0

قرارداد لام سام (انواع واگذاری پروژه برای اجرا)

قرارداد لام سام (انواع واگذاری پروژه برای اجرا)

یکی دیگر از انواع واگذاری پروژه برای اجرا قرارداد لام سام می باشد که در این نوع قرارداد کلیّه هزینه های پروژه برآورد شده و با یک مبلغ کلی به پیمانکار واگذار می گردد.

در  قرارداد لام سام نیز بایستی تمامی نقشه ها تکمیل گردیده و حجم و هزینه کار از طریق متره و برآورد محاسبه شده باشد و کلیّه هزینه ها با دقّت کامل بررسی و در هزینه کل منظور گردد. در ضمن پیش بینی های لازم از قبیل تورّم (در حد نرمال)نیز در بر آورد در نظر گرفته می شود.

قرارداد لام سام اصولاً قرارداد خوبی به نظر نمی آید زیرا در درجه اوّل پیش بینی همه مواردی که ممکن، مقدور نمی باشد. تعیین هرینه تغییرات نقشه در زمان اجرا هم به نوعی مشکل می باشد.

در قرارداد لام سام بایستی تمامی مصالحی که به کار میرود مشخّص شده و در قرارداد با ذکر قیمت نوشته شود. یعنی لازم است جداول نازک کاری کامل و دقیقی داشته باشد و نوع کلیّه درها و پنجره ها هم دقیقاً مشخص شود، همینطور کف سازی ها و نماها و غیره.

در رابطه با نوع پرداخت کارکردهای پیمانکار هم بایستی برنامه ریزی دقیقی انجام پذیرد، به نوعی که پیمانکار بتواند به راحتی به کار خود ادامه دهد. اوّل پیش پرداختی در مقابل ضمانت نامه پرداخت میگردد. و  قسط بعدی بایستی طوری برنامه ریزی شود که قبل از تمام شدن مبلغ پیش پرداخت به پیمانکار داده شود. این محاسبات بایستی با متره و بر آورد کردن هر قسمت رقم آن تعیین گردد. مثلاً اگر صد میلون تومان پیش پرداخت داده شده است بایستی محاسبه شود که پروژه در چه مقطعی کارکردش به رقم نود میلیون تومان میرسد، قسط اوّل در آن مقطع پرداخت گردد. و با این ترتیب تا آخر پروژه برنامه ریزی شود تا پیمانکار بدون نگرانی از کمبود پول به کار خود ادامه دهد.  از آنجاییکه می دانیم روند پیشرفت پروژه وابسته به نقدینگی پروژه است، لذا این تقسیم بندی بسیار مهم می باشد. به هر حال این نوع قرارداد در زمان انعقاد نیاز به دقّت خیلی زیادی دارد.

منبع:http://www.mmbalaghi.com

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. سید کریم گفته :
    08:39 1399/12/22

    سلام .از سایت خوبتون ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!