0

قرارداد محرمانه ممنوع

دسته بندی ها : فضای مجازی 19 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 377 بازدید

پس از لغو تحریم ها کشورها و شرکت های فراوانی مشتاق سرمایه گذاری در ایران هستند، که به همین منظور قراردادهای زیادی در حال انعقاد است، اما آنچه که در این بین مهم و از اولویت برخوردار است تامین منافع ملی در این قراردادها و شفاف سازی آنها است.

خانه ملت: چند روزی از سفر رییس جمهور و هیئت دولت به کشور فرانسه و عقد قراردادهای اقتصادی گذشته است، پس از بازگشت تیم اقتصادی دولت از اروپا همگان منتظر خبرهای خوش از عقد قراردادهای جدید بودند، قراردادهایی که باید منافع و عزت ملت ایران  را حفظ کند.

یکی از این قراردادها با شرکت پژوی فرانسه منعقد شده شرکتی که در زمان تحریم ها به دلیل بی‌عهدی خسارت‌های زیادی به ایران وارد کرده است.

شرکتی که باید غرامت ناشی از خسارت های وارده را پرداخت کند و با شراکت قطعه سازان داخلی به سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی به ایران اقدام کند.

طی 17 سال شراکت ایران خودرو با پژو، گزارش ها می گوید؛ پژو از انتقال فناوری به شریک ایرانی خودداری کرده و طرف ایرانی همواره به مونتاژ مشغول و در فناوری های اصلی وابسته به فرانسه بوده است.

مردم معتقدند که وزیرصنعت باید قراردادها را شفاف بیان کرده و مفاد آن را منتشر کند و هیچ دلیلی برای محرمانه بودن قراردادها وجود ندارد.

شرکت های خودروسازی، اگر خصوصی بودند، شاید قید محرمانه برای قراردادهای آنها معنی داشت؛اما وقتی این شرکت ها دولتی و متعلق به همه مردم هستند، قید محرمانه برای آنها معنی ندارد و نمایندگان مردم در مجلس و کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون تخصصی باید بر کم و کیف آنها نظارت کنند، در همین راستا خبرگزاری خانه ملت الزامات و کم و کیف این قراردادها را در گفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جویا شده است که به شرح زیر است؛

قاضی پور:ق رارداد محرمانه در صنعت خودرو محلی از اعراب ندارد/قرارداد با پژو علنی شود

نادر قاضی پور با تاکید بر اینکه شرکت پژو باید از ملت ایران به صورت رسمی و کتبی عذرخواهی کند،گفت: درست زمانی که تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به اوج خود رسیده بود، این شرکت در حالی که با ایران قرار داشت، به طور یک طرفه، فروش تمام قطعات و همکاری های فنی خود با خودروسازان ایرانی را قطع و ایران را متضرر کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت پژو باید نسبت به پرداخت خسارتی که در در دوره تحریم ها نسبت به ایران وارد شده اقدام کند،افزود:به دلیل بدعهدی پژو خسارت‌های زیادی به ایران وارد شده و ما باید در قرارداد جدید این موضوع‌ را مورد توجه قرار دهیم تا بستر دیگری برای بداخلاقی‌های پژو فراهم نشود.

شفاف شدن فروش خودرو یا تکنولوژی توسط شرکت پژو

قاضی پوربا بیان اینکه قرارداد با این شرکت باید شفاف و روشن شود، افزود:باید مشخص شود که این شرکت کالای خود که خودرو است را به ایران می فروشد یا اینکه تکنولوژی و سرمایه به کشور می آورد.

وی با تاکید بر اینکه انعقاد قرارداد با پژو نباید برای خرید خودرو بلکه باید برای دریافت صنعت و تکنولوژی باشد، ادامه داد:با عدم دریافت تکنولوژی و دریافت خودرو پس از مدتی ایران به گورستان خودروی پژو تبدیل می شود.

طبق اصل 77 قانون اساسی تمام موافقت نامه تجاری باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد

قاضی پور با بیان اینکه وزیر صنعت نمی تواند بگوید این قرارداد محرمانه است و آن را شفاف نکند، اظهار داشت:تمام قرادادهای تجاری چه قبل و چه پس از انعقاد باید مشخص شود، طبق اصل 77 قانون اساسی تمام موافقت نامه تجاری باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و قراردادهای محرمانه در صنعت خودرو محلی از اعراب ندارد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه قطعه سازان داخلی باید دراین قرارداد نقش داشته باشند،افزود:با توجه به تجربیات خوب قطعه سازان داخلی با حمایت دولت این قطعه سازان باید به عنوان شریک تجاری با پژو فعالیت کننند.

