0

صادرات محصولات فناورانه 0.008 درصد واردات

دسته بندی ها : واردات و صادرات 3 مرداد 1394 مدیر سایبرلا 788 بازدید

در مقابل صادرات اقلام حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در سال‌های اخیر همپای واردات رشد نکرده است. نسبت صادرات به واردات این اقلام در سال ۱۳۹۳ حدود ۰.۰۰۸ است که رقم ناچیزی است، ضمن اینکه میانگین صادرات سالانه اقلام مزبور در ۷ سال اخیر حدود ۳۰ میلیون دلار بوده است.
به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، ساخت و عرضه تجهیزات جدید ارتباطی به طور تصاعدی در حال افزایش بوده و بازار پررونقی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است.

در کشور ما بنگاه‌های تولیدی بسیاری برای تولید تجهیزات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تاسیس شده‌اند اما بیشتر آنها نتوانسته‌اند محصولات خود را همگام با تغییرات فناوری در دنیا ارتقا دهند. واردات بی‌رویه و ناتوانی در صادرات از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر فعالیت این بخش است.

در سال ۱۳۸۷ میزان واردات کالاهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حدود ۱.۸۲۲ میلیارد دلار بود که این میزان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۳.۰۶۹ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۳ به حدود ۲.۵۵۵ میلیارد دلار رسید.

افزایش چشمگیر واردات این کالاها که مورد محاسبه مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته در حالی است که بسیاری از اقلام وارداتی قابل تولید در کشور هستند.

در مقابل صادرات اقلام حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در سال‌های اخیر همپای واردات رشد نکرده است. نسبت صادرات به واردات این اقلام در سال ۱۳۹۳ حدود ۰.۰۰۸ است که رقم ناچیزی است. میانگین صادرات سالانه اقلام مزبور در ۷ سال اخیر حدود ۳۰ میلیون دلار بوده است.

بررسی دقیق‌تر اقلام صادراتی نشان می‌دهد صادرات این اقلام از ثبات لازم برخوردار نیست، یعنی صادارت در مقاطعی از زمان انجام شده اما تداوم نیافته است.

با توجه به پتانسل موجود کشور در زمینه تولید و ترانزیت اقلام فناوری اطلاعات و ارتباطات، این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند است. با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای تولید و صادرات کالاها و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان روند نامناسب کنونی را به نفع اقتصاد داخلی و تحقق اهداف اقتصاد تغییر داد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 17 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!