0

محدودیت‌ دانلود از گوگل پلی برای کاربران ایرانی رفع شد

دسته بندی ها : تحریم فناوری اطلاعات 22 شهریور 1401 کارشناس سایبرلا 173 بازدید
تحریم, تحریم فناوری اطلاعات - سایبرلا

یکی از مدیران ارشد ایرانی گوگل به مشکل اخیر دانلود از گوگل پلی ورود کرد و پس از پیگیری ها از کارشناسان داخلی، از حل این مشکل تا حدود زیادی برای کاربران ایرانی خبر داد.

هفته گذشته‌ بود که خبری مبنی بر محدودیت دانلود گوگل پلی برای کاربران ایرانی منتشر شد. اما به نظر می‌رسد که این محدودیت با مذاکرات عده‌ای از کارشناسان با گوگل پلی حل شده‌ است.

ایجاد محدودیت برای کاربرانی ایرانی و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی و اپ استور بعد از تشدید تحریم ها علیه ایران همواره اتفاق میفتد. چرا که براساس قوانین امریکا، اگر این شرکت‌ها از تحریم‌ها پیروی نکنند، به علت نقض قوانین با جریمه‌های سنگینی روبه رو می‌شوند.

میلاد نوری، کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات از رفع محدودیت دانلود از گوگل پلی خبر داد. این کارشناس از طریق مکاتبه با یکی از مدیران گوگل به نام ایمان رحمتی، مشکل محدودیت دانلود از گوگل‌ پلی برای کاربران ایرانی را تشریح کرد. در نهایت به نظر می‌رسد که این مشکل با پیگیری‌های این مدیر رفع شده‌ است.

محدودیت گوگل پلی رفع شد؟

چند روز پیش بود که ایمان رحتمی در صفحه توییتری خود مساله محدودیت جدید گوگل پلی را مطرح کرد:«آیا تمام اپ‌های گوگل پلی با آی‌پی ایرانی غیرقابل نصب شدن یا فقط یه سری اپ خاص؟ کسی تونسته در بیاره کدوم ای‌پی‌آی گوگل است که ارور میده؟ اگه اطلاعات بیشتری بدین ممنون میشم.»

نوری در پاسخ نوشت:«زمانی که برای یک حساب کاربری این اتفاق بیفتد، همه اپلیکیشن‌ها (ایرانی و خارجی/ رایگان و غیر‌رایگان) غیرقابل نصب می‌شون. در حالی که در حالت قبلی که برخی اپلیکیشن را برای ایران غیرفعال کرده بودند، با پاک کردن کش گوگل‌پلی و تغیر آی‌پی به غیر از ایران مشکل حل می‌شد. به دلیل اینکه ایران در گذشته جزو لیست‌ تحریم نبود، بسیاری از اپلیکیشن‌ها ایران را انتخاب نکرده بودند »

این کارشناس در ادامه گفت:«اما اخیرا گوگل پلی از روی حساب کاربری (اکانت) کشور کاربر را شناسایی کرد و در صورتی که تشخیص می‌داد کاربر از ایران، کوبا، روسیه و کره شمالی است، دسترسی اپلیکیشن‌ها محدود می‌شد. چنین امری سبب شد کاربر برای دسترسی به تعدادی از اپلیکیشن‌های مرود نیاز خود به سراغ مارکت‌های غیرمعتبر برود و این امر مشکلات امنیتی را برای کاربر ایجاد می‌کرد.»

با وجود این، با پیگیری‌های صورت گرفته‌ توسط مدیر ایرانی فایربیس گوگل، حالا به نظر می‌رسد که مشکل دانلود بازی و نرم افزار از گوگل پلی تا حد زیادی برطرف شده است. ایمان رحمتی زاده دانش آموخته دانشگاه شریف و از شاگردان نخبه مدرسه علامه حلی است که پس از پایان تحصیل مهاجرت کرد و در گوگل صاحب فرصت شغلی شده است.

کاربران اینترنت در کشور این روزها شاهد محدودیت‌های داخلی و خارجی هستند که در برخی از مواقع این محدودیت‌ها منجر به مختل شدن زندگی روزمره آن‌ها نیز می‌شود. محدودیت دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی یکی از محدودیت‌هایی بود که در چند روز اخیر اتفاق افتاد.

گوگل پلی - گوگل استور Google play - سایبرلاچنین محدودیت‌هایی می‌تواند چالش‌های بزرگی برای تمامی ابعاد یک جامعه از بخش اجتماعی گرفته‌ تا اقتصادی و … ایجاد کند. اما در این چند ماه که گوگل پلی اقداماتی نظیر حذف اپلیکیشن‌های ایرانی و ایجاد محدودیت برای دسترسی کاربران کرد، مسئولان ذی‌ربط واکنشی نشان ندادند و سکوت را ترجیح دادند.

این سکوت از سوی مسئولان مربوطه ممکن است نشان دهنده این باشد که آن‌ها بی‌علاقه به تحریم‌ها نیستند. چرا که در چند وقت اخیر تمامی اقدامات وزارت ارتباطات در جهت ایجاد شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی پیش رفته‌ است.

منبع: تجارت نیوز

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!