0

ایجاد شعب تخصصی برای رسیدگی به حل اختلاف شرکت های دانش‌ بنیان

مجلس شورای اسلامی, سایبرلا

مجلس، قوه‌ قضاییه را مکلف کرد با ایجاد شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه ها به اختلاف اشخاص حقیقی و حقوقی با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش بنیان رسیدگی کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (۱۴ دی ۱۴۰۰) در ادامه رسیدگی به طرح جهش تولید دانش بنیان تکلیف جدیدی برای دستگاه قضایی کشور تعیین کردند.

نمایندگان با تصویب ماده ۹ این طرح، قوه قضائیه را مکلف کردند برای رسیدگی به کلیه اختلافات در زمینه های علمی و فناوری مابین اشخاص، اعم از حقیقی و حقوقی، با اشخاص حقیقی و حقوقی دانش بنیان، فناور و نخبگان، شعبه یا شعب تخصصی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه ها تشکیل دهد.

این شعب اختیار خواهند داشت بین طرفین سازش ایجاد کنند یا به شرط توافق طرفین، پرونده را به منظور رسیدگی به داوری ارجاع دهند.

دستورالعمل نحوه تشکیل این شعب نیز باید حداکثر ۶ ماه بعد از ابلاغ قانون، از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شود.

سال گذشته قوه قضائیه با صدور بخشنامه ای بر تشکیل شعب تخصصی برای بررسی کسب و کارهای نوآور تاکید کرده بود اما آن بخشنامه تا کنون شکل اجرایی به خود نگرفته است. طبق آن بخشنامه، رسیدگی به پرونده های کیفری و حقوقی کسب و کارهای فضای مجازی باید در شعب تخصصی که آموزش لازم در خصوص جنبه های حقوقی و کیفری فضای مجازی (جرائم رایانه ای، ادله الکترونیکی و مستندسازی آنها) دیده باشند، صورت بگیرد. البته مصوبه مجلس شکل عام تری را به خود اختصاص داده است.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!