دلایل تعویق قرارداد ایرباس با ایران
این روزها ایرباس مشکلاتی را در مسیر فروش هواپیما به ایران عنوان میکند. بخشی از این مسئله به رقابت میان دو شرکت بزرگ هواپیماسازی دنیا یعنی ایرباس و بوئینگ بازمیگردد زیرا هرکدام از این دو شرکت به دنبال بهدست آوردن سهمی از بازار ایران هستند و تلاش دارند تا محصولات خود را به ایران بفروشند.
روزنامه صمت: در واقع باید گفت رقابت تنگاتنگ بین این دو شرکت مسئله فروش هواپیما به ایران را با مشکل مواجه کرده است زیرا شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران باید مجوز اوفک را داشته باشد که از سوی وزارت خزانهداری امریکا صادر میشود. این کشور نیز تمایل دارد ابتدا مشکل بوئینگ برای ورود به بازار ایران را رفع کند؛ بنابراین در حال حاضر شرکت ایرانایر و این دو کمپانی بزرگ در حال مذاکره هستند تا مشکلات برطرف شود. ممنوع بودن معامله به دلار برای ایران، مشکل اصلی معامله با ایرباس است و این شرکت به همین دلیل نمیتواند با ایران معامله داشته باشد. بنابراین باید منتظر ماند تا مشکلات بانکی پیشروی معاملات ایران رفع شود.
به جز قرارداد ایرانایر با ایرباس، سایر شرکتهای هواپیمایی نیز مشکلاتی در مسیر خرید هواپیما دارند که مهمترین آن، موضوع تامین مالی از طریق فاینانس خارجی است. این مسئله هنوز به دلیل محدودیتهای موجود در بخش بیمه فاینانس با مشکل مواجه است و شرکتها همچنان در این زمینه در حال مذاکره هستند. در این میان خرید هواپیمای جدید مشکلات بیشتری دارد. خرید هواپیمای نو هزینه بالایی دارد که شرکتهای هواپیمایی خصوصی قادر به پرداخت آنها نیستند و چنین خریدی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. البته هر شرکت هواپیمایی متناسب با توانمندی مالی خود، مشغول مذاکره برای خرید هواپیما است و شرکتها در تلاش هستند تا هواپیماهایی با عمر کمتر خریداری کنند تا بتوانند خدمات بهتری به مسافران ارائه کنند.
به نظر میرسد اگر گشایشهایی در منابع بانکی اتفاق بیفتد، فضا برای حضور شرکتهای هواپیمایی ایرانی در بازار جهانی بازتر شود. متاسفانه در حال حاضر صندوق توسعه ملی با ساز و کار و قوانین سختگیرانهای که دارد، قادر به تامین نیاز شرکتهای هواپیمایی نیست. این مسئله نیازمند ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا تغییراتی در قوانین این صندوق اعمال شود و این امکان را فراهم کنند که استفاده از منابع مالی صندوق برای شرکتهای هواپیمایی نیز امکانپذیر باشد.
نظرات کاربران