علی لو: قرارداد منعقد شده بین دو شرکت خودروسازی مسئله امنیتی ندارد/قرارداد با پژو منتشر شود

علی علی لو در واکنش به سخنان وزیر صنعت مبنی بر محرمانه بودن قرارداد پژو گفت:مگر تسلیحات  از شرکت پژو خریداری شده که قرارداد باید محرمانه باشد، از چه کسی پنهان می شود، مردم یا مجلس، مگر وعده این دولت شفاف سازی نبوده است؟

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شعار این دولت مردمی بودن است، افزود: ما این دولت را دولت تدبیر برای امور مردم و دولت امید برای دل مردم می دانیم، اما دلیل اینکه قراردادهای منعقد شده جدید را محرمانه اعلام می کنند، چیست؟ این با شعارهای صداقت و شفافیت تناقض دارد.

قرارداد با پژو شفاف سازی شود

علی لو ادامه داد:قراردادی که دو شرکت خودروسازی مسئله امنیتی ندارد، قرارداد را منتشر کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

وی با بیان اینکه مختصات این قرارداد و مولفه های آن بنا بر سخنان مسئولان دولتی مناسب است، ادامه داد:اگر در عقد قرارداد ضمانت نامه های لازم گرفته شده است، پس دلیلی برای عدم شفافیت نیست.

دانستن مفاد این قرارداد حق مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع و معادن است

علی لو با تاکید بر اینکه حق مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی مجلس(صنایع و معادن) دانستن مفاد این قرارداد است، اظهار داشت:ما ادعای دولت را مبنی بر درج غرامت و سرمایه گذاری 30 درصدی و آوردن تکنولوژی دولت را پذیرفته ایم.

وی با تأکید براینکه برخی از کنار این قرارداد پژو منافعی را کسب می‌کنند، افزود: در قرارداد هیچ اشاره‌ای به بدعهدی پژو نشده است حتی این قرارداد را یک برگ برنده اعلام می‌کنند این درحالی است که ما باید برخورد لازم را با طرف فرانسوی برای بی‌عهدی خود نسبت به قرارداد گذشته اعمال می‌کردیم.

بخش خصوصی باید در صنعت خودرو حضور پررنگتری داشته باشد

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه چرا فقط ایران خودرو با پژو قرارداد بسته است، تصریح کرد: در دور جدید همکاری ها باید بخش‌های خصوصی صنعت خودرو محور قرار می‌گرفتند هم اکنون قرارداد جدید مزیت‌های نسبی دارد اما اگر با همان مدیریت گذشته اجرایی شود به تهدید تبدیل خواهد شد.

وی راهکار اصلی صنعت خودرو را در همکاری‌های بین‌المللی اصلاح ساختار مدیریتی دانست و گفت: باید بخش خصوصی در صنعت خودرو حضور پررنگتری داشته باشد.

علقه های برخی افراد صاحب منسب با پژو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه علقه هایی بین برخی افراد صاحب منسب با پژو است، تصریح کرد:اولویت پژو نسبت به سایر شرکت ها، سلیقه های شخصی و راه اندازی راحت تر خط تولیدی به دلیل همکاری گذشته با ایران بوده است.

در پایان لازم به ذکر است که پس از لغو تحریم ها، کشورها و شرکت های بسیاری برای استفاده از پتانسیل های بالقوه داخلی ایران مشتاق هستند و وظیفه دولت در انتخاب بهترین ها از بین این شرکت ها و سرمایه گذاران است.

هر قراردادی که با هر کشور و یا شرکتی بسته می شود باید منافع ملت ایران را تامین کند، نه اینکه با ایجاد رانت منافع افرادی خاص تامین شود، در دوران تحریم ها تمام سختی های تحریم را ملت ایران تحمل کرده اند و پس لغو آن نیز سود لغو آن نصیب ملت صبور ایران شود.

نعمتی: بازارخودرو نباید به صورت انحصاری در اختیار فرانسوی ها قرارگیرد/ضرورت فعالیت مشترک قطعه سازان داخلی با پژو

بهروز نعمتی با بیان اینکه ایران بازاری 75 میلیونی است که در شرق آن بازاری 300 میلیونی وجود دارد، گفت:فرانسوی ها توانایی سرمایه گذاری مستقیم در بازار این منطقه را ندارند و با کشورهای صنعتی همانند چین، ژاپن و کره باید رقابت کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قرارداد با شرکت پژو فرانسه افزود:این قرارداد باید شفاف و روشن بوده و ایران از سود تجاری سرمایه گذاری پژو بهره مند شود، نباید همانند گذشته قرارداد یکطرفه به نفع شرکت پژو بسته شود، البته اروپایی ها همیشه به منافع خود می نگرند و به منافع شریک های تجاری خود توجهی ندارند.

