نمونه قـــرارداد خرید

قـــرارداد خرید

طرفین قرارداد

قرارداد حاضر فی ما‌بین؛

………………………. به نمایندگی آقای……………………….به شماره ملی ………………………. نام پدر ………………………. شماره تماس ………………………. آدرس ………………………………………………………………….

که ازین پس «خریدار»نامیده خواهد شد، و

که ازین پس «فروشنده»نامیده خواهد شد، به منظــور انجام موضوع قرارداد منعقد می‌گردد و طرفین ملزم و متعهد به اجرای مواد و اصول آن میباشند.

ماده یک : موضوع قرارداد

ردیف

1-

2-

3-

4-

5-

6-

7-

تبصره : فروشنده باید در ساخت و تحویل کالاهای موضوع قرارداد رعایت استانداردهای وزارت نیرو ، استانداردهای ملی و بین المللی را بنماید و درصورت نیاز به اسناد و مدارک مربوطه به استانداردهای مذکور به امور مهندسی این شرکت مراجعه نماید .

ماده دو : اسناد و مدارک قرارداد

این قرارداد شامل اسناد و مدارک زیر است :

• فرم پیشنهادات
  • مشخصات فنی و جدول قیمتها و جدول زمانبندی
  • قرارداد حاضر
  • فرم ممنوعیت قانونی
  • سایر مکاتبات که در رابطه با مناقصه ، استعلام بهاء‌ شماره مورخ ………… انجام پذیرفته مورد تایید خریدار واقع شده است در این قرارداد اشاره بدان نشده است بقوت خود باقی است .
  • برنامه تفصیلی اجرائی موافقت نامه ها و هر نوع سند دیگری که در مورد انجام این قرارداد و در مدت این قرارداد تنظیم و بامضاء طرفین برسد .

هرگاه بین مواد و فصول بعضی از اسناد و مدارک بالا تناقضی وجود داشته باشد در درجه اول قرارداد حاضر و درجه دوم مشخصات فنی و جدول قیمتها ملاک عمل بوده و اگر این تناقض مربوط به قیمتها باشد در درجه اول متن جدول قیمتها معتبر خواهد بود .

ماده سه : مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد طبق صورت مقادیر  و فهرست بهاء پیوست و براساس پیشنهاد فروشنده بالغ بر………..  ریال بحروف ( ……………. ) می باشد .

تبصره : خریدار می تواند ظرف مدت………….ماه از تاریخ امضاء قرارداد را 25% افزایش یا کاهش دهد . مبنای این افزایش برابر با قیمت اولیه قرارداد مندرج در صورت مقادیر و فهرست بها می باشد . در این حالت به تناسب مبلغ افزایش یافته ضمانتنامه حسن انجام معامله یا اجرای تعهدات متناسب با افزایش خواهد یافت .

ماده چهار : مدت تحویل

فروشنده تعهد می نماید کلیه اقلام مورد قرارداد را ظرف مدت ……….ماه از تاریخ ابلاغ قرارداد مطابق جدول زمانبندی در محل انبار خریدار واقع در ………….  با بسته بندی مناسب و با تنظیم صورتمجلس تحویل مسئول انبار شرکت توزیع بنماید .

ماده پنج : تضمین کار

حسن انجام کلیه تعهدات موضوع قرارداد بعهده فروشنده است و اگر در مواقع تحویل کالا معایب و نواقصی مشهود شود که ناشی از عدم رعایت مشخصات و یا نمونه ارائه شده باشد خریدار از تحویل آن خودداری و فروشنده مکلف است حداکثر ظرف……..روز کالاهایی را که با مشخصات و نمونه ارائه شده مغایرت دارد با هزینه خود تعویض و تحویل نماید .

ماده شش : نظارت

نظارت در اجرای تعهداتیکه فروشنده بر طبق مفاد این قرارداد تقبل نموده است از طرف خریدار بعهده نماینده فنی بنشانی …………. که در این قرارداد دستگاه نظارت نامیده می شود واگذار گردیده است و فروشنده موظف است کالا را بر طبق قرارداد و اصول فنی و همچنین بر طبق استانداردهای اعلام شده و دستورات و تعلیماتی که دستگاه نظارت یا نماینده آن در حدود مشخصات و اسناد و مدارک پیوست قرارداد می دهد اجرا کند .

ماده هفت : سپرده حسن انجام کار

در موقع امضاء قرارداد برای تضمین انجام تعهدات ناشی از آن فروشنده باید ضمانتنامه بانکی معدل 10% مبلغ اولیه قرارداد یا معادل آن وجه نقد تسلیم خریدار نماید تا در صورتیکه از اجرای هر یک از تعهدات خود تخلف نماید خریدار بتواند بدون مراجعه به محاکم و یا مراجع قضائی و بدون احتیاج به انجام تشریفات خاصی وجه ضمانتنامه را ضبط کند .

