مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای
مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای
مصوب 488 جلسه مورخ 1380-08-15 شورای عالی انقلاب فرهنگی
شماره ابلاغ : 3091/دش
تاریخ ابلاغ : 1380-09-12
شماره .3091 دش 1380.9.12
(مصوب جلسات 482، 483، 484، 485، 486 و 488 مورخ 1380.5.9، 1380.5.23، 1380.6.6، 1380.7.3، 1380.7.17، 1380.8.15 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
شرح:
پیرو تصویب و ابلاغ سیاست های کلی شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی (نامههای شماره 1033/1 مورخ 80/03/09 و شماره 1072/1 مورخ 80/03/13 دفتر مقام معظم رهبری)، شورایعالی انقلاب فرهنگی مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای را به این شرح تصویب کرد:
مقدمه:
به منظور انتظام امور و فعالیت های اطلاع رسانی و توسعه خدمات دسترسی به اینترنت در کشور، مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای با مدنظر قرار دادن نکات اساسی ذیل تنظیم شده است:
1- حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و دانش
2- مسوولیت مدنی و حقوقی افراد در قبال فعالیتهای خود
3- رعایت حقوق اجتماعی و صیانت فرهنگی و فنی کشور در این قلمرو
4- ایجاد حداکثر سهولت در ارایه خدمات اطلاع رسانی و اینترنت به عموم مردم
الف. آییننامه نحوه اخذ مجوز و ضوابط فنی نقطه تماس بین المللی
1- ایجاد نقطه تماس بینالمللی. (ACCES SERVICE PROVIDER – A.S.P )در انحصار دولت میباشد و ارایه مجوز به دستگاههای ذیربط توسط شورایعالی اطلاع رسانی صورت میگیرد.
2- دستگاههای اجرایی دولتی برای سرمایهگذاری جهت ایجاد نقطه تماس بین المللی، به طور مستقل از شبکه مخابرات کشور، لازم است گزارش توجیهی فرهنگی، علمی – فنی و اقتصادی مربوط را با امضای بالاترین مقام اجرایی به تایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برسانند. تصویب نهایی به عهده شورایعالی اطلاع رسانی میباشد.
3- دستگاه اجرایی یک نسخه از درخواست خود را همراه با توجیه فنی به وزارت پست و تلگراف و تلفن تحویل میدهد. این درخواست همراه با گزارش بررسی فنی وزارت مذکور شامل توان علمی و فنی درخواست کننده، بررسی فرکانسی و سایر امور فنی و مهندسی برای تصویب نهایی به شورایعالی اطلاع رسانی ارسال میشود. این شورا ظرف مدت یک ماه پس از دریافت نظرات وزارت اطلاعات و وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام نظر خواهد نمود.
تبصره: سازمان صدا و سیما صرفا برای وظیفه پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی خود
از شبکه اینترنت، نیاز به مجوز از شورایعالی اطلاع رسانی ندارد ولی برای ارایه سایر خدمات اینترنتی موظف به اخذ مجوزهای این مصوبه میباشد.
4- وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است در اسرع وقت کلیه مشخصات امکانات فنی را که طبق ماده 3 از درخواست کنندگان دریافت نموده، در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهد.
وزارت اطلاعات نیز موظف است ضمن بررسیهای لازم فنی – حفاظتی، در زمانبندی مقرر، پیشنهادهای اصلاحی را برای منظور نمودن توسط متقاضی، با هماهنگی وزارت پست و تلگراف و تلفن در مدت زمان حداکثر یک ماه اعلام نماید. در صورت عدم اعلام، مشخصات امکانات مزبور تایید شده تلقی خواهد شد.
5- هر دستگاه اجرایی که مجوز برقراری تماس بینالمللی را اخذ مینماید صرفا مجاز به ارایه خدمات در محدوده وظایف قانونی و تشکیلات مصوب خود میباشد. در صورت عدم رعایت این امر، پس از تذکر کتبی وزارت پست و تلگراف و تلفن، برای لغو مجوز اقدام خواهد شد.
6- کلیه ایجاد کنندگان نقطه تماس بینالمللی (از جمله شرکت مخابرات ایران)موظف میباشند تا امکانات فنی لازم در حفاظت و کنترل متمرکز از شبکههای مزبور، به شرح ذیل را فراهم آورند:
الف – سیستم پالایش (Filtering )مناسب به منظور ممانعت از دسترسی به پایگاههای ممنوع اخلاقی و سیاسی و حذف ورودیهای (Port )غیرمطلوب.
تعیین ضوابط پالایش (Filtering )توسط کمیسیون راهبردی شورایعالی اطلاعرسانی صورت خواهد گرفت.
ب – سیستم بارو (Firewall )مناسب به منظور صیانت شبکهها از تخریب، فریب و سرقت اطلاعات.
ج – دایرکننده نقطه تماس بینالمللی اینترنتی موظف است بانک فعالیتهای اینترنتی کاربران خود را قابل دسترسی وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دهد تا براساس ضوابط و مصوبات شورایعالی امنیت ملی با حکم قاضی ذیربط حسب درخواست در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد.
د – امکان جلوگیری از برقراری ارتباطات غیرمتعارف، نظیر ارتباطات غیرمتقارن و ارتباطات غیرمستقیم در موارد غیرمجاز (پیشکار – Proxy Server)
7- به منظور صیانت از شبکه اطلاع رسانی ملی، وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است تمهیداتی را فراهم آورد تا ارتباطات بین کاربران در داخل کشور حتی الامکان از طریق شبکه مازه (Back Bone) داخل کشور صورت پذیرد.
8- دارندگان مجوز تنها میتوانند خدماتی را ارایه نمایند که در مجوز ذکر شده است و تخطی از این امر تخلف محسوب میشود.
9- دارندگان مجوز نقطه تماس بینالمللی موظف به رعایت کلیه ضوابط مندرج در این آییننامه و قوانین و مقررات جاری کشور میباشند و در صورت تخلف از آن در مرحله اول تذکر و در مرحله دوم قطع موقت (حداکثر یک هفته)صورت میگیرد و در صورت تکرار ضمن قطع ارتباط، با تایید شورای عالی اطلاع رسانی و کمیسیون ذیربط آن برای رسیدگی به جرایم، به مراجع ذیربط معرفی میشوند.
10- دستگاههای دولتی که بدون اخذ مجوز اقدام به ایجاد نقطه تماس بینالمللی کردهاند موظف میباشند حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه برای درخواست مجوز اقدام نمایند وگرنه براساس ماده 9با آنان عمل خواهد شد.
تبصره: شرکتهای بخش خصوصی که تاکنون نسبت به ایجاد نقطه تماس بینالمللی اقدام کردهاند لازم است ظرف مدت 6ماه پس از ابلاغ این آییننامه نسبت به جمع آوری تاسیسات یا واگذاری به بخشهای دولتی اقدام نمایند.
