0

قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی با داخلی‌ها مجاز شد

دسته بندی ها : قرارداد صنعت نیرو 12 دی 1394 مدیر سایبرلا 428 بازدید
شورای عالی اقتصاد در خصوص ادامه امضای قراردادهای تبدیل واحدهای نیروگاهی سیکل ساده به سیکل ترکیبی با بخش خصوصی داخلی و طرح های تشویقی در این زمینه، نظر مساعد خود را اعلام کرد.

تسنیم: احداث بخش بخار نیروگاههای حرارتی و تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به واحدهای سیکل ترکیبی از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم یکی از برنامه های اصلی وزارت نیرو عنوان شده بود؛ به طوری که تا پایان سال 93، حدود 7100 مگاوات قرارداد برای تبدیل واحدهای موجود به سیکل ترکیبی با بخش خصوصی داخلی مبادله شد.

وزیر نیرو پیش از این از بسته شدن پرونده نیروگاههای سیکل ساده گازی تا سه سال آینده خبر داده بود. از اینرو پروژه های متعددی باید برای تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی اجرایی شود. در این بین وزارت نیرو در انتخاب طرف قرارداد و امضای قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی در صورت تأیید شورای عالی اقتصاد مختار است.

با وجود آنکه در داخل کشور شرکت های صاحب صلاحیت برای تولید تجهیزات نیروگاهی و احداث واحدهای بخار نیروگاههای حرارتی وجود دارند؛ عدم استفاده از این ظرفیت داخلی می تواند به عاملی برای ضربه خوردن توان داخلی در بخش نیروگاهی منجر شود. از  اینرو وزارت نیرو در تلاش است تا قراردادهای بعدی تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی را نیز با شرکت های داخلی به امضا برساند.

بررسی ها حاکی از این است که در این راه شورای عالی اقتصاد موافقت خود را اعلام نمی کرد و عدم اعلام موافقت این شورا با تصمیم وزارت نیرو برای امضای قراردادهای جدید با شرکت های داخلی، به عاملی برای تأخیر در این راه تبدیل شده بود.

اما بالاخره با اصرار وزیر نیرو، شورای عالی اقتصاد نسبت به این موضوع اعلام نظر کرد و چیت چیان موفق به کسب نظر موافق این شورا شد. به نظر می رسد که دلیل اصلی عدم اعلام نظر شورای عالی اقتصاد نیز به خاطر تعیین تکلیف وضعیت طرح های تشویقی سرمایه گذاری در این بخش بود که قرار است از محل صرفه جویی های صورت گرفته بابت کاهش مصرف سوخت های فسیلی در تولید برق، پرداخت هایی به سرمایه گذاران در این بخش صورت بگیرد.

چیت چیان در این خصوص گفت: “با اصرار فراوان به شورای اقتصاد و کمیته 3 نفره طرح تشویقات، آنها را متقاعد کردیم که قراردادهای این نیروگاه‌ها صرفاً با شرکت‌های سازنده داخلی منعقد شوند و جدیت بسیار بالایی در مورد اقدامات این حوزه در دست اجراست.”

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − 11 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!