. او در ابتدای سخنانش از نمایندگان خواست تا در ماه مبارک رمضان برای او دعا کنند و گفت: اگر دعای مردم در ماه رمضان گذشته نبود و استقامت آنان و دعای خیر رهبری و حمایت‌های ایشان نبود، این کار دشوار میسر نمی‌شد.

او سپس به سوابق و چارچوب‌های ذهنی در مذاکرات هسته‌ای پرداخت و ادامه داد: به دلیل حضور مردم در صحنه بویژه در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و مقاومت آنان بود که طرف مقابل را وادار کرد از فشار و تحریم و تحمیل دیدگاه‌هایشان دست بردارند. چون دیگر نمی‌توانستند فاصله‌ای میان “مردم و حاکمیت” و “دولت و مجلس” ایجاد کنند. البته این به معنی پایان فشار بر ایران نیست، چون نه ماهیت آنها تغییر کرده و نه ما از آرمانهایمان کوتاه می آییم. تنها در مورد برجام در یک حوزه مشخص، بهانه‌هایی که باعث شده بود آنها بتوانند فضای منفی علیه ما در جو بین المللی ایجاد کنند را رفع کنیم.وگرنه آنها کارشکنی‌هایشان را کنار نمی گذارند و از در دوستی با ما وارد نمی شوند. به گفته رهبری باید ما با تکیه بر اعتماد و دعای مردم و ائمه اطهار، بکوشیم حقمان را از کسانی که دنبال بهانه جویی هستند، بگیریم.

او با تاکید بر اینکه هر روز به دنبال پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران است، به دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و افزود: اگر مذاکرات و برجام نبود، بر تحریم‌ها افزوده می‌شد. کما اینکه سال و ماهی نبود که تحریم جدید علیه ما اعمال نشود. حتی اگر تحریم‌های قبلی ادامه می یافت، امروز فروش نفت ما به کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه می‌رسید. ما در طول دولت گذشته از فروش دو نیم میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه نفت رسیده بودیم! اگر تحریم‌ها ادامه می یافت، این روند نزولی ادامه داشت اما خوشبختانه امروز بار دیگر به فروش دو و نیم میلیون بشکه نفت رسیده ایم و این جای شکر از وجود مردم و رهبری دارد.

به گفته ظریف، دستاوردهای مذاکرات آنگونه بوده که برخی فشارهای سه سال پیش را فراموش کرده اند که چه تهدیدها و تحریم هایی علیه مردم ما اعمال می شد و این مردم چگونه با صبوری آن را تحمل می کردند!

رفع مبانی فشار و تحریم، از دیگر دستاوردهای مذاکرات هسته ای از نظر ظریف بود که می گفت: حذف PMD و نقض قطعنامه های شورای امنیت و اتحادیه اروپا، مبانی تحریم ها را از بین برد. از لحاظ روانی نیز سرازیر شدن هیات های خارجی به ایران، نشان دهنده این است که دنیا، ایران را محیطی امن برای سرمایه گذاری می داند و باید این امنیت را به رخ دنیا بکشیم که ایران نه تنها برای مردمش امن است بلکه برای سرمایه گذاران نیز امن است.

وزیر خارجه با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم در خزانه کشور، پول نقد زیادی وجود نداشت، خاطرنشن کرد: در سایه رفع تحریم ها دست کشور برای استفاده از منابع مالی خارج از کشور باز شد. منابع ما الان در دسترس است و بانک های جهانی با بانک مرکزی و خصوصی ما ارتباطات گسترده ای ایجاد کرده است. البته هنوز موانع موذی گرایانه آمریکا وجود دارد. گشایش اعتبارات اسنادی و ال سی ها به ۱۴ هزار مورد رسیده که هر روز رو به افزایش است. بانک های متعددی در اروپا و ژاپن و کره با شرکت نفت ما در ارتباطند. مطالبات نفتی ما هم که سالها خارج از دسترس ما بود، به کشور برگشته. ۵ میلیارد دلار بدهی یک شرکت دبی و ۲ میلیارد بدهی شرکت شل، به کشور برگشته است. از ۶ میلیارد وجوه ایران نزد هند، یک میلیارد برگشته و مابقی آن به کشور ما برخواهد گشت. تسویه بدهی های نفتی با یونان و دیگر کشورها نیز در حال انجام است.