11- نظارت بر حسن اجرای عملکرد نقاط تماس به عهده وزارت پست و تلگراف و تلفن میباشد.
12- وزارت پست و تلگراف و تلفن گزارش عملکرد این آییننامه را هر 6ماه یک بار برای بررسی در شورایعالی اطلاعرسانی ارایه میدهد.
ب. آییننامه واحدهای ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنت رسا (ISP)
1- تعریف رسا(ISP)
شرکتها یا موسسات ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنتی، رسا یا (Internet Service Provider ISP ) خوانده میشوند.
اینترنت از پیوند تعداد بیشماری شبکههای ارتباطی کامپیوتری کوچک و بزرگ که حاوی اطلاعات متنوع میباشد تشکیل میشود. یک فرد متصل به شبکه اطلاع رسانی و اینترنت تنها مشاهده گر و مرورگر اینترنت نمیباشد بلکه جزیی از این شبکه بوده و میتواند با آن تبادل اطلاعات نماید. یک رسا یا ISPاتصال به شبکه اطلاع رسانی و اینترنت را فراهم میآورد و جزء ضروری دسترسی و اتصال افراد به شبکه اینترنت میباشد.
2- حدود فعالیت ارایه کننده خدمات اطلاعرسانی و اینترنت رسا (ISP)به شرح ذیل میباشد:
2-1- شرکتها یا موسسات ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنت رسا (ISP)تحت ضوابط و قوانین مشخص شده در کشور فعالیت مینمایند و میتوانند هم مستقلا و هم در ارتباط با شبکه اینترنت به فرآوری اطلاعات پرداخته و به کاربران خود عرضه نمایند.
2-2- ارایه مجموعه خدمات ارزش افزوده بر خط (on -line) و برون خط (off-line) برای کاربران خود.
2-3- فراهم آورنده دسترسی و همچنین تهیه و فرآوری محتوی برای کاربران خود.
2-4-انجام انواع فعالیتها برای آشنا نمودن کاربران در استفاده بهینه از شبکه اطلاعرسانی و اینترنت.
2-5- فراهم سازی خدمات، تهیه، تولید، توزیع یا ارایه اطلاعات برای کاربران مربوط.
3- ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنت رسا (ISP)با رعایت شرایط زیر مجاز به فعالیت میباشند:
3-1- تهیه و نصب تجهیزات لازم به منظور برقراری ارتباطات و تبادل اطلاعات کاربران از قبیل شبکه داخلی (Locl Area Network – LAN) ،خطوط تلفن، رهیاب ( router ) ، مودم، حافظههای پست الکترونیک، DNSو… به عهده رسا (ISP)میباشد.
3-2- تهیه و بکارگیری تجهیزات مورد نیاز در شبکه خود، براساس استانداردهای اعلام
شده از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن.
4- هر رسا (ISP)برای ارایه خدمات تلفنی صوتی – آوانت (VOIP)لازم است مجوز مربوط را طبق ضوابط قانونی از وزارت پست و تلگراف و تلفن کسب نماید. این امر، ارتباط کامپیوتر با کامپیوتر(گپ – chat )را شامل نمیشود.
5- ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنت رسا (ISP)مکلف به رعایت شرایط و ضوابط فنی زیر میباشند:
5-1- اشخاص حقوقی و شرکتهای ثبت شده در ایران میتوانند متقاضی کسب مجوز رسا (ISP)باشند.
5-2- لازم است مدیر این موسسات و شرکتها دارای شرایط زیر باشد:
5-2-1- تابعیت ایران و پایبندی و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
5-2-2- متدین به یکی از ادیان الهی و رسمی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
5-2-3- دارای صلاحیت علمی درحد حداقل مدرک کارشناسی با 25سال سن
عدم اشتهار به فساد اخلاقی و سابقه محکومیت کیفری براساس موازین اسلامی (که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد).
-5-2-4- عدم عضویت در گروهکهای ضدانقلاب و غیرقانونی و هواداری از آنها (افرادی که به جرم اعمالضدانقلابی و یا علیه امنیت داخلی و خارجی، در دادگاههای انقلاب اسلامی محکومیت یافتهاند و همچنین کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت و یا تبلیغداشتهاند نمیتوانند مدیریت موسسات و شرکتهای رسا (ISP)را بعهده بگیرند.)
5-3- شرکت رسا (ISP)دارای مسوولیت قانونی بوده و نسبت به کلیه ضوابط و تعهدات زیر پاسخگو میباشد:
5-3-1-موسسات و شرکتهای رسا (ISP)و کاربران برای محتوایی که خود بر روی شبکه عرضه مینمایند طبق این آییننامه مسوول و پاسخگو میباشند.
تبصره: ارایه خدمات دسترسی به منابع اطلاعات، مشمول این بند نمیباشد.
5-3-2- مسوولیت رعایت قوانین مالکیت معنوی و حق تالیف و تصنیف به عهده ارایه کننده اطلاعات در شبکه میباشد.
5-3-3- امکان و اعمال برقراری پالایه (filter)در شبکه رسا (ISP)باید فراهم باشد. ضوابط و مصادیق موارد پالایش (filtering) توسط شورایعالی اطلاعرسانی تصویب و اعلام میشود.
5-3-4- مسوولیت رسا (ISP)در مورد دسترسی به اطلاعات عرضه شده توسط دیگران محدود به ایجاد امکان و اعمال برقراری پالایه در شبکه خواهد بود.
5-3-5- هر رسا(ISP)موظف است اطلاعات کلی کاربران و IPهای مربوط را ثبت و یک نسخه از آن را نیز به وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام نماید.
5-3-6- به منظور پاسخگو بودن قانونی و حفظ حقوق افراد در مقابل اقدامات انجام شده خود، رسا (ISP)مجاز به عقد قرارداد اشتراک با افرادی است که به سن قانونی انجام معاملات حقوقی رسیده باشند.
5-3-7- رسا (ISP)حق واگذاری امتیاز بهرهبرداری بدون هماهنگی و تایید وزارت پست و تلگراف و تلفن را ندارد.
5-3-8- بکارگیری هرگونه رمز برای تبادل اطلاعات مستلزم کسب موافقت مراجع مربوط و ثبت مشخصات، الگوریتم و کلید رمز مربوط و همچنین مشخصات متقاضی در دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی (یا مرجعی که معرفی مینماید)میباشد و در غیر این صورت ممنوع میباشد.
5-3-9- رسا (ISP)موظف است خدمات مورد درخواست کاربر را با کیفیت مطلوب و براساس یک موافقت نامه کیفیت خدمات (Service Level Agreement – SLA)به کاربر ارایه نماید. وزارت پست و تلگراف و تلفن به طور دورهای براساس ارزیابی کیفیت ارایه خدمات موسسات رسا (ISP)به کاربران، نسبت به رتبه بندی رساها (ISP) اقدام و آن را به اطلاع عموم میرساند.
