0

رقیق شدن سهام یا Dilution به چه معنا است؟

رقیق شدن سهام یا Dilution , وکیل استارتاپ

رقیق شدن سهام یا Dilution در شرکت های سهامی خاص به چه معناست؟

زمانیکه یک شرکت سهامی خاص تاسیس می‌شود، هر کدام از موسسین مالک درصدی از سهام آن شرکت می‌گردند.

به عنوان مثال سهامدار الف در شرکتی مالک 10 سهم از 100 سهم آن شرکت می‌شود. این بدان معناست که وی در این شرکت 10 درصد سهامدار است.

حال ممکن است مجمع عمومی فوق العاده شرکت تصمیم بگیرد سرمایه شرکت را افزایش دهد. اگر شیوه افزایش سرمایه, صدور سهام جدید توسط شرکت باشد، در این حالت نصاب سهام سهامداران سابقِ شرکت تغییر می‌کند.

در مثال گفته شده فرض می‌کنیم که شرکت 100 سهم جدید دیگر صادر می‌کند و مجموع سهام شرکت به 200 سهم افزایش می‌یابد. در این حالت شخصی که در ابتدا مالک 10 سهم در 100 بود، اکنون مالک 10 سهم در 200 سهم می‌باشد و نصاب سهام وی از 10 درصد به 5 درصد کاهش می‌یابد.

به این روند، رقیق شدن سهم گفته می‌شود. در این فرآیند، تعدادِ سهام سهامداران کاهش نمی‌یابد و به عنوان مثال 10 سهم آن سهامدار 5 سهم نمی‌شود؛ اما نصاب سهام سهامداران متناسب با تعداد سهام جدید صادر شده تعدیل می‌گردد.

گاهی اوقات برخی از سهامداران (غالبا سرمایه‌گذاران) در قراردادهای مشارکت یا سرمایه‌گذاری شرطی درج می‌کنند که در افزایش سرمایه‌های مختلف شرکت، نصاب سهام متعلق به آنان هیچ‌گاه یا برای یک بازه زمانی مشخص و یا تا یک درصد معین، کاهش پیدا نکند.

به این دسته از شروط، شرط ضد رقیق شدن یا Anti-Dilution Clause گفته می‌شود که درنتیجه آن، سایر سهامداران ناگزیر هستند از سهم خود این کاهش را جبران نمایند.

منبع:دیموند

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!