0

فراخوان شناسایی و ساماندهی فراهم کنندگان خدمات ابری کشور

دسته بندی ها : سازمان فناوری اطلاعات ایران 16 اردیبهشت 1402 کارشناس سایبرلا 144 بازدید
فراخوان رویداد - اطلاعیه - اعلامیه - سایبرلا

با توجه به اهمیت و نقش حیاتی خدمات ابری در اقتصاد کشور و لزوم برنامه ریزی برای ساماندهی و ارزیابی و زمینه سازی توسعه فراهم کنندگان این خدمات در کشور، بر اساس الزامات اسناد بالادستی و اهداف و تکالیف قانونی و در راستای حمایت از حقوق ارائه دهندگان و مصرف کنندگان خدمات ابری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) به­‌عنوان مجری مصوبه شماره 247 مورخ 1395/09/07 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در نظر دارد نسبت به شناسایی و ساماندهی کلیه فراهم کنندگان خدمات ابری کشور اقدام نماید.

بنابراین کلیه ایجاد کنندگان و ارائه کنندگان انواع خدمات ابری برای آگاهی از نحوه صدور مجوز فعالیت در قالب فرآیند های صدور شناسنامه از تاریخ 1402/02/18 با مراجعه به درگاه سازمان فناوری اطلاعات ایران با ثبت درخواست ارزیابی نسبت به صدور تاییدیه اقدام نموده و اسناد فراخوان شناسایی و ساماندهی ارائه دهندگان خدمات ابری را دریافت و نسبت به تکمیل و ارسال اطلاعات مورد نیاز مطابق پرسشنامه و روال زیر اقدام نمایند.

در این راستا اشخاصی که نسبت به راه اندازی خدمات ابری اقدام نموده و با ارائه هر نوع خدمات ابری، ترکیب خدمات هم‌مکانی با خدمات میزبانی، مرکز داده مجازی و سایر سرویس های قابل ارایه در فضای ابری در داخل و یا خارج از کشور می­‌پردازند، مشمول دریافت شناسنامه و در صورت تمایل به استفاده از حمایت­‌های مندرج در این فراخوان مشمول اخذ شناسنامه ارزیابی و ساماندهی می‌شوند.

لیست حمایت های قابل ارائه به شرکت های دارای شناسنامه ارزیابی:

شرکت‌های که موفق به اخذ شناسنامه ارزیابی می­‌شوند متناسب با امتیاز مندرج در شناسنامه از حمایت‌های مشروحه ذیل برخوردار خواهند بود:

  1. اتصال رایگان به مراکز IXP شرکت ارتباطات زیرساخت (مفاد بند 8 مصوبه شماره 4 جلسه شماره 310 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات)
  2. فراهم شدن امکان خرید خدمات مراکز داده غیردولتی توسط سازمان ها و دستگاه‌های دولتی دارای تأییدیه از سوی وزارت (سازمان فناوری اطلاعات ایران) بر اساس مفاد بند 2 ماده 24 مصوبه شماره یک جلسه بیست و چهارم شورای اجرایی فناوری اطلاعات (دستورالعمل اجرایی و الزامات فنی موضوع بند «و» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱)
  3. معرفی شرکت‌های دارای شناسنامه ارزیابی خدمات ابری به سکوهای مشمول کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به منظور استفاده از بستر ابری آنها با رعایت قوانین مربوطه(موضوع ماده 5  آیین نامه حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال تصویب‌نامه شماره ۱۴۲۱۸۰/ت۶۰۵۱۱ک مورخ 1401/08/10هیئت وزیران)
  4. معرفی شرکت­‌های دارای شناسنامه ارزیابی خدمات ابری به کمیته وام های وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور توسعه و ارتقا زیرساخت خدمات ابری شبکه ملی اطلاعات کشور با رعایت قوانین مربوطه) به استناد ردیف 11 جدول شماره 2 فهرست اقدامات کلان ماده  5 سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورایعالی فضای مجازی)

سازمان فناوری اطلاعات ایرانلازم به ذکر است ارزیابی بر اساس تعدادی شاخص اصلی شامل اطلاعات عمومی سازمان، اطلاعات زیرساخت فیزیکی، اطلاعات زیرساخت فناوری اطلاعات و زیر شاخص‌ها ارائه‌ شده است. روند ارزیابی بر اساس خودارزیابی ارائه شده توسط شرکت های متقاضی آغاز می گردد. اطلاعات خودارزیابی می‌بایست به همراه مستندات و ادله لازم برای صحت سنجی موارد تکمیل شده بر اساس شاخص های این مستند، توسط شرکت ها ارائه گردد. علاوه بر صحت سنجی اطلاعات تکمیل شده در خود اظهاری شرکت‌­ها، شاخص های کلیدی خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها توسط تیم کارشناسان فنی، به صورت مجزا ارزیابی می گردد.

مراحل ثبت نام و تکمیل و ارسال اطلاعات بشرح ذیل است :

  1. ثبت‌نام شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی در سامانه https://payam.iran.ir  و بارگذاری نامه درخواست شناسنامه و ارزیابی خدمات ابری
  2. اخذ نام کاربری و کلمه عبور و ورود به سامانه توسط نماینده و انتخاب گزینه شبکه ملی اطلاعات و ثبت درخواست جدید
  3. انتخاب گزینه شناسنامه و ارزیابی فراهم کنندگان خدمات ابری و تکمیل فرم‌های مربوطه
  4. بارگذاری فرم های تکمیل شده همراه با درج امضا و مهر شرکت
  5. ارسال فیزیکی اصل نامه و فرم های بارگذاری شده به دبیر خانه سازمان فناوری اطلاعات ایران (معاونت سیاست گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات)

آدرس : تهران ،جنب پل سید خندان ساختمان مرکزی سازمان فناوری اطلاعات ایران درب ورودی 21 طبقه همکف دبیرخانه سازمان

جهت کسب اطلاعات بیشتر، متقاضیان می­توانند از طریق شماره تماس: ٨٨115691-021 یا پست الکترونیکی idc@ito.gov.ir  تعامل برقرار نمایند.

شایان ذکر است که این شناسایی در جهت توسعه و ساماندهی فراهم کنندگان خدمات ابری کشور بوده و تبعات و عواقب هرگونه مسوولیت عدم شرکت در فراخوان و عدم درج مشخصات در سامانه مربوطه مستقیما به عهده مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره ارائه دهنده خدمات ابری خواهد بود.

منبع: سازمان فناوری اطلاعات

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + 20 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!