0

رمز ارز علت قطعی برق نیست، فرسودگی شبکه مسبب آن است

دسته بندی ها : ارز دیجیتالی - کریپتوکارنسی 3 خرداد 1400 کارشناس سایبرلا 340 بازدید
ماینر, بیت کوین, استخراج رمز ارز, سایبرلا

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس اعلام کرد مصرف برق صنعت استخراج رمز ارز یک درصد کل برق تولیدی کشور است از همین رو ، علت قطع برق، استخراج رمزارز نیست علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

مجتبی توانگر در توییت خود در مورد جلسه ۲ خرداد کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نوشت که ظرفیت اسمی تولید برق در کشور، ۸۵ هزار مگاوات و ظرفیت واقعی تولید برق در کشور، ۶۰ هزار مگاوات است این در حالی است که در مجموع برآورد کرده است که میزان برق مصرفی واحدهای مجاز و غیر مجاز استخراج رمز ارز در کشور در حدود ۶۰۰ مگاوات است.

طبق آنچه رئیس کمیته اقتصاد مجلس برآورد کرده است میزان مصرف برق در صنعت استخراج رمز ارز در ایران حدود یک درصد میزان تولید کل کشور است از همین رو نمی‌توان دلیل قطعی برق را گردن استخراج کنندگان رمزارز انداخت.

در شرایطی مجلس اعلام می‌کند که دلیل قطعی برق عدم سرمایه‌گذاری کافی طی سال‌های گذشته روی صنعت انتقال برق و شبکه توزیع بوده است که همچنان توانیر اصرار دارد که دلیل قطعی برق مصرف بی‌رویه آن از سوی استخراج کنندگان رمزارز است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ۲ خردادماه در برنامه چاپ اول شبکه خبر، اعلام کرد که شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است چون صنعت برق به دلیل استخراج غیر مجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است. او همچنین بیان کرد که به منظور تامین برق مشترکان و کمک به جلوگیری از بروز خاموشی، مراکز استخراج رمزارز در ساعات اوج مصرف برق اول خرداد خاموش می‌شوند. سال گذشته نیز در زمان اوج مصرف برق مزارع استخراج رمزارز خودخواسته اعلام کردند که دستگاه‌‌های خود را خاموش می‌کنند. یکی از شرایط دریافت مجوز فعالیت برای استخراج رمزارز خاموش  کردن دستگاه‌های استخراج در زمان اوج مصرف برق است.

البته براساس توییت توانگر سهم برق صنعت استخراج در کشور از کل برق تولیدی یک درصد است پس علت قطع برق، استخراج رمزارز نیست علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید برق است. از منظر فعالان این حوزه هم قطعی‌های برق ربطی به استخراج رمزارزها ندارد. پیشتر در سال گذشته رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرده بود که در دوسال گذشته وزارت نیرو کشور را از دو میلیارد دلار سرمایه رمزارزی محروم کرده است. سال گذشته هم قطعی‌های متعدد برق وجود داشت که بسیاری از مسئولان چون وزیر نیرو علت قطعی برق را استخراج رمزارز اعلام کردند که همان زمان هم فعالان این حوزه گفتند که قطعی‌های برق ربطی به استخراج رمزارزها ندارد.

در جلسه کمیسیون اقتصادی تکالیف بانک مرکزی در فرآیند صدور مجوزهای صرافی‌های مجاز، برای تبدیل رمزارزهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند و از طریق این صرافی‌ها امکان تبادل آنها فراهم می‌شود،بحث و بررسی شد

هم‌اکنون هم فعالان حوزه استخراج رمزارزها نیز با استناد به گفته‌های مسئولان که اعلام کردند مصرف برق مراکز استخراج رمز ارز که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند، به ۳۰۰ مگاوات می‌رسد،برآورده کرده‌اند که ماینینگ قانونی در ایران کم‌تر از ۰.۵ درصد برق ایران را مصرف می‌کند و اتلاف شبکه برق ایران حدودا ۱۰ هزار مگاوات ساعت است یعنی بیشتر از ۶۰ درصد مصرف برق بیت‌کوین در جهان است.

منبع: مجلس

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده − دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!