0

فرمانده قرارگاه خاتم: پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده تولید زودهنگام است

دسته بندی ها : قرارداد صنعت نفت و گاز 13 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 470 بازدید

آیین تجلیل از فعالان راه اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و  شماری از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

فارس: این گزارش حاکیست فاز 15 و 16 پارس جنوبی از فازهای تمام ایرانی است که هدف از طرح توسعه آن تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز پالایش شده برای تامین سوخت و خوراک مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی، تولید روزانه 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی و 400 تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی، تولید سالانه یک میلیون و 50 تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی به ویژه مجتمع های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب است.

بر اساس برآوردهای انجام گرفته با آغاز بهره برداری و تولید گاز طبیعی و سایر محصولات گازی در طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی، سالانه معادل 6 میلیارد دلار درآمد برای اقتصاد کشور حاصل می شود.

* افتتاح فاز 15 و 16 توسط متخصصان ایرانی کمتر از بومی‌سازی انرژی اتمی نبود

سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس بعد از ظهر امروز در آئین تجلیل از فعالان راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با عنوان «صف‌شکنان تحریم» ، گفت: شاید بیش از یک قرن از زمان کشف نفت در کشور ما می‌‌گذرد، آن مقطعی که اروپایی‌ها برای گرفتن امتیاز این ماده گرانقیمت پا به کشور ما گذاشتند و آن شاه قجری به این تعبیر که ما به اروپایی‌های احمق این ماده بدبو را می‌دهیم و پول می‌گیریم، می‌گذراند.

وی اضافه کرد: شاید 70 سال از آن زمان که ژنرال ستمشاهی «رزم‌آرا» در مجلس آمد و بر سر نمایندگان فریاد زد که ایرانی جماعت یک آفتابه هم نمی‌تواند بسازد چه برسد که نفت را ملی کند، می‌گذرد، بماند آنکه ملی شدن صنعت نفت ما دوام چندانی نیاورد و با کودتای 28 مرداد 1332 برای مدت‌های طولانی شرکت‌های کنسرسیوم نفتی مجددا بر صنعت نفت ما خیمه زدند و اجازه ندادند فرزندان این مرز و بوم تا مدت‌ها جز فروش نفت از طریق شرکت‌های غیرایرانی تفکر دیگری داشته باشند.

موسوی  با تقدیر از زحمات مهندسان قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء در راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تصریح کرد: اکنون سال‌ها از استیصال صنعت نفت ما گذشته و ما به یمن قدم‌های مهندسان جوان و اندیشمند و مجاهد این کار بزرگ را پیش چشم دشمنان قرار دادیم تا به آنها بفهمانیم ایرانی مسلمان در همه حوزه‌ها دارای فکر و خلاقیت است.

موسوی همچنین به اخباری که در این حوزه و حوزه‌ هسته‌ای در رسانه‌های جهان به ویژه رسانه‌های غربی منتشر می‌شود، اشاره کرد و گفت: به عنوان یک خبرنگار مسلمان که اخبار متعدد رسانه‌های غربی را دنبال می‌کنم آنها سعی کرده‌اند خبرهای این چنینی را بایکوت کنند ولی یقین داریم که اندیشکده‌های غربی از این خبر بر خود لرزیدند چرا که کارهایی که در فاز 15 و 16 پارس جنوبی در سپانیر و قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام گرفت قطعا کم از غنی‌سازی 20 درصد هسته‌ای ندارد.

وی در عین حال گفت: فعالیتی که مهندسان جوان ایرانی در حوزه هسته‌ای انجام داده و افتخار آفریدند به واسطه هجمه‌های عظیم غربی‌ها در دنیا آوازه‌اش پیچید، این کار بزرگ که در پارس جنوبی انجام شده نیز کمتر از آن نیست چرا که افتتاح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در شرایطی شکل گرفت که جمهوری اسلامی ایران در تمام ابعاد و در شرایط تحریم‌های سنگین و کشنده و به تعبیر خود غربی‌ها فلج‌کننده بود و توانست در کنار تحریم‌های داخلی و متأسفانه  نگاه‌های رزم‌آرا وار برخی دستگاه‌ها و مناصب به سرانجام برسد.

