0

قراردادهای دولت با بیگانگان

دسته بندی ها : مقالات و مطالب حقوقی 24 بهمن 1395 مدیر سایبرلا 520 بازدید

قراردادهای دولت با بیگانگان مساله تغییر یکجانبه قرارداد توسط دولت در حقوق بین‎الملل معاصر

1ـ مقدمه

مسأله اجرای مطلق و بدون قید و شرط اصل الزام‎آور بودن قراردادها نسبت به روابط قراردادی فیمابین دولت و سرمایه‎‎گذار خصوصی خارجی، مباحثاتی جدّی را در میان قضات و وکلای دادگستری برانگیخته است. طرفداران مفهوم قداست و حرمت کامل قرارداد، برای تأیید نظر خود به معدود آرای صادر شده از دیوانهای بین‎المللی مبنی بر پذیرش این اصل اشاره کرده و با استناد به نظامهای حقوقی گوناگون و عمده جهان کوشیده‎اند تا آن را به عنوان یک اصل کلی حقوقی توصیف نمایند. برخی دیگر از علمای حقوق نیز کوشش خود را در این جهت به کار برده‎‎اند تا با تشبیه کردن قرارداد بین دولت و طرف خصوصی خارجی به معاهده‎ای بین‎الدّولی، اجرای قاعده الزام‎آور بودن تعهدّات را که از اصول بنیادین حقوق معاهدات است، به آن نیز تسرّی دهند.

مقاله حاضر می‎کوشد تا در پرتو نظامهای حقوقی عمده دنیا، حقوق بین‎الملل و رویّه دولتها این موضوع را بررسی کند که آیا نظریه حرمت کامل قرارداد که میراثی است از قرن نوزدهم و دوران بالندگی و فروغ مکتب فردگرایی و اصل حاکمیّت اراده، هنوز به اعتبار خود باقی است یا خیر؟ پاسخ مقاله به پرسش بالا این است که امروزه دیگر اصلی به نام حرمت و لزوم مطلق قرارداد، وجود خارجی نداشته و حقوق داخلی و بین‎المللی هر دو استثنائات بسیاری را بر آن وارد ساخته‎اند. سرآغاز مقاله بحثی است کوتاه برای آشنایی با اصل لازم‎الوفا بودن عهود و قراردادها و جایگاه آن در نظامهای حقوقی مختلف که به دنبال آن ماهیّت حقوقی قراردادهای دولتی خواهد آمد. سپس جایگاه این اصل را در پرتو اصول کلّی حقوقی نشأن یافته از سیستمهای حقوقی عمده و نمونه جهان مورد بحث قرار می‎دهیم و آنگاه تحلیلی خواهیم داشت در این مورد که آیا دکترین لزوم و حرمت قراردادها در خود حقوق معاهدات از اطلاق و کلیّت برخوردار است یا خیر؟ آثار تغییر اوضاع و احوال نسبت به رابطه قراردادی دولت ـ تبعه خارجی از دیدگاه تحوّلات اخیر حقوقی و محدودیتهای حقوق بین‎الملل از جهت تغییر یکجانبه قراردادها توسط دولت، بحث بعدی مقاله است که به دنبال آن نتایج و پاره‎ای توصیه‎های عملی ارائه خواهد گردید.

۲ ـ لزوم و حرمت قرارداد در برابر قابل تغییر بودن قراردادهای دولتی مفهوم حرمت و مصونیّت کامل و مطلق قرارداد از قاعده لزوم وفای به تعهدات، که از اصول مسلّم حقوق بین‎الملل عام تلقی می‎شود، الهام گرفته است. از این رو این اصل به عنوان یکی از اصول حقوق بین‎الملل بر روابط ناشی از عهدنامه‎های منعقده بین کشورها نظارت دارد. در نظامهای حقوقی داخلی نیز نقش مثبت این اصل در تنظیم پیمانهای خصوصی بین اشخاص محلّ نزاع و اختلاف نیست. ولی گفتگون در این است که آیا اصل لزوم عقود و تعهدّات در روابط قراردادی با همین اطلاق و کلیّت بین طرفهای نابرابر، یعنی دولت از یک سو و طرف خصوصی خارجی از سوی دیگر، قابل اجرا می‎باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال برخی به کمک استنباط از قواعد حقوق بین‎‎الملل و یا اصول کلّی حقوقی مصرّانه از اجرای این اصل در مورد قراردادهای منعقده بین دولت و طرف خصوصی خارجی دفاع کرده‎اند.(۲) پروفسور «وهبرگ» پس از بررسی ریشه و حرمت این اصل نتیجه می‎گیرد که: «اعتبار اصل لزوم قراردادها اعتباری مطلق بوده و اینکه طرفین قرارداد دو یا چند دولت و یا دولتها و شرکتهای خصوصی باشند، تفاوتی در آن ایجاد نمی‎کند. اصل لازم‎الاجرا بودن قراردادها باید در هر حال محترم شناخته شود».(۳) از سویی، برخی دیگر از حقوقدانان بر این اعتقادند که در اصل لزوم قراردادها تفاوت عمده بین قراردادهای خصوصی و عمومی (و یا دولتی) نادیده گرفته شده است.(۴)
۳ ـ ماهیت حقوقی قراردادهای دولت