تبصره: شرکتهای مخابرات نیز موظف هستند درخصوص خدماتی که به موسسات رسا (ISP)ارایه میکنند رعایت کیفیت مطلوب را نموده و براساس موافقت نامه کیفیت خدمات (SLA)عمل نمایند.
5-3-10- رسا (ISP)موظف است حتی المقدور تمهیدات فنی لازم برای حفظ حقوق کاربران و جلوگیری از حمله به کامپیوترهای آنها را فراهم آورد.
5-3-11- رسا (ISP)موظف است براساس دستورالعملهای صادره از سوی وزارت پست و تلگراف و تلفن عمل نموده و مواردی که مربوط به حقوق کاربران میباشد را به اطلاع آنها برساند.
5-3-12- رسا (ISP)موظف است اطلاعات مربوط به نحوه حفاظت از حریم خصوصی اطلاعات و ارتباطات افراد در شبکه خود را در اختیار کاربران قرار دهد.
5-3-13- رسا (ISP)در ارایه خدمات خود به کاربران موظف به رعایت قوانین مخابراتی کشور میباشد.
5-3-14- رسا (ISP)برای تامین ارتباط اینترنت بینالمللی خود فقط از طریق نقاط تماس بینالمللی مجاز (ASP)یا مخابرات کشور مجاز میباشد.
5-3-15- حریم اطلاعات خصوصی کاربران از مصونیت برخوردار بوده و هرگونه دسترسی غیرقانونی توسط رساها و هر مرجع دیگر به فعالیتهای اینترنتی کاربران ممنوع میباشد.
5-3-16- رسا (ISP) موظف است بانک فعالیتهای اینترنتی کاربران خود را مطابق ضوابط مصوب کمیسیون راهبردی قابل دسترسی وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دهد.
6- تولید و عرضه موارد زیر توسط رساها (ISP)و کاربران ممنوع میباشد:
6-1- نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی
6-2- اهانت به دین اسلام و مقدسات آن
6-3- ضدیت با قانون اساسی و هرگونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشهدار کند
6-4- اهانت به رهبری و مراجع مسلّم تقلید
6-5- تحریف یا تحقیر مقدسات دینی، احکام مسلّم اسلام، ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره)
6-6- اخلال در وحدت و وفاق ملّی
6-7- القاء بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی
6-8- اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونی
6-9- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده دولتی و امور مربوط به مسایل امنیتی، نظامی و انتظامی
6-10- اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی
6-11- رویج مصرف سیگار و مواد مخدّر
6-12- ایراد افترا به مقامات و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی
6-13- افشاء روابط خصوصی افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصی آنان
6-14- انتشار اطلاعات حاوی کلیدهای رمز بانکهای اطلاعاتی، نرم افزارهای خاص، صندوقهای پست الکترونیکی و یا روش شکستن آنها
6-15- فعالیتهای تجاری و مالی غیرقانونی و غیرمجاز از طریق شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از قبیل جعل، اختلاس، قمار و…
6-17- خرید، فروش و تبلیغات در شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از کلیه کالاهایی که منع قانونی دارند.
6-18- هرگونه نفوذ غیرمجاز به مراکز دارنده اطلاعات خصوصی و محرمانه و تلاش در جهت شکستن قفل رمز سیستمها
6-19- هرگونه حمله به مراکز اطلاع رسانی و اینترنتی دیگران برای از کار انداختن و یا کاهش کارآیی آنها
6-20- هرگونه تلاش برای انجام شنود و بررسی بستههای اطلاعاتی در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد.
6-21- ایجاد هرگونه شبکه و برنامه رادیویی و تلویزیونی بدون هدایت و نظارت سازمان صدا و سیما
7- نحوه صدور مجوز:
7-1- بررسی تقاضا و صدور مجوز براساس این آیین نامه توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن صورت میگیرد.
7-2- تعیین صلاحیت حفاظتی متقاضیان طی استعلام رسمی از مراجع ذیصلاح (وزارت اطلاعات، دادگستری و نیروی انتظامی) صورت خواهد گرفت و چنانچه ظرفیک ماه اعلام نظر نکنند به منزله موافقت تلقی میشود. (برای دستگاههای دولتی نیاز نمیباشد).
7-3- ارایه انواع خدمات بر روی شبکه اطلاع رسانی که طبق مقررات کشور نیاز به مجوز خاص دیگری دارد منوط به کسب مجوز مربوط از دستگاه مسوول خواهد بود. این دستگاهها ضمن نظارت، موارد تخلف را به وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام میکنند.
7-4- کلیه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی در ارایه خدمات اطلاع رسانی و اینترنتی موظفند در محدوده وظایف و ماموریت سازمانی خود فعالیت نمایند.
8- نحوه نظارت:
مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه برعهده وزارت پست و تلگراف و تلفن خواهد بود و این وزارت به طور دورهای و موردی گزارش نظارت بر اجرای این آییننامه را به کمیسیون راهبردی اعلام مینماید.
9- در صورت تخطی از موارد مندرج در این مصوبه، مجازاتهای اعمال شده شامل تذکر، قطع موقت مجوز، لغو پروانه و طرح در دادگاهها و محاکم قانونی بسته به نوع تخلف براساس قوانین و ضوابط ذیربط برعهده کمیسیون راهبردی میباشد که براساس گزارش نظارتی وزارت پست و تلگراف و تلفن بررسی و اعلام نظر مینماید.
10- نظر کمیسیون راهبردی لازم الاجراء و قطعی است، لیکن مانع شکایت و اقامه دعوی افراد ذینفع در محاکم نخواهد بود.
11- رساها موظفند از کاربران خود براساس مندرجات این آییننامهتعهدنامه رعایت ضوابط اخذ نمایند.
ج. آییننامه دفاتر خدمات حضوری اینترنت (Coffeenet )
1- دفتر خدمات دسترسی حضوری به شبکههای اطلاعرسانی و اینترنت (Coffeenet) محلی برای دسترسی حضوری مشتریان و کاربران به شبکه اطلاع رسانی )اینترنت واینترانت( میباشد.
2- این دفاتر، ضمن رعایت ضوابط مندرج در این آییننامه، واحد صنفی محسوب میشوند و مشمول قانون نظام صنفی بوده و مجوز لازم توسط اتحادیه صنفی صادر میشود.
تبصره – اتحادیه صنفی باید تصویر مجوز صادره را همزمان با تحویل به متقاضی به وزارت پست و تلگراف و تلفن نیز ارسال نماید.
3- اشخاص متقاضی باید دارای شرایط عمومی ذیل باشند:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
3- پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
4- عدم اشتهار به فساد اخلاقی و نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
5- داشتن برگه پایان خدمت و یا معافیت دایم از خدمت نظام وظیفه برای آقایان
6- متاهل با داشتن حداقل 30سال سن
3-1- این محل باید در معرض دید و نظارت عمومی باشد و رعایت ضوابط اماکن عمومی الزامی میباشد.