به گفته وی کمتر این اخبار شنیده می شود و بیشتر روی مشکلات تاکید می شود. مشکلاتی که از قبل بوده و تازه نیست. نمایندگان توجه داشته باشند که نباید فضای روانی را تشدید کرد بلکه باید آن را از میان برد. دشمنان ایران و رژیم صهیونیستی تمام تلاششان این است که ایران را ناامن جلوه دهند. باید بکوشیم ارتباطاتی معقول و نه یک جانبه، با دیگر کشورها داشته باشیم. نباید بلندگوی تبلیغاتی گروه های مخالف ایران باشیم. باید به دیگر بانک ها بگوییم که مبانی تحریم از بین رفته و ایران هراسی از میان رفته و بر همه ماست که از تمام توانمان برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

ظریف با اشاره به اینکه بیمه های صادراتی برقرار شده است، گفت: مشکلات در این حوزه برطرف شده است و تمامی اختلافات با بیمه هرم هم ظرف روزهای آینده برطرف خواهد شد.

وزیر خارجه ادامه داد: خطوط ارتباطی با کشورهای مختلف و بانک ها در اختیار ایران قرار گرفته است اما دولت از دو جهت وسواس دارد. یکی ایجاد نکردن تعهدات بیجا برای کشور و دوم هدایت تعهدات در حوزه اولویت‌های ایران. به همین علت نسبت به مذاکره این خطوط اعتباری با دقت پیش می رویم .

ظریف با بیان اینکه امروز موسسات مختلف کشور از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مشغول مذاکره و سخت گیری برای حفظ منابع ملی هستند، گفت: از ابتدای تاریخ ایران تا امروز تنها ۶۰ توافق حمایت از سرمایه گذاری خارجی داشتیم ولی ۷ توافق از این ۶۰ توافق در این ۵ ماه اخیر صورت گرفته است. اینها واقعیت هایی است که باید به رخ دنیا بکشاینم که در سایه هدایت مردم و رهبری این میزان امکان برای کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تا امروز ۶/۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران تصویب و ثبت شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر نفتکش های ما را بیمه نمی کردند و امکان حمل و نقل نداشتیم اما امروز این مشکل حل و فصل شده است. البته مشکلات کوچکی هست که حل خوهیم کرد.

ظریف گفت: در حوزه انرژی تحریم هایی وجود داشت که به قول آنها فلج کنننده بود و هدفش صفر کردن صادرات نفت ایران بود. آنها بازارهای ایران را به دست رقبا و معاندین ما داده بودند، دولت سعودی با سفاکی و بی رحمی مقدار زیادی از بازارهای ما در دنیا را بلعید ولی با رفع تحریم های نفتی ما امروز توانستیم صادرات نفت را به دو میلیون بشکه نفت برسانیم.

وزیرخارجه با بیان اینکه شرکت های معتبر بین المللی به سمت ایران سرازیر شدند، اظهار داشت: شرکت هایی که اگر در نمایشگاه ها به سمت غرفه های آنها می رفتیم می گفتند ما نمی توانیم با شما صحت کنید . اگر قبلا در دبی به سمت مایکروسافت می رفتید می گفت من حتی اجازه ندارم با شما صحبت کنم اما امروز نمایندگان مایکروسافت در ایران هستند برای اینکه بتوانند ما را از این فناوری بهره مند کنند. ما امروز بین کشورهای مختلف رقابت ایجاد کردیم نه اینکه آنها که برای ما تعیین تکلیف کنند.

این مقام دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قدر این نعمت که حاصل شده است را بدانیم، خاطرنشان کرد: ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی در حال بازساری است. فراموش نکنیم در شرایط عادی مذاکره، انعقاد و اجرای یک قرارداد چند میلیاردی سالها طول می کشد نه حتی ماه ها بروید مطالعه کنید. اما امروز این زمان کوتاه شده است.