موسوی افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی توسط قرارگاه خاتم را نماد و نشانه بسیار بزرگی از شعار بزرگ حضرت امام که فرموده‌اند «ما می‌توانیم» برشمرد و خاطر نشان کرد: متأسفانه در بخش‌هایی از کشور شاهد ناکارآمدی‌هایی بودیم که ضد انقلاب روی آن دست می‌گذارد که به ملت بگوید این کشور نمی‌تواند کارها را جلو ببرد و حضور غربی‌ها الزامی است، اما باید پرسید در دنیا کدام صنعت پیچیده‌تر از تکنولوژی صنعت نفت است.

موسوی تصریح کرد: سال‌های سال خام‌فروشی می‌کردیم. موضوعی که رهبر انقلاب بارها از آن انتقاد می‌کردند و می‌فرمودند «در چاه‌های نفت را ببندید» اما امروز فرزندان انقلاب از دل نهادهایی که در دوران جنگ امتحان خود را پس داده این کار بزرگ را انجام دادند که حقیقتا جای تقدیر و تشکر بسیار دارد.

به گفته موسوی ، امروز در کشور نیاز به امنیت داریم چرا که نفوذ و اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه بزرگ وجود دارد اما باید یک گام جدید برای نفود تمدنی برداریم که این کار جز با کارهایی از این قبیل (افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی) امکانپذیر نیست.

فاز 15 و 16 پارس جنوبی از مهر امسال توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا تکمیل و در مدار فعالیت قرار گرفت با افتتاح این دو فاز روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، میعانات گازی، گوگرد و LPG تولید می‌شود.

فرمانده قراردگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خبر داد

سردار عبداللهی:  پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده تولید زودهنگام است

فرمانده قراررگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی و اولویت‌بندی در اجرای پروژه‌های نفتی گفت: بخش EC تولید نفتا در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دو هفته پیش آماده بهره‌برداری قرار گرفته است.

سردار عبادالله عبداللهی در آیین تجلیل از فعالان راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی گفت: راه‌اندازی این پروژه عظیم ناشی از همت جمعی و تلاش مهندسان و متخصصان جوان کشور بوده که چند روز مانده به اجرای برجام به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در اجرای این پروژه از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء افزود: در این زمینه علاوه بر یاری زحمت‌کشان مختلف از مجموعه وزارت نفت و مشاوران و زحمت‌کشان سپاه پاسداران، وزیر نفت فعلی نیز از پروژه پشتیبانی کرد تا بالاخره به ثمر رسید. به طور حتم مقام معظم رهبری نیز از این عملکرد خیر راضی است و خداوند نیز این عمل خیر را تأیید خواهد کرد.

سردار عبداللهی با اشاره به ابعاد فازهای 15 و 16 پارس جنوبی عنوان کرد: تنها یک بخش از این پروژه عظیم می‌تواند ابعاد و حجم سنگین این پروژه را بر همگان روشن سازد، از جمله کابل‌گذاری 6 هزار کیلومتری در پروژه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با دقت بالا که هر یک در چند رشته مختلف گسترش یافته و باید این میزان کابل‌گذاری را در چند هزار رشته دیگر ضبط کرد که چنانچه کارها در هر یک از کابل‌گذاری‌ها درست انجام نگیرد تمامی پروژه به هم می‌ریزد.

وی ادامه داد: این فرایند در شرایط هوای بسیار گرم و طی مراحلی از جمله فعالیت زیرزمینی دو طبقه و با سقف کوتاه که گاهی می‌بایست به طور سینه‌خیز در آن فعالیت کرد صورت گرفته است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم با اشاره به فنی بودن مختصات احداث و اجرای پروژه‌های پالایشگاهی عنوان کرد: در زمانی که شرکتهای خارجی میدان پارس جنوبی را به بهانه تحریم‌ها ترک می‌کردند ما از این بابت خوشحالیم. گاهی عنوان می‌شد کسانی که هم اکنون در پارس جنوبی کار می‌کنند غیرفنی، عوام و یا موجی هستند اما همین موج گرفته‌ها با نداشتن هیچ سلاحی در دوران جنگ توانستند در مقابل تمام دنیا ایستادگی کرده و با توکل به خدا موفق شوند.