3-2- ارتباط اینترنتی این دفاتر فقط از طریق موسسات و شرکتهای رسا (ISP)مجاز میباشد.
3-3- ارایه خدمات ارتباطی دیگر مثل تلفن اینترنتی – آوانت( (VOIPمستلزم کسب مجوز مربوط میباشد.
3-4- رعایت ضوابط مندرج در ماده 6آییننامه موسسات و شرکتهای رسا (ISP)الزامیاست.
تبصره: آییننامه اجرایی این ماده توسط اتحادیه صنفی تهیه و به تصویب کمیسیون راهبردی شورایعالی اطلاعرسانی میرسد.
4- نام و نشانی کامل و شماره تلفن و نمابر، رایانامه (Email)و شماره پروانه کسب باید در سربرگهای دفتر خدمات درج بوده و پروانه کسب و مرجع خط ارتباطی از رسا (ISP)مربوط به صاحب مجوز، هر یک به طور جداگانه در منظر عموم در دفتر نصب شود.
5- به منظور پاسخگو بودن قانونی و حفظ حقوق افراد در مقابل اقدامات انجام شده خود، مشخصات هویتی، آدرس کاربر، ساعت شروع و خاتمه کار کاربر و IPتخصیصی را در دفتر روزانه ثبت و در صورتحساب کاربر نیز ذکر نماید.
6- دفاتر و کاربران برای محتوایی که خود تولید و عرضه مینمایند مطابق مقررات و ضوابط قانونی موجود کشور از جمله رعایت قوانین و مقررات حق مالکیت معنوی، مسوول و پاسخگو میباشند.
7- تولید و عرضه موارد زیر توسط شبکههای انتقال اطلاعات رایانهای ممنوع میباشد:
7-1- نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی
7-2- اهانت به دین اسلام و مقدسات آن
7-3- ضدیت با قانون اساسی و هرگونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشهدار کند
7-4- اهانت به رهبری و مراجع مسلّم تقلید
7-5- تحریف یا تحقیر مقدسات دینی، احکام مسلّم اسلام، ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی)ره(
7-6- اخلال در وحدت و وفاق ملّی
7-7- القاء بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی
7-8- اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونی
7-9- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده دولتی و امور مربوط به مسایل امنیتی، نظامی و انتظامی
7-10- اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی.
7-11- ترویج ترور، خشونت و آموزش ساخت مواد تخریبی از قبیل مواد محترقه و یا منفجره
7-12- ترویج مصرف مواد مخدّر
7-13- ایجاد هرگونه شبکه و برنامه رادیویی و تلویزیونی بدون هدایت و نظارت سازمان صدا و سیما
7-14- ایراد افترا به مقامات و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی
7-15- افشاء روابط خصوصی افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصی آنان
7-16- انتشار اطلاعات حاوی کلیدهای رمز بانکهای اطلاعاتی، نرم افزارهای خاص، صندوقهای پست الکترونیکی و یا روش شکستن آنها
7-17- فعالیتهای تجاری و مالی غیرقانونی و غیرمجاز از طریق شبکه اطلاعرسانی و اینترنت از قبیل جعل، اختلاس، قمار و…
7-18- خرید، فروش و تبلیغات در شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از کلیه کالاهایی که منع قانونی دارند.
7-19- هرگونه نفوذ غیرمجاز به مراکز دارنده اطلاعات خصوصی و محرمانه و تلاش برای شکستن قفل رمز سیستمها
7-20- هرگونه حمله به مراکز اطلاع رسانی و اینترنتی دیگران برای از کار انداختن و یا کاهش کارآیی آنها
7-21- هرگونه تلاش برای شنود و بررسی بستههای اطلاعاتی در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد.
7-22- ترویج مصرف سیگار
8- کمیسیون راهبردی شورایعالی اطلاع رسانی در استان تهران و کمیتههای استانی در استانها متشکل از مدیر امور دیتا شرکت مخابرات استان، نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نماینده دادگستری استان، نماینده اتحادیه صنفی، نماینده صدا و سیمای استان، زیر نظر شرکت مخابرات استان بر گردش کار این دفاتر نظارت داشته و در صورت تخلف از مفاد این آیین نامه به نحو ذیل اقدام میشود. نحوه اقدام در سایر زمینهها مطابق قانون و مقررات نظام صنفی میباشد.
با اعلام وزارت پست و تلگراف و تلفن، اتحادیه صنفی نسبت به لغو موقت پروانه ظرف مدت 48ساعت اقدام و دفتر تعطیل میشود و اتحادیه موظف است پس از رفع
تخلف، ظرف مدت 48ساعت اجازه ادامه کار دفتر را صادر نماید. در صورت تعلل اتحادیه صنفی، وزارت پست و تلگراف و تلفن مستقیما از طریق قوه قضاییه اقدام مینماید.
تبصره :1چنانچه تخلف ازموارد بند یک تا سیزده ماده 7این آییننامه باشد برای بار اول، به مدت سه ماه پروانه فعالیت لغو موقت میشود و با کسب ضمانت عدم تخلف مجدد ازصاحب پروانه، لغو موقت پروانه ملغی میشود و برای تخلف بار دوم، پروانه به طور دایم لغو میشود و فرد حقیقی و حقوقی صاحب پروانه، مجاز به دریافت پروانه جدید در سراسر کشور نخواهد بود.
تبصره :2چنانچه تخلف از موارد بند چهارده تا بیست و دو ماده 7 این آیین نامه باشد برای بار اول کتبا به صاحب پروانه تذکر داده میشود، بار دوم، پروانه به مدت یک ماه لغو موقت و با رفع تخلف و اخذ تعهد عدم تخلف از صاحب پروانه، لغو موقت پروانه ملغی میشود، برای تخلف بار سوم، پروانه به مدت 6ماه لغو مجدد و برای تخلف بار چهارم، پروانه به طور دایم لغو میشود و فرد حقیقی و حقوقی صاحب پروانه مجاز به دریافت پروانه جدید در سراسر کشور نخواهد بود.
تبصره :3نظر کمیسیون راهبردی و کمیتههای استانی درخصوص جرایم و مجازاتهای فوق، لازمالاجرا و قطعی است لکن مانع شکایت و اقامه دعوی افراد ذینفع در محاکم نخواهد بود.
9- از تاریخ تصویب این آییننامه کلیه دفاتر موجود در تهران و شهرستانها موظفند حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به تقاضای اخذ مجوز لازم مطابق مفاد این آییننامه اقدام نمایند.
10- تا تاسیس اتحادیه دفاتر خدمات حضوری اینترنت، متقاضیان به اتحادیه همگن که وزارت بازرگانی معرفی مینماید مراجعه خواهند نمود.
مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای
مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای
مصوب 488 جلسه مورخ 1380-08-15 شورای عالی انقلاب فرهنگی
شماره ابلاغ : 3091/دش
تاریخ ابلاغ : 1380-09-12
شماره .3091 دش 1380.9.12
(مصوب جلسات 482، 483، 484، 485، 486 و 488 مورخ 1380.5.9، 1380.5.23، 1380.6.6، 1380.7.3، 1380.7.17، 1380.8.15 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
شرح:
پیرو تصویب و ابلاغ سیاست های کلی شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی (نامههای شماره 1033/1 مورخ 80/03/09 و شماره 1072/1 مورخ 80/03/13 دفتر مقام معظم رهبری)، شورایعالی انقلاب فرهنگی مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای را به این شرح تصویب کرد:
مقدمه:
به منظور انتظام امور و فعالیت های اطلاع رسانی و توسعه خدمات دسترسی به اینترنت در کشور، مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای با مدنظر قرار دادن نکات اساسی ذیل تنظیم شده است:
1- حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و دانش
2- مسوولیت مدنی و حقوقی افراد در قبال فعالیتهای خود
3- رعایت حقوق اجتماعی و صیانت فرهنگی و فنی کشور در این قلمرو
4- ایجاد حداکثر سهولت در ارایه خدمات اطلاع رسانی و اینترنت به عموم مردم
الف. آییننامه نحوه اخذ مجوز و ضوابط فنی نقطه تماس بین المللی
1- ایجاد نقطه تماس بینالمللی. (ACCES SERVICE PROVIDER – A.S.P )در انحصار دولت میباشد و ارایه مجوز به دستگاههای ذیربط توسط شورایعالی اطلاع رسانی صورت میگیرد.
2- دستگاههای اجرایی دولتی برای سرمایهگذاری جهت ایجاد نقطه تماس بین المللی، به طور مستقل از شبکه مخابرات کشور، لازم است گزارش توجیهی فرهنگی، علمی – فنی و اقتصادی مربوط را با امضای بالاترین مقام اجرایی به تایید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برسانند. تصویب نهایی به عهده شورایعالی اطلاع رسانی میباشد.
3- دستگاه اجرایی یک نسخه از درخواست خود را همراه با توجیه فنی به وزارت پست و تلگراف و تلفن تحویل میدهد. این درخواست همراه با گزارش بررسی فنی وزارت مذکور شامل توان علمی و فنی درخواست کننده، بررسی فرکانسی و سایر امور فنی و مهندسی برای تصویب نهایی به شورایعالی اطلاع رسانی ارسال میشود. این شورا ظرف مدت یک ماه پس از دریافت نظرات وزارت اطلاعات و وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام نظر خواهد نمود.
تبصره: سازمان صدا و سیما صرفا برای وظیفه پخش برنامههای رادیویی و تلویزیونی خود
از شبکه اینترنت، نیاز به مجوز از شورایعالی اطلاع رسانی ندارد ولی برای ارایه سایر خدمات اینترنتی موظف به اخذ مجوزهای این مصوبه میباشد.
4- وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است در اسرع وقت کلیه مشخصات امکانات فنی را که طبق ماده 3 از درخواست کنندگان دریافت نموده، در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهد.
وزارت اطلاعات نیز موظف است ضمن بررسیهای لازم فنی – حفاظتی، در زمانبندی مقرر، پیشنهادهای اصلاحی را برای منظور نمودن توسط متقاضی، با هماهنگی وزارت پست و تلگراف و تلفن در مدت زمان حداکثر یک ماه اعلام نماید. در صورت عدم اعلام، مشخصات امکانات مزبور تایید شده تلقی خواهد شد.
5- هر دستگاه اجرایی که مجوز برقراری تماس بینالمللی را اخذ مینماید صرفا مجاز به ارایه خدمات در محدوده وظایف قانونی و تشکیلات مصوب خود میباشد. در صورت عدم رعایت این امر، پس از تذکر کتبی وزارت پست و تلگراف و تلفن، برای لغو مجوز اقدام خواهد شد.
6- کلیه ایجاد کنندگان نقطه تماس بینالمللی (از جمله شرکت مخابرات ایران)موظف میباشند تا امکانات فنی لازم در حفاظت و کنترل متمرکز از شبکههای مزبور، به شرح ذیل را فراهم آورند:
الف – سیستم پالایش (Filtering )مناسب به منظور ممانعت از دسترسی به پایگاههای ممنوع اخلاقی و سیاسی و حذف ورودیهای (Port )غیرمطلوب.
تعیین ضوابط پالایش (Filtering )توسط کمیسیون راهبردی شورایعالی اطلاعرسانی صورت خواهد گرفت.
ب – سیستم بارو (Firewall )مناسب به منظور صیانت شبکهها از تخریب، فریب و سرقت اطلاعات.
ج – دایرکننده نقطه تماس بینالمللی اینترنتی موظف است بانک فعالیتهای اینترنتی کاربران خود را قابل دسترسی وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دهد تا براساس ضوابط و مصوبات شورایعالی امنیت ملی با حکم قاضی ذیربط حسب درخواست در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد.
د – امکان جلوگیری از برقراری ارتباطات غیرمتعارف، نظیر ارتباطات غیرمتقارن و ارتباطات غیرمستقیم در موارد غیرمجاز (پیشکار – Proxy Server)
7- به منظور صیانت از شبکه اطلاع رسانی ملی، وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است تمهیداتی را فراهم آورد تا ارتباطات بین کاربران در داخل کشور حتی الامکان از طریق شبکه مازه (Back Bone) داخل کشور صورت پذیرد.
8- دارندگان مجوز تنها میتوانند خدماتی را ارایه نمایند که در مجوز ذکر شده است و تخطی از این امر تخلف محسوب میشود.
9- دارندگان مجوز نقطه تماس بینالمللی موظف به رعایت کلیه ضوابط مندرج در این آییننامه و قوانین و مقررات جاری کشور میباشند و در صورت تخلف از آن در مرحله اول تذکر و در مرحله دوم قطع موقت (حداکثر یک هفته)صورت میگیرد و در صورت تکرار ضمن قطع ارتباط، با تایید شورای عالی اطلاع رسانی و کمیسیون ذیربط آن برای رسیدگی به جرایم، به مراجع ذیربط معرفی میشوند.
10- دستگاههای دولتی که بدون اخذ مجوز اقدام به ایجاد نقطه تماس بینالمللی کردهاند موظف میباشند حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه برای درخواست مجوز اقدام نمایند وگرنه براساس ماده 9با آنان عمل خواهد شد.
تبصره: شرکتهای بخش خصوصی که تاکنون نسبت به ایجاد نقطه تماس بینالمللی اقدام کردهاند لازم است ظرف مدت 6ماه پس از ابلاغ این آییننامه نسبت به جمع آوری تاسیسات یا واگذاری به بخشهای دولتی اقدام نمایند.
11- نظارت بر حسن اجرای عملکرد نقاط تماس به عهده وزارت پست و تلگراف و تلفن میباشد.
12- وزارت پست و تلگراف و تلفن گزارش عملکرد این آییننامه را هر 6ماه یک بار برای بررسی در شورایعالی اطلاعرسانی ارایه میدهد.