تبصره : ضمانتنامه حسن انجام کار پس از انقضای مدت قرارداد و کسر جرائم احتمالی آزاد خواهد شد .

ماده هشت : شرایط پرداخت

1-8-درصد مبلغ ریالی در ظرف مدت……..روز از تاریخ مبادله قرارداد و دریافت ضمانتنامه پیش پرداخت به فروشنده پرداخت خواهد شد که در موقع تهیه صورتحسابها هر مقدار کالای تحویلی به همان نسبت کسر و به همان نسبت ضمانتنامه پیش پرداخت تقلیل می یابد .

2-8-بهای آن قسمت از کالاهای مورد معامله بر اساس صورتحسابهای تنظیمی فروشنده که بر مبنای قیمتـهای قرارداد و رسیدگی های انبار و با احتساب پرداختهای قبلی تهیه خواهد شد قابل پرداخت خواهد بود .

3-8- پرداخت کلیه هزینه ها شامل : مالیاتها – حق بیمه – هزینه های بارگیری و حمل و غیره تا تحویل انبار خریدار بعهده فروشنده می باشد .

ماده نه : جرائم تاخیر در تحویل

چنانچه فروشنده نتواند کالای موضوع قرارداد را ظرف مدت تعیین شده در ماده 4 تحویل نماید باید بازاء هر ده روز تاخیر بمیزان یک درصد قیمت قرارداد را برای آن قسمت از اجناس که در موعد مقرر تحویل نگردیده بعنوان جریمه به خریدار بپردازد . در صورتیکه تاخیر در قسمتی از کالاها باشد که به تشخیص خریدار بدون تحویل آنها استفاده از تمام و یا قسمت اعظم کالاهای تحویلی مقدور نباشد در محاسبه جریمه تاخیر بجای بهای کالاهای تاخیر شده مبلغ کل قرارداد و یا بهای قسمتی که بلا استفاده مانده منظور خواهد شد . ولی در هر صورت مدت تاخیر مشمول جریمه نباید از شصت روز تجاوز نماید . در صورتیکه تاخیر از شصت روز تجاوز نماید خریدار حق خواهد داشت ضمانتنامه حسن انجام تعهدات را ضبط و قرارداد را فسخ نماید .

تبصره : تاخیر در تحویل  هر پارتی نمی تواند دلیل موجهی برای تاخیر پارتیهای بعدی باشد .

ماده ده : ممنوعیت قانونی

فروشنده راسماً تعهد می نماید که مشمول قانون منع مداخله 22 دیماه 1337 نمی باشد در صورتیکه خلاف آن برای خریدار محرز شود قرارداد فسخ و طبق ماده 12 رفتار خواهد شد.

ماده یازده : عدم واگذاری به غیر

فروشنده تحت هیچ عنوان حق انتقال یا واگذاری قرارداد را به غیر ندارد در صورت بروز چنین عملی خریدار پس از ضبط وجه ضمانتنامه فروشنده می تواند قرارداد را فسخ کند .

ماده دوازده : فسخ قرارداد

در موارد زیر قرارداد از طرف خریدار قابل فسخ است .

الف : تاخیرهایی از ناحیه فروشنده رخ داده است

• تاخیر در تاریخ شروع تحویل قرارداد بیش از مدت مندرج در ماده هشت
  • تاخیر در تاریخ شروع تحویل پارتی ها و بعد یا بیش از نصف مدت پیش بینی شده برای این تحویلها

ب : انتخاب غیر

ج : انحلال شرکت فروشنده

د : ورشکستگی فروشنده

هـ : عدم اجراء هر یک از موارد قرارداد یا عدم دستورات دستگاه نظارت به منظور رفع نواقص و تجدید کالاهای تحویل شده معیوب در مدتی که برای فروشنده تعیین می کند .

و : فروشنده مشمول ممنوعیت قانونی موضوع ماده دوازده گردد که در این مورد بشرح قانون مربوطه عمل خواهد شد .

ز : فروشنده رعایت استانداردهای مذکور در سایر موارد این قرارداد را ننموده باشد .

ماده سیزده : اقدامات پس از فسخ قراداد

1-15- هرگاه خریدار قرارداد را به یکی از علل مشروحه در ماده چهارده فسخ کند مراتب را کتبا باطلاع فروشنده میرساند و بدون احتیاج به انجام تشریفات قضائی یا اداری مبلغ ضمانتامه انجام تعهدات ( موضوع ماده هفت ) را به سود خود وصول و ضبط می کند .

