0

بخش خصوصی نمی‌تواند قرارداد دائمی تنظیم کند

دسته بندی ها : قرارداد کار, کسب و کار 2 آبان 1396 مدیر سایبرلا 504 بازدید

عضو هیأت مدیره کانون کارآفرینان خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخش خصوصی هرگز نمی‌تواند قرارداد دائمی تنظیم کند، گفت: نرخ دلار یکی از عوامل اصلی آن است. این یکی از معضلاتی است که در کشور داریم که توان تنظیم قرارداد را از کارفرما سلب کرده است.

علیرضا دربان ثانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مساله اصلی و عمده در انعقاد قراردادهای موقت امنیت و ایجاد اشتغال برای کارآفرین و کارفرما در کشور است، اظهار کرد: این عوامل دلایل مختلفی دارد و از این جهت امنیت زیادی برای یک شغل وجود ندارد. یکی از عوامل اصلی این مساله این است که قیمت تمام شده کالا بالاست.

ما نیاز نداریم که مرز را ببندیم و ورود کالاهای مشابه را ممنوع کنیم. وقتی درهای مرز بسته می‌شود و از تولید کالاهای داخلی حمایت می‌شود، کیفیت کالا پایین آمده و وقتی این اتفاق صورت گیرد، قاچاق کالا گسترش پیدا می‌کند. این قاچاق که ادامه پیدا می‌کند، بیکاری نیز به تبع آن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: کالاهای ما از چین مسافتی را طی می‌کند و وارد عراق می‌شود و سپس با کوله‌بران به خاک ایران وارد می‌شود و در شهرهای ایران توزیع می‌شود. همین کالاها 20 درصد از قیمت تولیدات ما ارزان‌تر است. وقتی که من به عنوان تولیدکننده امنیتی برای قیمت تمام شده خود ندارم، پس چطور می‌توانم با کارگران و افراد جویای کار قرارداد دائم تنظیم کنم؟

عضو هیأت مدیره کانون کارآفرینان خراسان رضوی، افزود: ایجاد شغل در کشور ابزار می‌خواهد. مثلا براساس سیاست‌های کشور نرخ دلار را طی دو  سال دو برابر می‌کنیم و بعد از سه سال قیمت دلار را ثابت نگه می‌داریم. این بزرگترین آفتی بوده که به کشور وارد شده است.

دربان ثانی با بیان اینکه وقتی نرخ دلار را از نرخ واقعی آن کمتر نگه می‌داریم، این مازاد کالای تولید شده کشور نمی‌تواند صادر شود، توان رقابت را سلب می‌کند، عنوان کرد: اگر قیمت تمام شده کالای خود را پایین بیاوریم، دولت می‌گوید ما مرز را می‌بندیم و کالای مشابه را وارد نمی‌کنیم؛ سپس شغل ایجاد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال طی دستور مستقیم دولت بنا بر این بوده که 39 هزار شغل در کشور ایجاد ‌شود، تصریح کرد: همچنین سه شغل مربوط به پوشاک، زعفران و تولید کیف و کفش در اولویت این برنامه قرار گرفته است.

عضو هیأت مدیره کانون کارآفرینان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر تولیدات داخلی نظارتی وجود ندارد. برای من به عنوان یک کارآفرین امنیت شغلی وجود ندارد که بتوانم به طور مثال با 50 نفر به صورت دائمی قرارداد تنظیم کنم و ضمانت کنم که یک نیرو را تا 30 سال آینده حفظ کنم.

دربان ثانی با اشاره به اینکه بخش خصوصی هرگز نمی‌تواند قرارداد دائمی تنظیم کند، گفت: نرخ دلار یکی از عوامل اصلی آن است. این یکی از معضلاتی است که در کشور داریم که توان تنظیم قرارداد را از کارفرما سلب کرده است.

وی ادامه داد: همچنین یکی از معضلات ما مساله آموزش نیروی انسانی است. نیروی انسانی ما پس از اینکه از دانشگاه خارج می‌شود، تازه به سراغ آموزش می‌رود. ما نیاز داریم در کشور حداقل از مقطع راهنمایی کودکان خود را با نوع تحصیلات و تخصصی که علاقه‌ دارند در آن کار کنند، آشنا کنیم.

عضو هیأت مدیره کانون کارآفرینان خراسان رضوی، اظهار کرد: دولت در این 4 سال اخیر بسیار خوب عمل کرده و زمینه برای ایجاد کار هنوز باقی است. اگر می خواهیم در کشور  اشتغال ایجاد کنیم و صادرات نیز گسترش پیدا کند، باید از فرصت‌ها به درستی استفاده کنیم.

دربان ثانی در خصوص چرایی قبول کردن قراردادهای کوتاه‌مدت و شرایط سخت قانون کار توسط افراد جویای کار تصریح کرد: دو عامل اصلی باعث می‌شود که افراد جویای کار به سمت این قرادادها و شغل‌ها بروند و آن دو عامل این است که مردم علاقه به کار زیاد ندارند و درآمد و کار کم است.

وی ادامه داد: این افراد مجبور هستند برای گذران زندگی خود به این شغل‌ها تن دهند. مردم ما باید دنبال کار باشند و علاقه خود را نیز در این امر دخیل کنند. اگر نیروی کار، کار خوب انجام دهد، شک نکنید که کشور ما پتانسیل کار فراوان دارد. همچنین از نظر جغرافیایی قابلیت صادرات نیز برای ما وجود دارد.

عضو هیأت مدیره کانون کارآفرینان خراسان رضوی، بیان کرد: کشورهای اطراف ما هیچکدام تولیدکننده نیستند و نیاز مبرمی به کالاهای ما دارند. خوشبختانه کالای ما کالای خوب و با کیفیتی است. فقط اشکال آن این است که قیمت آن گران بوده و اگر دولت بخواهد این قیمت را کنترل کند، به طوری که کالا ارزان شود، صادرات ما سه برابر خواهد شد. اگر امروز کالایی برای صادرات نداریم، به دلیل افزایش قیمت تولید آن است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پانزده + 15 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!