وی گفت: البته همانطور که در ابتدا گفتم موانع، مخالفت ها، کارشکنی ها و شیطنت ها را فراموش نکردیم. قرارمان نبود که اختلافات مبانی و اصولی مان را با دیگران حل و فصل کنیم. ما اعتقاد داشتیم و داریم که قدرت جمهوری اسلامی براساس حفظ آرمان‌ها، دیدگاه ها و مبانی انقلاب و پیام و یادگارهای امام راحل و دستور و رهنمودهای رهبری است. نه قصد مذاکره در این حوزه ها را داشتیم نه آمادگی ورود به گفتگوها را داشتیم.

ظریف افزود: آن حوزه ها، حوزه های اختلافی هستند . تلاش ما این بود که با حفظ مبانی و اصول جمهوری اسلامی بهانه ها را بگیریم. نباید بهانه تراشی کنیم، نباید ایجاد فضا برای بهانه گیری کنیم.

وی با تاکید براینکه محیط ایران تحریمی ندارد، گفت: قرارمان نبود با آمریکا معامله کنیم قرارمان نبود تحریم های شرکت های آمریکایی را برداریم . این عقب افتادن آمریکا از صحنه رقابت ایران است. قرار بود که مداخلات غیرقانونی آمریکا در ارتباطات مان با دیگر دنیا را متوقف کنیم که انجام شده است.

وزیر خارجه گفت: کاری کردیم و وزیر خارجه آمریکا امروز به جای قلدری، بگوید می کوشیم تحریم ها را برداریم. کاری با اینکه صداقت دارند یا نه، ندارم. بحث من این است که اگر روزی به تحریم ایران افتخار می کردند، امروز فرار می کنند از اینکه بگویند ایران را تحریم می کنند. از این دستاورد برای به دست آوردن امکانات بیشتر و فشار بیشتر بر بدخواهان ایران و اسلام استفاده کنید.

وی افزود: به برکت مقاومت مردم و حضورشان پای صندوق های رای گیری، امید دشمنان و افراطیون ناامید شده و نباید اجازه دهیم این فضای مبارک، دستخوش اختلافات جناحی شود و سرمایه گذار داخلی ناامید شده و سرمایه گذار خارجی احساس کند محیط ایران با تحریم آغشته است.

روایت ظریف از تماس‌هایش با جان کری برای احقاق حقوق ایران
وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالات نمایندگان از چندین بار تماس با همتای آمریکایی‌اش سخن گفت تا مانع از مصوبات کنگره شود که خلاف روح برجام بودند.

ظریف در پاسخ به سوالات نمایندگان که از سوی علی لاریجانی از تریبون مجلس قرائت می‌شد، درباره اینکه چرا بانک‌های خارجی تمایلی به همکاری با ایران ندارند، گفت: به یاد داشته باشید که در دوران تحریم‌ها بانک‎های بزرگ برای همکاری با ما میلیاردها دلار جریمه شده اند. این فضای روانی منفی ای علیه ارتباط با ایران ایجاد کرده که باید آن را بشکنیم. از سویی به اروپا و آمریکا فشار می آوریم تا به این بانک ها اعتماد بدهند که کار کردن با ایران مشکلی ندارد و دیگر آنها را تهدید نکنند. از سوی دیگر بکوشیم که راهمان را با بانک های دنیا باز کنیم. مسیر سوم این است که فضای رقابت میان بانک ها ایجاد کنیم که احساس کنند اگر با ایران همکاری نکنند، از غافله عقب می مانند. متاسفانه تنها جایی که می گوید تحریم هنوز وجود دارد، در داخل ایران است! در هیچ کجای دنیا نمی گویند که ما در تحریم هستیم و فقط می گویند که مراقبت کنید! بنابراین نباید تبلیغات اشتباهی در داخل کشور کنیم.