2-15- بعد از فسخ قرارداد خریدار ملزم به فبول هیچگونه تعهد و پرداختی در مورد کالاهای حمل نشده و یا کالاهای ساخته نشده و یا کالاهای در جریان ساخت نمی باشد .

3-15- تصفیه حساب قطعی با توجه به صورتحساب قطعی درمورد کالاهای تحویلی به شرح فوق و پرداختهای بعمل آمده و با درنظر گرفتن سایر مفاد قرارداد بعمل آمده و اگر فروشنده طلبی دارد پرداخت و اگر اضافه پرداختی باشد از هر نوع ضمانتنامه فروشنده و سایر دارائیهای او قابل تامین است .

ماده چهارده : تسویه حساب

پس از تحویل کالای مورد قرارداد صورتمجلس قطعی تحویل از طرف خریدار دراختیار فروشنده قرار داده خواهد شد . در صورتیکه قرارداد تماماً اجرا شده و کلیه جرائم مربوطه پرداخت شده باشد . ضمانتنامه حسن اجراء تعهدات باطل می گردد .

ماده پانزده:یکپارچگی قرارداد

قرارداد و پیوست های آن یک مجموعه جامع و یکپارچه ای را تشکیل می دهند که بین طرفین مورد توافق و تأئید قرار گرفته است. قرارداد مذکور جایگزین کلیه قراردادها، ترتیبات، مکاتبات و ارتباطات (چه شفاهی و کتبی) قبلی که بین طرفین در ارتباط با موضوع قرارداد وجود داشته است، می گردد.

ماده شانزده:تفکیک پذیری

چنانچه بخشی از این قرارداد براساس رای مرجع رسیدگی، غیرقابل اجرا یا غیرقانونی شناخته شود، صرفاً آن بخش از قرارداد بلااثر شده، لیکن سایر مواد همچنان لازم الاجرا خواهد بود.

ماده هفده:تغییر و اصلاح

هرگونه تغییر در مفاد قرارداد، صرفاً با توافق کتبی و قبلی طرفین امکانپذیر است.

ماده هجده:فورس ماژور

هر گاه به علت فورس ماژور یکی از طرفین قرارداد نتواند تعهدات خود را انجام دهد، عدم انجام تعهدات، نقض قرارداد تلقی نخواهد شد و قرارداد به قوت خود باقی خواهد بود.

ماده نوزده:تغییر نشانی طرفین قرارداد

هرگاه یکی از طرفین قرارداد نشانی قانونی خود را در مدت قرارداد تغییر بدهد باید کتباً این تغییر را به طرف دیگر ابلاغ کند و تا وقتی که نشانی جدید به طرف دیگر اعلام نشده است ، کلیه نامه ها ، اوراق و مکاتبات به نشانی قانونی ارسال و تمام آنها ابلاغ شده تلقی خواهد شد.

ماده بیست:حل اختلاف

در صورت بروز هر گونه اختلاف درخصوص اجرای قرارداد یا اختلاف در تفسیر و تعبیر مفاد قرارداد، موضوع ابتدا از طریق مذاکره فیمابین و صورت عدم حصول نتیجه از طریق داوری مرضی الطرفین قابل حل خواهد بود. موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان به عنوان داور مرضی الطرفین انتخاب گردید. در صورت عدم پذیرش داور، موضوع از طریق مراجع قانونی ذیصلاح پیگیری خواهد شد .

ماده بیست و یک:تعداد نسخ / امضای طرفین/ تاریخ

این قرارداد در …… ماده، در تاریخ …………. در شهر …….. تنظیم و امضا گردید که دارای ….. نسخه با اعتبار واحد است و با اطلاع کامل از مفاد آن به امضای طرفین میرسد.

امضای طرف اول                                                      امضای طرف دوم

…………………                                                     …………………..

امضای شاهد اول                                                     امضای شاهد دوم

…………………                                                        ……………………

تذکر مهم : نمونه قرارداد فوق صرفا جهت آشنایی کلی مخاطبین محترم با قالب کلی این نوع قراردادها است. فلذا صحت و دقت محتوای متن لزوما مورد تایید بانک قراردادهای حقوقی نمی باشد. بدیهی است که برای تهیه هر قرارداد و یا متن حقوقی بطور خاص باید به مشاور حقوقی مراجعه نمود.

برای طرح سوالات حقوقی خود می توانید به وب سایت مشاوره حقوقی اینترنتی مراجعه بفرمایید.