0

سرقت و تخریب فیبرنوری شهرداری علت قطع دسترسی به سایت های ایرانی بود

دسته بندی ها : فناوری اطلاعات 21 تیر 1399 کارشناس سایبرلا 451 بازدید
حقوق اینترنت, حقوق سایبر, سایبرلا

بعد از قطع ارتباطات بیش از ۵ ساعته به بخش قابل توجه‌ای از سایت ها و سرویس های داخلی در شب گذشته (۲۰ تیر)‌ ، حالا سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در اطلاعیه اعلام کرده که دلیل اصلی این قطع ارتباطات، سرقت و تخریب بخشی از مسیر فیبرنوری شهرداری بوده است.

شب گذشته  قطع شدن قسمتی از مسیر فیبرنوری شهرداری در مسیر برج میلاد تا ساختمان زیرساخت (ساختمان LCT) باعث قطعی ارتباط مرکز داده آسیاتک و در نهایت از دسترس خارج شدن سرویس‌ها و سایت‌هایی شد که در این مرکز نگهداری می‌شدند. در نهایت هم بعد از نزدیک به ۵ ساعت با ایجاد مسیر پشتیبان جدید از سمت شهرداری و مخابرات این مسیر قطع شده، متصل و به فعالیت خود ادامه داد. چند ساعت بعد از این قطعی، امروز (۲۱ تیر) سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در اطلاعیه‌ای که در سایت خود منتشر کرده، سرقت و تخریب بخشی از مسیر فیبرنوری را عامل قطع دسترسی به بخش قابل توجه‌ای از سایت‌ها و سرویس‌های داخلی اعلام کرده است.

یکی از انتقاد‌هایی که شب گذشته بسیاری از مدیران کسب‌وکارهای آنلاین نسبت به این اتفاق مطرح کردند، نداشتن مسیر پشتیبان فیبرنوری شهرداری بود. به دنبال این انتقاد هم سازمان فاوای شهرداری در اطلاعیه خود نوشته است که تهیه مسیر پشتیبان فیبرنوری بر عهده شرکت‌هاست نه شهرداری. در این زمینه در اطلاعیه سازمان فناوری شهرداری آمده است: «ایجاد مسیرهای پشتیبان برای ارتباطات مهم و حیاتی از موضوعاتی است که هر اپراتور و سرویس دهنده مرکز داده باید برای آن اقدام کند. با توجه به اینکه خدمات شهرداری در چارچوب واگذاری ظرفیت‌های مازاد و فقط در سطح زیرساخت‌های فیزیکی است و متقاضیان این ظرفیت‌های مازاد کاملاً از این موضوع مطلع‌اند، بنابراین پیش‌بینی مسیرهای جایگزین از طریق سایر اپراتورها بر عهده خود شرکت‌هاست.» سازمان فاوا تاکید کرده در این مورد شهرداری تهران صرفا درخواست یک لینک ارتباطی بین مراکز فوق را دریافت و آن را برقرار کرده ‌و این در حالی است که هیچ گاه درخواست دیگری مبنی بر مسیر پشتیبان از جانب شرکت آسیاتک ارسال نشده بود.

سازمان فاوا از ترمیم مسیر فیبرنوری قطع شده خبر داده و یادآور شده که این سازمان با تمام توان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکل آسیاتک اقدام کرده و توانسته در همان شب دسترسی به سایت‌ها را فراهم کند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 + یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!