عبداللهی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس یک رویای ساختگی نیست، از آن به عنوان یک واقعیت تاریخی یاد کرد و افزود: مجموعه سپاه پاسداران و بسیج مردمی با فرمان امام که برگرفته از مهندسی دقیق ایشان بود شکل گرفت و برای همه دوران تاریخ زنده باقی خواهد ماند، چرا که ایشان توانستند با سازمان‌دهی نیروهای مردمی باور موفقیت در برابر دشمنان کشور را به واقعیت تبدیل کنند.

وی با اشاره به دوران سازندگی کشور گفت: مجموعه‌ای که در آن زمان به عنوان لیدر و پیشرو سازندگی و بر اساس اصل 147 قانون اساسی، با اذن رهبری و بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود توانست کارهای سازندگی را برعهده گیرد مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء بود.

وی با اشاره به تصدیق مدیران و مهندسان با تجربه کشور از جایگاه بی‌بدیل قراردگاه خاتم‌الانبیاء در خاورمیانه عنوان کرد: قرارگاه خاتم نه از حیث تجهیزات یا ماشین‌آلات بلکه از حیث فعالیت 150 هزار نفر نیروی متخصص و با تجربه در این مجموعه که حدود 40 درصد از آنها مهندسان و دانش‌آموختگان سطوح فوق ‌لیسانس به بالا هستند اکنون در جایگاه برترین مجموعه‌های فنی مهندسی قرار گرفت.

عبداللهی با بیان اینکه خداحافظی خارجی‌های همزمان با اعمال تحریم‌ها مساوی با انجام نشدن کارها شده بود،گفت: با ایثار و از خودگذشتگی جوانان این کشور این پرچم برافراشته شد و با فعالیت‌های این چنینی تحریم‌‌ها شکسته شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای حرف نیست گفت: بهترین راهبرد و راهکار در رابطه با اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب به خوبی بیان کرده‌اند گفت:  ایشان در سال 74 در مورد اقتصاد مقاومتی و اینکه روزی خواهد آمد که نفت شما را نمی‌خرند و تحریم می‌کنند به خوبی اشاره کردند. امروز راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی یک افتخار برای جامعه مهندسین ایران است که با تمام توان و روحیه انقلابی و اعتقادی توانستند پروژه‌ای عظیم را به بهره‌برداری برساند.

وی افزود: در زمان افتتاح این پروژه هنگامی که میزان گاز استحصالی از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی گزارشی به رئیس جمهور داده می‌شد عنوان کردیم که امروز 16.5 میلیارد متر مکعب گاز به شبکه جهت مصارف مردم و کارخانه‌ها از طریق این پروژه تزریق شده است که بر اساس نرخ‌های جهانی گاز صرفه اقتصادی بسیاری برای کشور در بر دارد.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر صرفه‌جویی و اولویت‌بندی در چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: بسیاری از پروژه‌ها هم اکنون با مشکلات وجود دارند، اما بر مبنای الویت‌بندی‌ها تنها پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی امروز باید مورد توجه قرار گیرد، بخش EC نفتای این پالایشگاه از دو هفته پیش آماده تولید زودهنگام شده است این در حالی است که قرار بود این بخش از پالایشگاه دو هفته بعد از نوروز 95 تحویل داده شود.

عبداللهی با اشاره به 10 پروژه بزرگ قرارگاه خاتم‌الانبیاء در کشور عنوان کرد: گزارش‌های اصولی این ابر پروژه‌ها به دفتر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر نفت، و سایر نهادهای بالادستی ارائه شده که 5 پروژه درحوزه نفتی است و تاکنون 25 میلیارد دلار برای آنها هزینه شده است. این در حالی است که عایدات این پروژه‌ها برای کشور حدود 40 میلیارد دلار بوده و از جمله این پروژه‌ها راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه می‌بایست برای راه‌اندازی پروژه‌های فوق منابع مالی تامین شوند، افزود: مجموعه قرارگاه خاتم با همان روحیه همیشگی که در زمان تحریم‌ها داشته هم اکنون نیز با برخورداری از نیروی متخصص و جوان از شرایط پیش رو هراسی نداشته و معتقد است که باید همواره برای کشور زحمت کشید.