به گفته وی، مهمترین عامل در تقویت سرمایه گذاری خارجی، ایجاد فضای امن در داخل است که نباید آن را خدشه دار کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روادید ایرانیان در آمریکا، گفت: قبل از اینکه این موضوع به مطبوعات کشیده شود، زمانی که این موضوع در مجلس آمریکا مطرح بود در تماسی با آقای کری گفتم که این خلاف توافق ماست و او پذیرفت و قرار شد بکوشد که مانعی ایجاد نشود. در ارتباطات مردمی و توریسم ممکن است مشکلاتی باشد که داریم می کوشیم رفع شود اما در مسیر مبادلات تجاری و اقتصادی ما مشکلی ایجاد نشده است. مقداری از مشکل از سوی آمریکا حل شده و مکانیزم های کنسولی ما نیز در حال رفع است که اگر نمایندگان مایل باشند، خصوصی خدمتشان عرض می‌کنم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری که به افزوده شدن اسامی افراد تحریم شده از سوی آمریکا اشاره داشت، تاکید کرد که حتی یک تهدید هسته ای هم به تحریم های ما اضافه نشده و اشخاصی که به لیست تحریم اضافه شده اند، در حوزه تحریم های موشکی بوده اند.

وی تاکید کرد که تحریم های موشکی ما در مسیر مذاکرات رفع نشده است.

وزیر خارجه به مذاکرات کنگره آمریکا در جلسه ای با حضور مذاکره کنندگان وزارت خارجه آن کشور اشاره کرد و از نمایندگان خواست تا بروند و آن مذاکرات را بخوانند. او گفت: ای کاش بروید ببینید که نمایندگان مجلس آمریکا به مذاکره کنندگانشان گفته اند که از ایران رو دست خورده اند! چون توان موشکی ما با اقتدار حفظ شده است. ای کاش این مطالب به گوش مردم برسد و مردم هم این را بدانند. آنها دیگر نمی توانند رشد توان موشکی ما را نقض برجام بدانند. آنها فقط به لیست تحریم های قبلی شان مواردی را اضافه می کنند ولی نمی توانند مانع توان موشکی ما شوند.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری که به نظارت بر برجام اشاره داشت، از تلاش بر ای اقدامات متقابل در شورای امنیت ملی خبر داد و گفت: اگر طرف مقابل، بر خلاف برجام اقدامی کند ما نیز اقدام متقابل خواهیم داشت. کمیته نظارتی در شورای امنیت است که تشخیص می دهد برجام نقض شده و تحریم جدیدی اعمال شده یا نه؟

او همچنین در پاسخ به اینکه قانون تحریم داماتو کی حذف می شود؟، گفت: داماتو دیگر وجود ندارد و قانونی به نام «ایسا» هست که تا پایان ۲۰۱۶ به اتمام می رسد. برخی نمایندگان کنگره در پی تمدید آن هستند اما ما به آقای کری و وزارت خارجه آمریکا هشدار داده ایم که این برخلاف روح برجام است و آنها هم در پی ممانعت بر سر آن هستند.

ظریف در پاسخ به سوالی که به تحولات منطقه و مبادلات تجاری ایران در منطقه اشاره داشت هم خاطرنشان کرد: یکی از گسترده ترین مذاکرات اقتصادی ما با چین و روسیه است. چین بزرگترین شریک تجاری ما است. اگرچه با سایر کشورها هم مبادلاتی داریم اما آنها شرکای سنتی و قدیمی ما هستند و فاینانس های زیادی با روسیه و کاهش تعرفه برای صادرات محصولات ایرانی داریم.

ظریف: کدام قراردادی ۵ ماهه به نتیجه رسیده که انتظار دارید ۵ ماه پس از برجام، اقتصاد شکوفا شود؟
امورخارجه، در صحن علنی مجلس یادآور شد که مذاکرات هسته‌ای با اجازه رهبری انجام شده و نمی‌توان انتظار داشت که با گذشت پنج ماه از توافق، دستاوردهای آن عیان شود.

محمدجواد ظریف که برای ارائه گزارشی از روند اجرای برجام به نمایندگان به مجلس آمده بود، در پاسخ به سوالات نمایندگان از میزان سرمایه گذاری خارجی در ۵ ماه گذشته یاد کرد. او خطاب به سالک و دلیگانی دو عضو نزدیک به جبهه پایداری در مجلس دهم که این سرمایه گذاری را کافی نمی دانستند، گفت: بروید از هر شرکتی که قبول دارید سوال کنید و ببینید کدام قراردادی ۵ ماهه به نتیجه رسیده است! من هم گفتم که مبنای ما سلطه ستیزی است و بارها گفته ام که آمریکا قابل اعتماد نیست.