ماهیّت حقوقی قراردادهای دولت همچنان موضوع بحث و اختلاف حقوقدانان است. تعیین اینکه قراردادهای دولت، قراردادهای حقوق عمومی‎اند یا حقوق خصوصی، بطور تجریدی و ذهنی امکان‎پذیر نیست و این کار ملاکها و ضوابطی عینی می‎طلبد. این دو شاخه عمده حقوق یعنی حقوق عمومی و خصوصی،از این جهت با یکدیگر متفاوتند که حقوق عمومی روابط بین دولت و اشخاص خصوصی را سامان می‎بخشد، در حالی که حقوق خصوصی حاکم بر روابط بین اشخاص خصوصی است. لذا، تمایز اصلی بین آن دو را می‎توان به این صورت بیان کرد که یکی از آنها با روابط قراردادی فیمابین طرفهای همطراز و برابر سر و کار دارد و دیگری با روابط طرفهایی که بین آنها رابطه حاکمیّت و تابعیّت برقرار است. البته نباید چنین نتیجه‎گیری کرد که «نابرابری» طرفین قرارداد، تنها ملاک برای شناخت رابطه حقوق عمومی بین دولت و طرف خصوصی است، بلکه برای اینکه قراردادی بعنوان قرارداد حقوق عمومی توصیف گردد، علاوه بر وصف مزبور، شاخصهای دیگری نیز ضروری است. فصل ممیّز حقوق عمومی این است که دولت با در دست داشتن حاکمیّت، حمایت از منافع عموم را وجهه همّت خود داشته و به نمایندگی از جانب اتباع خود و با هدف تأمین منافع و مصالح جمعی آنها به انعقاد قرارداد حقوق عمومی مبادرت می‎ورزد، در حالی که شخص خصوصی از بستن چنین قراردادی، جز نیل به اهداف منفعت گرایانه خود انگیزه‎ای ندارد. در پیمانهایی نیز که دو طرفِ آنها اشخاص خصوصی‎اند، هر یک از آنها به دنبال تأمین هرچه بیشتر منافع خود است. پروفسور «فاتوروس» در این مورد بحق گفته است: «حقوق عمومی در بردارنده قواعد حاکم بر روابط بین مصالح جمعی اتباع و منافع خاصّ هر یک از ایشان است؛ منافع دوگانه‎ای که ذاتاً با یکدیگر متفاوت بوده و نمی‎توان آنها را شبیه و یا برابر با هم دانست. از این رو است که همگان پذیرفته‎‎اند که در صورت تعارض بین آن دو، منافع عامّه و بعبارتی دیگر منافع جامعه اساساً باید بر منافع فردی هر یک از اشخاص ترجیح داده شود».(۱۱)

نتیجه اینکه در یک قرارداد حقوق عمومی، دولت به عنوان یکی از طرفین عقد از موقعیتی برجسته و ممتاز سود می‎برد و آن اینکه گذشته از سِمت و نقشی که به عنوان یکی از طرفین قرارداد دارد، حافظ منافع جامعه نیز هست. لذا غلبه وصف حقوق عمومی در قراردادهای دولت، ناشی از نگرانی و مسؤولیت بارز دولت در قبال سرزمین و مردمی است که در شمول حاکمیّت آن واقعند. در اینگونه قراردادها، سمت‏گیری فعالیتها و اقدامات دولت، بسوی تأمین منافع عموم است. مصلحت عامّه ایجاب می‎کند که مقام دولتی امضا کننده قرارداد بتواند بر اجرای قرارداد نظارت مستمر داشته و نیز مجاز باشد پاره‎ای اختیارات چون تعلیق، تغییر و یا فسخ قرارداد، واگذاری آن به طرف دیگر و یا جانشین کردن خود را بطور یک طرفه اعمال کند. مصالح عامّه نه فقط مقام دولتی مزبور را در اجرای چنین اختیاراتی ذیحق می‎شناسد، بلکه اجرای آن را بعنوان بخشی از تکالیف آن مرجع یا مقام در برابر جامعه از وی انتظار دارد. بنابراین دولت علاوه بر حفظ از منافع عامّه، به اعمال حاکمیّت نیز می‎پردازد. صرفنظر از نقش دوگانه‎ای که دولت بعنوان طرف قرارداد و در عین حال مسؤول صیانت از منافع عموم به دوش دارد، قراردادهای دولتی از اوصاف دیگر نیز برخوردارند که شناخت این نوع قراردادها را از عقود حقوق خصوصی آسان‎تر می‎سازد.

برای ادامه مطلب لطفا اینجا را کلیک نمایید.

منبع:www.hvm.ir

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!