عبداللهی با اشاره به نقش رسانه‌ها در پوشش زحمات و تلاش‌های صورت گرفته در حوزه پارس جنوبی عنوان کرد: مجموعه خدمات قرارگاه خاتم‌الانبیاء تنها به پل صدر منتهی نمی‌شود امروز قرار گاه خاتم در 8 حوزه بزرگ صنعتی از جمله نفت، گاز،‌عمران و آب فعالیت می‌کند و این در حالی است که رسانه‌ها می‌توانند با پوشش خدمات فرزندان این کشور و بازتاب آن به مردم معرفی بهتری از زحمات صورت گرفته داشته باشند.

وی با اشاره به برخی سخنان مسموم در رژیم شاهنشاهی مبنی بر ناتوانی ایرانی‌ها در ساخت و تولید عنوان کرد: هم اکنون نیز برخی افکار مریض در کشور وجود دارد که تلاش می‌کنند فرزندان جوان و متخصص این کشور را ناتوان نشان دهند. امروز در حوزه مهندسی در حضور رئیس جمهور گفت‌ایم که نیازی به حضور غربی‌ها نداریم اما آنها می‌توانند در حوزه‌های سرمایه‌گذاری کشور حضور یابند.

فرمانده قرارگاه خاتم ادامه داد: در بخش عمران کشور امروز قرارگاه خاتم توانسته در حوزه‌هایی همچون پروژه مهار آبهای مرزی مانع از هدر رفتن  10.2 میلیارد متر مکعب آب از کشور شود قرارگاه خاتم از کرمانشاه گرفته تا ایلام و کردستان با حفر 130 کیلومتر تونل، 17 سد، 460کیلومتر کانال و در 230 هزار هکتار زمین این پروژه عظیم را به سرانجام برساند.

سردار عبداللهی در پایان با بیان اینکه مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء متعلق به مردم ایران و برگرفته از جوانان متخصص و باهوش کشور است، افزود: هر زمانی احساس کنیم کسی از جوان‌های کشور و نه فقط مجموع سپاه، مجموعه‌ای بهتر و توانمندتر وجود دارد با رضایت حاضریم کارها را واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: قرارگاه در پیشبرد فعالیت‌ها پیشگام است و نه در جلو بردن پروژه‌های خود. قرارگاه خاتم‌الانبیاء امروز با وجود آنکه مطالبات آن از دولت حتی نسبت به دولت گذشته با افزایش مواجه شده اما معتقد است نه برای فرد بلکه برای پایداری نظام و پاسداشت خون شهدا فعالیت می‌کنند و همچنان آماده جهاد و ایثارگری در کشور است.

مدیرعامل سپانیر: درآمد صادرات خدمات فنی و مهندسی کمتر از درآمد صادرات نفت و گاز نیست

حسین شریف‌آبادی مدیرعامل شرکت سپانیر (مجری فاز 15و 16 پارس جنوبی) در مراسم تقدیر و تشکر از مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، اظهار داشت:‌ من از مجموعه شرکت نفت و گاز پارس و مدیران شرکت ملی نفت ایران که در این مراسم نیز حضور پیدا کردند، تشکر می‌کنم، زیرا آنها در طول فعالیت ما در فاز 15 و 16 شرایط را فراهم کردند، تا بتوانیم به درستی کار را پیش ببریم.

شریف‌آبادی با اشاره به اینکه ارزش فعالیت ما در فاز 15 و 16 در زمانی مشخص می‌شود که علی‌رغم سفارش خرید توربوکمپرسورهای از کشور آلمان، اما به دلیل تحریم این تجهیزات به دست ما نرسید و همه متخصصان می‌دانند در نبود توربو کمپرسورهای خنک‌کننده امکان شیرین‌سازی گاز وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت سپانیر ادامه داد: بر این اساس با یک اقدام دقیق مهندسی توانستیم کاری انجام بدهیم که برای شیرین‌سازی نیاز به توربوکمپرسور خنک‌کننده نباشد و این کار برای اولین بار انجام شد.

وی تصریح کرد: همه می‌دانند ارزش 30 میلیارد متر مکعب گاز تولید شده در این فاز تاکنون حدود 5 میلیارد دلار است، بنابراین باید تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم به سرعت کار توسعه را پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت سپانیر در پایان اظهار امیدواری کرد، روزی بتوانیم خدمات فنی و مهندسی را صادر کنیم، زیرا صادرات این بخش درآمدش کمتر از درآمد صادرات نفت و گاز نیست.

