0

دلایل تعویق قرارداد ایرباس با ایران

دسته بندی ها : فضای مجازی 18 خرداد 1395 مدیر سایبرلا 447 بازدید

این روزها ایرباس مشکلاتی را در مسیر فروش هواپیما به ایران عنوان می‌کند. بخشی از این مسئله به رقابت میان دو شرکت بزرگ هواپیماسازی دنیا یعنی ایرباس و بوئینگ بازمی‌گردد زیرا هرکدام از این دو شرکت به دنبال به‌دست آوردن سهمی از بازار ایران هستند و تلاش دارند تا محصولات خود را به ایران بفروشند.

روزنامه صمت: در واقع باید گفت رقابت تنگاتنگ بین این دو شرکت مسئله فروش هواپیما به ایران را با مشکل مواجه کرده است زیرا شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران باید مجوز اوفک را داشته باشد که از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا صادر می‌شود. این کشور نیز تمایل دارد ابتدا مشکل بوئینگ برای ورود به بازار ایران را رفع کند؛ بنابراین در حال حاضر شرکت ایران‌ایر و این دو کمپانی بزرگ در حال مذاکره هستند تا مشکلات برطرف شود. ممنوع بودن معامله به دلار برای ایران، مشکل اصلی معامله با ایرباس است و این شرکت به همین دلیل نمی‌تواند با ایران معامله داشته باشد. بنابراین باید منتظر ماند تا مشکلات بانکی پیش‌روی معاملات ایران رفع شود.

به جز قرارداد ایران‌ایر با ایرباس، سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز مشکلاتی در مسیر خرید هواپیما دارند که مهم‌ترین آن، موضوع تامین مالی از طریق فاینانس خارجی است. این مسئله هنوز به دلیل محدودیت‌های موجود در بخش بیمه فاینانس با مشکل مواجه است و شرکت‌ها همچنان در این زمینه در حال مذاکره هستند. در این میان خرید هواپیمای جدید مشکلات بیشتری دارد. خرید هواپیمای نو هزینه بالایی دارد که شرکت‌های هواپیمایی خصوصی قادر به پرداخت آنها نیستند و چنین خریدی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. البته هر شرکت هواپیمایی متناسب با توانمندی مالی خود، مشغول مذاکره برای خرید هواپیما است و شرکت‌ها در تلاش هستند تا هواپیماهایی با عمر کمتر خریداری کنند تا بتوانند خدمات بهتری به مسافران ارائه کنند.

به نظر می‌رسد اگر گشایش‌هایی در منابع بانکی اتفاق بیفتد، فضا برای حضور شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در بازار جهانی بازتر شود. متاسفانه در حال حاضر صندوق توسعه ملی با ساز و کار و قوانین سخت‌گیرانه‌ای که دارد، قادر به تامین نیاز شرکت‌های هواپیمایی نیست. این مسئله نیازمند ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا تغییراتی در قوانین این صندوق اعمال شود و این امکان را فراهم کنند که استفاده از منابع مالی صندوق برای شرکت‌های هواپیمایی نیز امکان‌پذیر باشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده − پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!