0

عزم مرکز تتا برای رفع موانع فعالیت سکوهای حوزه سلامت

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی - اینماد - سایبرلا

در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی مورخ 28 تیر 1402 که با حضور مسئولان مرکز تتا، نمایندگان تشکل های بخش خصوصی و کسب و کارهای برتر حوزه سلامت برگزار شد، موضوع ساز و کار فعالیت سکوهای حوزه سلامت و رفع موانع آن‌ها طبق صورتجلسه اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، در آخرین جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی که در تاریخ 28 تیر 1402 با حضور مسئولان مرکز تتا، نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن تجارت الکترونیک تهران (رئیس و دبیر کمیسیون سلامت)، انجمن داروسازان ایران (دبیر و نایب رئیس سابق) و کسب‌وکارهای مرتبط شامل دکتردکتر، دکتر ساینا، درمان کالا، دیجی کالا، با سلام، دیوار، شیپور و … برگزار شد، درباره سازوکار قانونی فعالیت سکوهای حوزه سلامت مبتنی بر صورتجلسه اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری بحث و تبادل نظر شد.

در این جلسه ابتدا محمدجواد هادی، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز تتا، سابقه موضوع طی چند سال اخیر شامل مکاتبات، جلسات، پیگیری‌ها و نهایتاً جلسه خردادماه معاونت حقوقی ریاست جمهوری با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان نظام پزشکی و تشکل‌های بخش خصوصی اشاره و دستور جلسه را متوجه بندهای 3، 6 و 7 صورتجلسه دانست (در بند 3 به تفاوت ماهیت سکوهای واسط توزیع دارو از فروش مستقیم و تجویز فعالیت سکوهای واسط طبق مصوبه مورخ 1401/3/22 هیئت وزیران اشاره شده است. همچنین در ماده 6 به پرهیز وزارت بهداشت از ایجاد مجوز جدید، شفافیت در مقررات و الزامات فعالیت سکوهای سلامت‌محور و نحوه احراز صلاحیت واجدین شرایط و همچنین نظارت هوشمند و پسینی بر فعالیت سکوها پرداخته و در ماده 7 مرکز تتا موظف شده زیرساخت لازم به منظور احراز صلاحیت عرضه‌کنندگان کالا یا خدمت (پزشک یا داروخانه) در بستر سکوهای سلامت‌محور را فراهم نماید).

در ادامه، محمدجواد هادی همچنین به دستور دو سال قبل رئیس جمهور برای اقدام حقوقی دستگاه‌ها نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی صرفاً از طریق کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و بخشنامه مورخ 1400/10/12 معاون حقوقی رئیس جمهور به تمامی دستگاه‌ها در این زمینه اشاره کرد.

سپس نمایندگان انجمن داروسازان به بیان دغدغه‌های مرتبط با کالاهای سلامت محور به ویژه دارو و پیشنهادات خود درباره نحوه همکاری داروخانه‌ها با سکوهای اینترنتی و لزوم همراه‌سازی سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع صدور مجوز و نظارت بر داروخانه‌ها پرداختند و دیگر تشکل‌ها و کسب‌وکارها نیز نقطه نظرات خود را مطرح کردند؛ از جمله لزوم تسریع در تدوین دستورالعمل موضوع تبصره 2 ماده 8 مصوبه هیئت وزیران با مشارکت مؤثر بخش خصوصی، تأکید بر لزوم تعیین سازوکار ایجابی با توجه به عدم موفقیت نگاه سلبی و ممنوعیت مطلق عرضه کالاهای سلامت در فضای مجازی، گزارش پیاده‌سازی سامانه امتا توسط سکوهای بزرگ و خرید و فروش اینترنتی دارو, داروخانه آنلاینبرخی پیشنهادها برای بهبود عملکرد آن، دستاوردهای همکاری داروخانه‌ها با سکوهای اینترنتی جهت رفع مشکلات مردم به ویژه خانواده و همراهان بیماران، تسهیل امور و توسعه بازار داروخانه‌ها، ضرورت ثبات در مقررات و ضوابط با توجه به تغییرات مکرر مدیران و بعضاً رویکردهای سازمان‌ها، مشکلات سکوها و داروخانه‌های همکار آن‌ها با اقدامات قهری سازمان‌های نظام پزشکی و غذا و دارو از طریق مراجع انتظامی و قضایی و …

در نهایت خروجی جلسه بدین صورت جمع‌بندی و مورد تصمیم‌گیری قرار گرفت:

1. سکوهای خدمات سلامت (نوبت‌دهی، مشاوره برخط و …) منوط به احراز صلاحیت پزشکان به طور مستمر و اطمینان‌بخش که با پیاده‌سازی وبسرویس سامانه امتا به طور سیستمی قابل کنترل خواهد بود، مشکلی برای دریافت اینماد و فعالیت ندارند.

2. سکوهای درج آگهی در بخش مربوط به آگهی خدمات سلامت، منوط به احراز صلاحیت پزشکان به طور مستر و اطمینان‌بخش که با پیاده‌سازی وبسرویس سامانه امتا به طور سیستمی قابل کنترل خواهد بود، مشکلی برای دریافت اینماد و فعالیت ندارند.

3. فروش مستقیم کالاهای سلامت محور صرفاً توسط داروخانه‌های دارای مجوز داروخانه آنلاین از سازمان غذا و دارو طبق دستورالعمل مربوط امکان‌پذیر است که این مجوز در سامانه اینماد از طریق استعلام سیستمی کنترل خواهد شد.

4. فروش غیرمستقیم کالاهای سلامت‌محور (دارو و مکمل) از طریق سکوهای واسط صرفاً توسط داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو امکان‌پذیر است که با پیاده‌سازی وبسرویس سامانه امتا توسط سکو به طور سیستمی کنترل خواهد شد.

5. فروش غیرمستقیم کالاهای سلامت‌محور (تجهیزات پزشکی) از طریق سکوهای واسط صرفاً توسط داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو یا واحدهای صنفی دارای پروانه کسب معتبر امکان‌پذیر است که هر دو مورد با پیاده‌سازی وبسرویس سامانه امتا توسط سکو به طور سیستمی قابل کنترل خواهد شد.

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!