اهم سخنان وی را در ادامه بخوانید:

**تاریخ را تحریف نکنید، مذاکرات هسته ای به دستور رهبری صورت گرفته و ما آن را مایه افتخار کشور می دانیم. علت اینکه عربستان و اسرائیل علیه ما تلاش می کنند همین استکبار ستیزی ماست. اینها سرمایه های نظام است که برای چند دلار آن را از دست نمی دهیم.

**من بارها در مجامع خارجی هم تاکید کرده‌ام که از اصولمان کوتاه نمی آییم و روی اصولمان پافشاری خواهیم کرد. کسی در جمهوری اسلامی جرات تخطی از اصول و آرمان های امام و انقلاب را نداشته و ندار. ما قدرت خود را در استکبار ستیزی می دانیم.

**ما دستاوردها و موانع اجرای برجام را دقیقا سه ماه پس از توافق، بر اساس قانون به مجلس ارائه داده ایم. اگر از نظر شما شفاف نبوده، در جلسات می توانیم آن را بررسی کنیم. گزارش بعدی را هم در موعد مقرر ارائه می دهیم.

**فضاحت عربستان را در روزهای گذشته ببینید! این فضاحت در سالهای گذشته هم وجود داشت اما در سایه ایران هراسی، دیده نمی شد. اما امروزه ایران یک قدرت صلح طلب و آرامش خواه در جهان شناخته می شود و جنایات عربستان در یمن به دید عموم رسیده است.

**عدم شرکت ایران در حج امسال نشان دهنده تاکید نظام و رهبری و دولت بر حفط عزت حجاج ایرانی است.

**وزارت خارجه تمام تلاشش را برای اجرای اقتصاد مقاومتی می کند.

**یکی از ادارات کل وزارت خارجه، مربوط به اتباع ایرانی خارج از کشور است که برای جذب سرمایه های آنان نیز تلاش می شود. اما لازمه آن ایجاد اطمینان در ایرانیان خارج از کشور است که هر زمان خواستند برگردند و آزادانه سرمایه گذاری کنند و هر وقت خواستند بتوانند ایران را ترک کنند.

**اقدامات لازم را برای برخورد با دست اندازی به اموال ایران انجام دادیم. اینکه می گویید چرا چراغ قوه گرفتیم که نشاندهیم، تخلف مربوط به چه دوره ای بوده؛ برای این بود که برخی به ناروا می گفتند که مردم ما را پس از برجام تحقیر می کنند! ما خواستیم بگوییم که امروزه تحقیرها تمام شده و این تحقیر مربوط به دوره دیگری است. ما این روزها در برابر گروه قانون شکنی قرار داریم. ما دعوای بین المللی علیه آمریکا را ثبت خواهیم کرد و قانون شکنی آمریکایی ها را به دنیا نشان می دهیم. ما امروز با فراغت در مجامع بین المللی می‌توانیم حضور یابیم و علیه آمریکا شکایت کنیم.

**تا مثقال آخر حقوقمان را در برجام خواهیم گرفت.

**در مورد صنعت گردشگری، ما به شهروندان اکثر کشورها روادید یک ماهه می دهیم. اما با هیچ کشوری لغو روادید نمی کنیم. اگر کشوری حاضر نیست شهروندان بزرگ ایران را بدون روادید به کشورش راه دهد، ما هم عزتمان اقتضا می کند که آنها را ناگزیر از اخذ ویزا کنیم. لغو روادید نمی تواند یک جانبه باشد.

**برای ایجاد بسترهای لازم در مقابل عهد شکنی ها در قبال برجام، ما بر اساس چارچوب های شورای امنیت عمل می کنیم.

**۷-۸ سالی از مقررات دنیا عقبیم. بویژه در امور بانکی که کنوانسیون های جدیدی در دنیا ایجاد شده است. از مجلس می خواهیم که با تصویب این کنوانسیون ها که از سوی وزارت دارایی به مجلس ارائه می شود، به ما کمک کنند تا در چارچوب منافع ملی بتوانیم امور را پیش ببریم.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. غزال گفته :
    10:07 1398/02/05

    عالییییییییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 5 =

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!