ب. آییننامه واحدهای ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنت رسا (ISP)
1- تعریف رسا(ISP)
شرکتها یا موسسات ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنتی، رسا یا (Internet Service Provider ISP ) خوانده میشوند.
اینترنت از پیوند تعداد بیشماری شبکههای ارتباطی کامپیوتری کوچک و بزرگ که حاوی اطلاعات متنوع میباشد تشکیل میشود. یک فرد متصل به شبکه اطلاع رسانی و اینترنت تنها مشاهده گر و مرورگر اینترنت نمیباشد بلکه جزیی از این شبکه بوده و میتواند با آن تبادل اطلاعات نماید. یک رسا یا ISPاتصال به شبکه اطلاع رسانی و اینترنت را فراهم میآورد و جزء ضروری دسترسی و اتصال افراد به شبکه اینترنت میباشد.
2- حدود فعالیت ارایه کننده خدمات اطلاعرسانی و اینترنت رسا (ISP)به شرح ذیل میباشد:
2-1- شرکتها یا موسسات ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنت رسا (ISP)تحت ضوابط و قوانین مشخص شده در کشور فعالیت مینمایند و میتوانند هم مستقلا و هم در ارتباط با شبکه اینترنت به فرآوری اطلاعات پرداخته و به کاربران خود عرضه نمایند.
2-2- ارایه مجموعه خدمات ارزش افزوده بر خط (on -line) و برون خط (off-line) برای کاربران خود.
2-3- فراهم آورنده دسترسی و همچنین تهیه و فرآوری محتوی برای کاربران خود.
2-4-انجام انواع فعالیتها برای آشنا نمودن کاربران در استفاده بهینه از شبکه اطلاعرسانی و اینترنت.
2-5- فراهم سازی خدمات، تهیه، تولید، توزیع یا ارایه اطلاعات برای کاربران مربوط.
3- ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنت رسا (ISP)با رعایت شرایط زیر مجاز به فعالیت میباشند:
3-1- تهیه و نصب تجهیزات لازم به منظور برقراری ارتباطات و تبادل اطلاعات کاربران از قبیل شبکه داخلی (Locl Area Network – LAN) ،خطوط تلفن، رهیاب ( router ) ، مودم، حافظههای پست الکترونیک، DNSو… به عهده رسا (ISP)میباشد.
3-2- تهیه و بکارگیری تجهیزات مورد نیاز در شبکه خود، براساس استانداردهای اعلام
شده از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن.
4- هر رسا (ISP)برای ارایه خدمات تلفنی صوتی – آوانت (VOIP)لازم است مجوز مربوط را طبق ضوابط قانونی از وزارت پست و تلگراف و تلفن کسب نماید. این امر، ارتباط کامپیوتر با کامپیوتر(گپ – chat )را شامل نمیشود.
5- ارایه کننده خدمات اطلاع رسانی و اینترنت رسا (ISP)مکلف به رعایت شرایط و ضوابط فنی زیر میباشند:
5-1- اشخاص حقوقی و شرکتهای ثبت شده در ایران میتوانند متقاضی کسب مجوز رسا (ISP)باشند.
5-2- لازم است مدیر این موسسات و شرکتها دارای شرایط زیر باشد:
5-2-1- تابعیت ایران و پایبندی و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
5-2-2- متدین به یکی از ادیان الهی و رسمی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
5-2-3- دارای صلاحیت علمی درحد حداقل مدرک کارشناسی با 25سال سن
عدم اشتهار به فساد اخلاقی و سابقه محکومیت کیفری براساس موازین اسلامی (که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد).
-5-2-4- عدم عضویت در گروهکهای ضدانقلاب و غیرقانونی و هواداری از آنها (افرادی که به جرم اعمالضدانقلابی و یا علیه امنیت داخلی و خارجی، در دادگاههای انقلاب اسلامی محکومیت یافتهاند و همچنین کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت و یا تبلیغداشتهاند نمیتوانند مدیریت موسسات و شرکتهای رسا (ISP)را بعهده بگیرند.)
5-3- شرکت رسا (ISP)دارای مسوولیت قانونی بوده و نسبت به کلیه ضوابط و تعهدات زیر پاسخگو میباشد:
5-3-1-موسسات و شرکتهای رسا (ISP)و کاربران برای محتوایی که خود بر روی شبکه عرضه مینمایند طبق این آییننامه مسوول و پاسخگو میباشند.
تبصره: ارایه خدمات دسترسی به منابع اطلاعات، مشمول این بند نمیباشد.
5-3-2- مسوولیت رعایت قوانین مالکیت معنوی و حق تالیف و تصنیف به عهده ارایه کننده اطلاعات در شبکه میباشد.
5-3-3- امکان و اعمال برقراری پالایه (filter)در شبکه رسا (ISP)باید فراهم باشد. ضوابط و مصادیق موارد پالایش (filtering) توسط شورایعالی اطلاعرسانی تصویب و اعلام میشود.
5-3-4- مسوولیت رسا (ISP)در مورد دسترسی به اطلاعات عرضه شده توسط دیگران محدود به ایجاد امکان و اعمال برقراری پالایه در شبکه خواهد بود.
5-3-5- هر رسا(ISP)موظف است اطلاعات کلی کاربران و IPهای مربوط را ثبت و یک نسخه از آن را نیز به وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام نماید.
5-3-6- به منظور پاسخگو بودن قانونی و حفظ حقوق افراد در مقابل اقدامات انجام شده خود، رسا (ISP)مجاز به عقد قرارداد اشتراک با افرادی است که به سن قانونی انجام معاملات حقوقی رسیده باشند.
5-3-7- رسا (ISP)حق واگذاری امتیاز بهرهبرداری بدون هماهنگی و تایید وزارت پست و تلگراف و تلفن را ندارد.
5-3-8- بکارگیری هرگونه رمز برای تبادل اطلاعات مستلزم کسب موافقت مراجع مربوط و ثبت مشخصات، الگوریتم و کلید رمز مربوط و همچنین مشخصات متقاضی در دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی (یا مرجعی که معرفی مینماید)میباشد و در غیر این صورت ممنوع میباشد.
5-3-9- رسا (ISP)موظف است خدمات مورد درخواست کاربر را با کیفیت مطلوب و براساس یک موافقت نامه کیفیت خدمات (Service Level Agreement – SLA)به کاربر ارایه نماید. وزارت پست و تلگراف و تلفن به طور دورهای براساس ارزیابی کیفیت ارایه خدمات موسسات رسا (ISP)به کاربران، نسبت به رتبه بندی رساها (ISP) اقدام و آن را به اطلاع عموم میرساند.
تبصره: شرکتهای مخابرات نیز موظف هستند درخصوص خدماتی که به موسسات رسا (ISP)ارایه میکنند رعایت کیفیت مطلوب را نموده و براساس موافقت نامه کیفیت خدمات (SLA)عمل نمایند.
