0

کلاهبرداری با فروش ارز در شبکه های اجتماعی

کلاهبرداری مالی, فریب و اغفال و کلاهبرداری

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا هشدار داد: تبلیغ فروش ارز کمتر از قیمت بازار در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی نه از سوی صرافی‌ها بلکه از سوی مجرمان سایبری باهدف سوء‌استفاده از شهروندان است.

سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی بابیان اینکه این روزها در فضای مجازی و به‌ خصوص کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی شاهد تبلیغ فروش ارز با قیمت کمتر هستیم، اظهار کرد: مجرمان سایبری در این ترفند، با تبلیغ ارز به قیمت کمتر از بازار به دنبال کلاه‌برداری از شهروندان هستند.

وی احتمال گرفتار شدن در دام فیشینگ را یکی از موارد مجرمانه در معاملات ارزی در بستر فضای مجازی دانست و افزود: در پی ترفند فروش ارز باقیمت کمتر در بستر فضای مجازی، مجرمان سایبری با شگرد فیشینگ اطلاعات بانکی افراد را سرقت کرده و اقدام به برداشت غیرمجاز خواهند کرد.

سرهنگ رجبی گفت: مجرمان سایبری با تبلیغات فراوان ارز ارزان در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی شهروندان را ترغیب به واریز بیعانه یا وجه برای خرید ارز می‌کنند و پس از دریافت بیعانه یا وجه، دیگر پاسخگوی مشتری نخواهند بود.

این مقام مسئول احتمال فروش ارزهای تقلبی را نیز دور از انتظار ندانست و افزود: نه ‌تنها در این خرید سرمایه شهروندان به سرقت رفته، بلکه به همراه داشتن این ارزهای تقلبی خصوصاً در کشور دیگر می‌تواند برای آن‌ها دردسرآفرین باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: مجرمان سایبری با تبلیغ در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، کارمزد دریافتی خود را بسیار پایین‌تر از دیگر صرافی‌های مجاز اعلام می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا افرادی که نیاز مبرم به حواله کردن مبالغی به‌صورت ارزی به کشورهای همسایه دارند، به آن‌ها مراجعه کرده و وجوه هنگفتی را به آن‌ها بدهند تا درزمانی معین به دست فردی در خارج از کشور برسد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی هرگونه خرید و فروش ارز در فضای مجازی حتی برای صرافی‌های مجاز ممنوع است، یادآور شد: اسامی صرافی‌هایی که با مجوز معتبر در حال فعالیت هستند در تارنمای بانک مرکزی وجود دارد و هم‌وطنان می‌توانند خریدوفروش ارز را در این صرافی‌ها انجام دهند.

منبع: پلیس فتا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − 12 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!