دولت در قراردادها باید به عنوان سیاست گذار وارد شود

نعمتی با بیان اینکه برای برون رفت از مشکلات قراردادی بخش خصوصی باید وارد معامله شود، ادامه داد:بخش خصوصی باید به صورت مشترک با فرانسوی ها وارد مذاکره شود و تمامی قید و بندها را در قراردادها لحاظ کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت در قراردادها تنها باید به عنوان سیاست گذار وارد شود، اظهار داشت:دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده حداکثری را به عمل آورد و تنها تولید قطعاتی که در داخل توان ساخت آن وجود ندارد به خارجی ها سپرده شود.

لزوم به روزرسانی مداوم پلت فرم/قرارداد با فرانسوی ها باید از سوی ایران شناور باشد

نعمتی با بیان اینکه قرارداد با فرانسوی ها باید از سوی ایران شناور باشد، افزود:اگر قرار است یک پلت فرمی در کشور تولید، پیاده و بومی شود باید به صورت مداوم به روزرسانی شود و به صورت شناور از تکنولوژی های نوینی که در صنعت خودرو رخ می دهد، بهره مند شد.

وی با اشاره به اینکه تجربه خوبی در مجموعه قطعه سازی کشور وجود دارد، ادامه داد:قطعه سازان داخلی به نوعی باور تولیدی رسیده اند و با پشتوانه کنونی باید به صورت مشترک با فرانسوی ها فعالیت کنند تا به مقصود اصلی که اقتصاد مقاومتی است دست پیدا کنیم.

اصلی ترین بخش قرارداد با فرانسوی ها  قطعه سازی است

این نماینده مردم در مجلس نهم  تصریح کرد:این موضوع که  قطعات را وارد کرده و تنها نقش مونتاژ کار داشته باشیم به صلاح منافع کشور نیست.

وی افزود:اصلی ترین بخش قرارداد با فرانسوی ها بحث قطعه سازی است که با ورود فرانسوی ها باید از تکنولوژی ها و فناوری های نوین در این زمینه بهره مند شویم.

دولت ها به دنبال انحصار نباشند

نعمتی با بیان اینکه نباید بازار خودروی کشور را به صورت انحصاری در اختیار فرانسوی ها قرار داد، ادامه داد:با ورود بخش خصوصی و رقابتی کردن بازار، شرکت های مختلف خارجی که کیفیت های مختلفی برای ارائه خدمات دارند، وارد بازار خودروی کشور می شوند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه دولت ها به دنبال انحصار هستند،با انحصار بازار یکطرفه برای خود ایجاد کنند و با ایجاد تعرفه های مختلف مانع از ورود کالاها و برندهای متنوع به کشور می شوند.

فولادگر: قرارداد با پژو در مجلس و کمیسیون صنایع بررسی می شود/ضرورت اخذ ضمانت نامه های لازم از پژو

حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه شاید در مرحله مذاکرات بخشی از قرارداد با پژو محرمانه بماند، گفت:پس از نهایی شدن قرارداد مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی محتوا و مفاد این قرارداد را بررسی می کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه قرارداد با شرکت پژو باید شفاف سازی شود، افزود:در این قرارداد باید منافع ملت ایران تامین و تضمین شود تا تجربه تلخ گذشته تکرار نشود.

انتقال تکنولوژی، تمرکز بر ساخت داخل و اولویت صادرات محصولات مفاد مثبت قرارداد با پژو

فولادگر با اشاره به اینکه در قرارداد جدید پژو نکات مثبتی رعایت شده است، ادامه داد: در این قرارداد انتقال تکنولوژی، تمرکز بر ساخت داخل و اولویت صادرات محصولات پیش بینی شده است که این موضوع نشان می‌دهد برخی از ملاحظاتی که در گذشته رعایت نشده بود در این قرارداد آمده است.

وی با بیان اینکه اگر در این قرارداد 30 درصد صادرات محصول رعایت نشود، به همان نسبت تولید داخل کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: این موضوع به نوعی تضمین به شمار می‌آید و حتما در این سرمایه گذاری قطعه سازان داخلی باید به صورت مشترک با این شرکت فعالیت کنند.

بدعهدی پژو خسارت‌های زیادی به ایران وارد کرد

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های خارجی بسیاری خواستار همکاری با ایران هستند، افزود: ما نباید فقط با پژو همکاری کنیمن، البته ایران خودرو اعلام کرده، همکاری خود را با بنز در خودروهای سواری نیز افزایش خواهد داد.

فولادگر با اشاره به اینکه هنوز بحث دریافت غرامت از شرکت پژو مشخص نشده است، ادامه داد: باید ضمانت نامه های لازم از شرکت پژو اخذ شود تا مانند گذشته بدعهدی نکرده و غرامت خود را پرداخت کنند که این موضوع تاکنون اجرایی نشده است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به دلیل بدعهدی پژو خسارت‌های زیادی به ایران وارد شده است و ما باید در قرارداد جدید این موضوع‌ را مورد توجه قرار دهیم تا بستر دیگری برای بداخلاقی‌های پژو فراهم نشود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 − 16 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!