5-3-10- رسا (ISP)موظف است حتی المقدور تمهیدات فنی لازم برای حفظ حقوق کاربران و جلوگیری از حمله به کامپیوترهای آنها را فراهم آورد.
5-3-11- رسا (ISP)موظف است براساس دستورالعملهای صادره از سوی وزارت پست و تلگراف و تلفن عمل نموده و مواردی که مربوط به حقوق کاربران میباشد را به اطلاع آنها برساند.
5-3-12- رسا (ISP)موظف است اطلاعات مربوط به نحوه حفاظت از حریم خصوصی اطلاعات و ارتباطات افراد در شبکه خود را در اختیار کاربران قرار دهد.
5-3-13- رسا (ISP)در ارایه خدمات خود به کاربران موظف به رعایت قوانین مخابراتی کشور میباشد.
5-3-14- رسا (ISP)برای تامین ارتباط اینترنت بینالمللی خود فقط از طریق نقاط تماس بینالمللی مجاز (ASP)یا مخابرات کشور مجاز میباشد.
5-3-15- حریم اطلاعات خصوصی کاربران از مصونیت برخوردار بوده و هرگونه دسترسی غیرقانونی توسط رساها و هر مرجع دیگر به فعالیتهای اینترنتی کاربران ممنوع میباشد.
5-3-16- رسا (ISP) موظف است بانک فعالیتهای اینترنتی کاربران خود را مطابق ضوابط مصوب کمیسیون راهبردی قابل دسترسی وزارت پست و تلگراف و تلفن قرار دهد.
6- تولید و عرضه موارد زیر توسط رساها (ISP)و کاربران ممنوع میباشد:
6-1- نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی
6-2- اهانت به دین اسلام و مقدسات آن
6-3- ضدیت با قانون اساسی و هرگونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشهدار کند
6-4- اهانت به رهبری و مراجع مسلّم تقلید
6-5- تحریف یا تحقیر مقدسات دینی، احکام مسلّم اسلام، ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی (ره)
6-6- اخلال در وحدت و وفاق ملّی
6-7- القاء بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی
6-8- اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونی
6-9- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده دولتی و امور مربوط به مسایل امنیتی، نظامی و انتظامی
6-10- اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی
6-11- رویج مصرف سیگار و مواد مخدّر
6-12- ایراد افترا به مقامات و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی
6-13- افشاء روابط خصوصی افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصی آنان
6-14- انتشار اطلاعات حاوی کلیدهای رمز بانکهای اطلاعاتی، نرم افزارهای خاص، صندوقهای پست الکترونیکی و یا روش شکستن آنها
6-15- فعالیتهای تجاری و مالی غیرقانونی و غیرمجاز از طریق شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از قبیل جعل، اختلاس، قمار و…
6-17- خرید، فروش و تبلیغات در شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از کلیه کالاهایی که منع قانونی دارند.
6-18- هرگونه نفوذ غیرمجاز به مراکز دارنده اطلاعات خصوصی و محرمانه و تلاش در جهت شکستن قفل رمز سیستمها
6-19- هرگونه حمله به مراکز اطلاع رسانی و اینترنتی دیگران برای از کار انداختن و یا کاهش کارآیی آنها
6-20- هرگونه تلاش برای انجام شنود و بررسی بستههای اطلاعاتی در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد.
6-21- ایجاد هرگونه شبکه و برنامه رادیویی و تلویزیونی بدون هدایت و نظارت سازمان صدا و سیما
7- نحوه صدور مجوز:
7-1- بررسی تقاضا و صدور مجوز براساس این آیین نامه توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن صورت میگیرد.
7-2- تعیین صلاحیت حفاظتی متقاضیان طی استعلام رسمی از مراجع ذیصلاح (وزارت اطلاعات، دادگستری و نیروی انتظامی) صورت خواهد گرفت و چنانچه ظرفیک ماه اعلام نظر نکنند به منزله موافقت تلقی میشود. (برای دستگاههای دولتی نیاز نمیباشد).
7-3- ارایه انواع خدمات بر روی شبکه اطلاع رسانی که طبق مقررات کشور نیاز به مجوز خاص دیگری دارد منوط به کسب مجوز مربوط از دستگاه مسوول خواهد بود. این دستگاهها ضمن نظارت، موارد تخلف را به وزارت پست و تلگراف و تلفن اعلام میکنند.
7-4- کلیه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی در ارایه خدمات اطلاع رسانی و اینترنتی موظفند در محدوده وظایف و ماموریت سازمانی خود فعالیت نمایند.
8- نحوه نظارت:
مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه برعهده وزارت پست و تلگراف و تلفن خواهد بود و این وزارت به طور دورهای و موردی گزارش نظارت بر اجرای این آییننامه را به کمیسیون راهبردی اعلام مینماید.
9- در صورت تخطی از موارد مندرج در این مصوبه، مجازاتهای اعمال شده شامل تذکر، قطع موقت مجوز، لغو پروانه و طرح در دادگاهها و محاکم قانونی بسته به نوع تخلف براساس قوانین و ضوابط ذیربط برعهده کمیسیون راهبردی میباشد که براساس گزارش نظارتی وزارت پست و تلگراف و تلفن بررسی و اعلام نظر مینماید.
10- نظر کمیسیون راهبردی لازم الاجراء و قطعی است، لیکن مانع شکایت و اقامه دعوی افراد ذینفع در محاکم نخواهد بود.
11- رساها موظفند از کاربران خود براساس مندرجات این آییننامهتعهدنامه رعایت ضوابط اخذ نمایند.
ج. آییننامه دفاتر خدمات حضوری اینترنت (Coffeenet )
1- دفتر خدمات دسترسی حضوری به شبکههای اطلاعرسانی و اینترنت (Coffeenet) محلی برای دسترسی حضوری مشتریان و کاربران به شبکه اطلاع رسانی )اینترنت واینترانت( میباشد.
2- این دفاتر، ضمن رعایت ضوابط مندرج در این آییننامه، واحد صنفی محسوب میشوند و مشمول قانون نظام صنفی بوده و مجوز لازم توسط اتحادیه صنفی صادر میشود.
تبصره – اتحادیه صنفی باید تصویر مجوز صادره را همزمان با تحویل به متقاضی به وزارت پست و تلگراف و تلفن نیز ارسال نماید.
3- اشخاص متقاضی باید دارای شرایط عمومی ذیل باشند:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
3- پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
4- عدم اشتهار به فساد اخلاقی و نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
5- داشتن برگه پایان خدمت و یا معافیت دایم از خدمت نظام وظیفه برای آقایان
6- متاهل با داشتن حداقل 30سال سن
3-1- این محل باید در معرض دید و نظارت عمومی باشد و رعایت ضوابط اماکن عمومی الزامی میباشد.
3-2- ارتباط اینترنتی این دفاتر فقط از طریق موسسات و شرکتهای رسا (ISP)مجاز میباشد.