مهندسی فاز 15 و 16 پارس جنوبی مبنای مهندسی فازهای بعدی شد

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس از پیشرفت 80 درصدی فازهای 13، 22 و 24 پارس جنوبی خبر داد و گفت: فازهای 15 و 16 اولین فازهایی بودند که مهندسی آنها کاملاً ایرانی است و مبنایی برای مهندسی فازهای بعدی شدند.

سید مرتضی الهی در مراسم تقدیر از صف‌شکنان تحریم در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که در خبرگزاری برگزار شد، اظهار داشت: پروژه‌های پارس جنوبی بزرگترین پروژه‌های جهانی در بخش صنعت هستند.

وی افزود: اگر زنجیره اجرای این پروژه‌ها در فاصله 100 کیلومتری دریا عمق 3 هزار متری زمین، حفر چاهها، نصب سکوها، احداث خطوط دریایی و احداث پالایشگاه‌های گازی نگاه کنیم، اندازه این پروژه‌ها مشخص می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: فازهای 15 و 16 دقیقاً بعد از فازهایی که به صورت بیع متقابل و فاینانس توسط شرکت‌های خارجی توسعه پیدا کرده بودند، آغاز شدند و اولین فازهایی محسوب می‌شوند که مهندسی آن کاملاً ایرانی است و عملاً مبنای برای فازهای بعدی در بخش مهندسی شدند.

الهی اضافه کرد: وقتی قرارگاه سازندگی خاتم برای توسعه این فازها آمد این نگرانی وجود داشت که یک مجموعه که تنها تجربه نظامی دارد چگونه می‌تواند چنین پروژه بزرگی را مدیریت کند و حتی بعضی می‌گفتند پروژه به نتیجه نمی‌رسد اما مدیریت قرارگاه و نیروهایی که برای اجرای این کار بزرگ به کار گرفته شدند باعث شد که این پروژه با موفقیت به ثمر بنشیند.

وی اظهار داشت:‌واقعیت این است که تحریم‌ها در دوره اجرای فازها شدت گرفت و خود قرارگاه هم شدیدتر از پیمانکاران تحت تحریم قرار گرفت اما بنده با توجه به اینکه در همه فازهای پارس جنوبی از آغاز تا پایان حضور داشته‌ام روزی که برای افتتاح فاز 15 و 16 رفتیم یکی از بهترین‌ پروژه‌ها از نظر آمادگی بود.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: احداث دو تا از فازهای بزرگ پارس جنوبی یعنی فازهای 13 ، 22 و 24 در اختیار قرارگاه است که پالایشگاه آنها بالای 80 درصد پیشرفت دارد.

الهی تصریح کرد: اگر گاز فازهای 15 و 16 نبود زمستان امسال کشور با مشکل مواجه می‌شد و برای تأمین انرژی چالش جدی داشتیم.

*انحصار غربی‌ها در صنعت نفت و گاز توسط متخصصان داخلی شکسته شد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دوره‌ای صنعت نفت و گاز در اختیار کشورهای غربی و آمریکا بود، تصریح کرد: امروز متخصصان ایرانی این انحصار را شکسته‌اند.

 سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم تقدیر و تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به منظور احداث فاز 15 و 16 پارس جنوبی، با اشاره به اینکه دوره‌ای سپاه پاسداران نقش مؤثری در دفاع مقدس داشت، تصریح کرد: امروز شاهدیم مجموع سپاه نقش مؤثری در سازندگی ایفا می‌کند و باید از این مجموعه تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته نیروی دریایی سپاه دستان تفنگداران آمریکایی را بست و دستان آنها را بالا گرفت، خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توانم بگویم با دیدن این تصاویر به مجموعه سپاه افتخار کردم،  امروز نیز با دیدن تصاویری از پارس جنوبی و فعالیت مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم در این فاز‌ها موجب افتخار ایرانیان را فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: آنچه امروز شاهد هستیم در واقع نشان می‌دهد که توانسته‌ایم صنعت نفت و گاز را که دوره‌ای در انحصار کشورهای غربی و آمریکا بود، خارج کنیم و بتوانیم بر روی پای خود بایستیم و کار توسعه این فازها را توسط متخصصان داخلی انجام دهیم.

هاشمی در پایان گفت: من به تک‌تک این پیمانکاران افتخار می‌کنم و برای‌شان آرزوی توفیق دارم.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 − دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!