0

دور زدن قانون توسط برخی واردکنندگان

دسته بندی ها : واردات و صادرات 16 مرداد 1394 مدیر سایبرلا 629 بازدید

مدیرکل تعیین تعرفه گمرک جمهوری اسلامی جزئیات دور زدن قانون توسط برخی واردکنندگان لوازم خانگی را تشریح کرد و گفت: برخی تعرفه‌ها به تولید داخل کمک نمی‌کند.

عبدالرضا غلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه یکی از مشکلات تعرفه‌ای مربوط به تعرفه‌ ترجیحی می‌شود، اظهار داشت: معمولاً کشورهایی که در کالاهایی که رقابت و مزیت صادراتی دارند، آنها را در تعرفه ترجیحی نمی‌آورند، اما در حال حاضر پوشاک و پارچه از ترکیه به کشور وارد می‌شود که برای این کشور نسبت به اقتصاد ما مزیت بوده و ضرورتی ندارد، از تعرفه ترجیحی استفاده کند.

مدیرکل تعیین تعرفه گمرک به سیاست‌های نادرست در حمایت از تولید پارچه و قاچاق‌پذیر بودن این کالا اشاره کرد و گفت: عدم حمایت مسئولان منجر به کاهش تولید پارچه در دو استان یزد و تبریز شد و اکنون تنوع محصول ترکیه بهتر از ما بوده و مزیت اقتصادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه لزومی ندارد کالاهای رقابتی کشورها در تعرفه‌های ترجیحی وجود داشته باشد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه به دنبال تجدید نظر در زمینه تعرفه ترحیجی با ترکیه هستند.

غلامی در مورد بالا بودن تعرفه‌های کشور گفت: کد HS حدود ۵۲۰۰ شماره طبق نظام طبقه‌بندی شده بین‌المللی است که کشورهای دنیا از این نظام تبعیت می‌کنند، در کشور ما برای حمایت از برخی کالاها و محدود کردن واردات آن ۲۲۰۰ کد تعرفه ملی ایجاد شده و تا این میزان، اشکال خاصی ایجاد نمی‌کند.

مدیرکل تعیین تعرفه گمرک مشکل را در مأخذ تعرفه‌ها دانست و افزود: تعرفه ۴ تا ۷۵ درصدی کالاها وارداتی برای مدیریت کشور زیاد است، همین عامل، اختلافات گمرکی را ایجاد می‌کند و انگیزه‌ای برای صاحب کالا بوده تا از مأخذ تعرفه‌های پایین‌تر استفاده کند، مثلاً در فصل سوم کتاب مقررات صادرات و واردات تعرفه ۴ تا ۷۵ درصدی برای ماهی‌ها وجود دارد که همین عامل اختلاف ایجاد می‌کند.

وی یکی دیگر از مشکلات تعرفه‌ای را مربوط به گروه کالایی ۱۰ دانست و یادآور شد: در این گروه کالاهای لوکس و غیر ضرور وجود دارد که باید در مأخذ تعرفه آنها تجدید نظر شود و برخی واردکنندگان به دنبال دور زدن تعرفه این گروه کالایی هستند.

غلامی با ذکر تعرفه‌ لوازم خانگی تصریح کرد: مأخذ تعرفه ماشینِ‌ لباسشویی، یخچال و جاروبرقی ۴۰ درصد بوده و مأخذ گروه ۱۰ کالایی ۷۶ درصد است، اما برخی واردکنندگان برای دور زدن این دو تعرفه بالا، قطعات منفصله این کالاها را با تعرفه ۱۵ درصدی وارد کشور می‌کنند که این منجر از بین رفتن تولید داخل و افزایش زیرپله‌های اقتصاد می‌شود، به همین علت دولت باید برای این مباحث فکری کند، تا اختلاف مأخذ تعرفه کاهش یابد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده − سیزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!