3-3- ارایه خدمات ارتباطی دیگر مثل تلفن اینترنتی – آوانت( (VOIPمستلزم کسب مجوز مربوط میباشد.
3-4- رعایت ضوابط مندرج در ماده 6آییننامه موسسات و شرکتهای رسا (ISP)الزامیاست.
تبصره: آییننامه اجرایی این ماده توسط اتحادیه صنفی تهیه و به تصویب کمیسیون راهبردی شورایعالی اطلاعرسانی میرسد.
4- نام و نشانی کامل و شماره تلفن و نمابر، رایانامه (Email)و شماره پروانه کسب باید در سربرگهای دفتر خدمات درج بوده و پروانه کسب و مرجع خط ارتباطی از رسا (ISP)مربوط به صاحب مجوز، هر یک به طور جداگانه در منظر عموم در دفتر نصب شود.
5- به منظور پاسخگو بودن قانونی و حفظ حقوق افراد در مقابل اقدامات انجام شده خود، مشخصات هویتی، آدرس کاربر، ساعت شروع و خاتمه کار کاربر و IPتخصیصی را در دفتر روزانه ثبت و در صورتحساب کاربر نیز ذکر نماید.
6- دفاتر و کاربران برای محتوایی که خود تولید و عرضه مینمایند مطابق مقررات و ضوابط قانونی موجود کشور از جمله رعایت قوانین و مقررات حق مالکیت معنوی، مسوول و پاسخگو میباشند.
7- تولید و عرضه موارد زیر توسط شبکههای انتقال اطلاعات رایانهای ممنوع میباشد:
7-1- نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی
7-2- اهانت به دین اسلام و مقدسات آن
7-3- ضدیت با قانون اساسی و هرگونه مطلبی که استقلال و تمامیت ارضی کشور را خدشهدار کند
7-4- اهانت به رهبری و مراجع مسلّم تقلید
7-5- تحریف یا تحقیر مقدسات دینی، احکام مسلّم اسلام، ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی تفکر سیاسی امام خمینی)ره(
7-6- اخلال در وحدت و وفاق ملّی
7-7- القاء بدبینی و ناامیدی در مردم نسبت به مشروعیت و کارآمدی نظام اسلامی
7-8- اشاعه و تبلیغ گروهها و احزاب غیرقانونی
7-9- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده دولتی و امور مربوط به مسایل امنیتی، نظامی و انتظامی
7-10- اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومی.
7-11- ترویج ترور، خشونت و آموزش ساخت مواد تخریبی از قبیل مواد محترقه و یا منفجره
7-12- ترویج مصرف مواد مخدّر
7-13- ایجاد هرگونه شبکه و برنامه رادیویی و تلویزیونی بدون هدایت و نظارت سازمان صدا و سیما
7-14- ایراد افترا به مقامات و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی
7-15- افشاء روابط خصوصی افراد و تجاوز به حریم اطلاعات شخصی آنان
7-16- انتشار اطلاعات حاوی کلیدهای رمز بانکهای اطلاعاتی، نرم افزارهای خاص، صندوقهای پست الکترونیکی و یا روش شکستن آنها
7-17- فعالیتهای تجاری و مالی غیرقانونی و غیرمجاز از طریق شبکه اطلاعرسانی و اینترنت از قبیل جعل، اختلاس، قمار و…
7-18- خرید، فروش و تبلیغات در شبکه اطلاع رسانی و اینترنت از کلیه کالاهایی که منع قانونی دارند.
7-19- هرگونه نفوذ غیرمجاز به مراکز دارنده اطلاعات خصوصی و محرمانه و تلاش برای شکستن قفل رمز سیستمها
7-20- هرگونه حمله به مراکز اطلاع رسانی و اینترنتی دیگران برای از کار انداختن و یا کاهش کارآیی آنها
7-21- هرگونه تلاش برای شنود و بررسی بستههای اطلاعاتی در حال گذر در شبکه که به دیگران تعلق دارد.
7-22- ترویج مصرف سیگار
8- کمیسیون راهبردی شورایعالی اطلاع رسانی در استان تهران و کمیتههای استانی در استانها متشکل از مدیر امور دیتا شرکت مخابرات استان، نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نماینده دادگستری استان، نماینده اتحادیه صنفی، نماینده صدا و سیمای استان، زیر نظر شرکت مخابرات استان بر گردش کار این دفاتر نظارت داشته و در صورت تخلف از مفاد این آیین نامه به نحو ذیل اقدام میشود. نحوه اقدام در سایر زمینهها مطابق قانون و مقررات نظام صنفی میباشد.
با اعلام وزارت پست و تلگراف و تلفن، اتحادیه صنفی نسبت به لغو موقت پروانه ظرف مدت 48ساعت اقدام و دفتر تعطیل میشود و اتحادیه موظف است پس از رفع
تخلف، ظرف مدت 48ساعت اجازه ادامه کار دفتر را صادر نماید. در صورت تعلل اتحادیه صنفی، وزارت پست و تلگراف و تلفن مستقیما از طریق قوه قضاییه اقدام مینماید.
تبصره :1چنانچه تخلف ازموارد بند یک تا سیزده ماده 7این آییننامه باشد برای بار اول، به مدت سه ماه پروانه فعالیت لغو موقت میشود و با کسب ضمانت عدم تخلف مجدد ازصاحب پروانه، لغو موقت پروانه ملغی میشود و برای تخلف بار دوم، پروانه به طور دایم لغو میشود و فرد حقیقی و حقوقی صاحب پروانه، مجاز به دریافت پروانه جدید در سراسر کشور نخواهد بود.
تبصره :2چنانچه تخلف از موارد بند چهارده تا بیست و دو ماده 7 این آیین نامه باشد برای بار اول کتبا به صاحب پروانه تذکر داده میشود، بار دوم، پروانه به مدت یک ماه لغو موقت و با رفع تخلف و اخذ تعهد عدم تخلف از صاحب پروانه، لغو موقت پروانه ملغی میشود، برای تخلف بار سوم، پروانه به مدت 6ماه لغو مجدد و برای تخلف بار چهارم، پروانه به طور دایم لغو میشود و فرد حقیقی و حقوقی صاحب پروانه مجاز به دریافت پروانه جدید در سراسر کشور نخواهد بود.
تبصره :3نظر کمیسیون راهبردی و کمیتههای استانی درخصوص جرایم و مجازاتهای فوق، لازمالاجرا و قطعی است لکن مانع شکایت و اقامه دعوی افراد ذینفع در محاکم نخواهد بود.
9- از تاریخ تصویب این آییننامه کلیه دفاتر موجود در تهران و شهرستانها موظفند حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به تقاضای اخذ مجوز لازم مطابق مفاد این آییننامه اقدام نمایند.
10- تا تاسیس اتحادیه دفاتر خدمات حضوری اینترنت، متقاضیان به اتحادیه همگن که وزارت بازرگانی معرفی مینماید مراجعه خواهند نمود.
نظرات کاربران