0

برگی از تاریخ: لغو قرارداد دارسی

دسته بندی ها : قرارداد صنعت نفت و گاز 8 آذر 1394 مدیر سایبرلا 446 بازدید

در 10 آذر ماه 1311 ش. قرارداد نفت دارسی توسط ایران لغو شد. در این روز، در جلسه علنی مجلس شورای ملی، سید‌حسن تقی‌زاده، وزیر مالیه لغو امتیاز دارسی را اعلام کرد.

حاج محتشم‌السلطنه اسفندیاری، فهیم‌الملک فهیمی و علی دشتی نمایندگان مجلس نطق‌هایی در تایید اقدام دولت ایراد کردند. گزارش وزیر مالیه در لغو امتیاز دارسی به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت.

این در حالی بود که در سال 1280 ش (1901 م) ویلیام دارسی، سرمایه‏ دار انگلیسی، موفق به کسب امتیاز بهره‏ برداری و لوله‏ کشی نفت و قیر در سراسر ایران، به غیر از شمال و شرق کشور، به مدت شصت سال شده بود.

صاحب امتیاز، در تمام مدت قرارداد، از پرداخت مالیات، عوارض و حقوق گمرکی برای همه اراضی، ماشین‌آلات و وسایل و مواد لازمی که وارد کشور می‏کرد معاف شده بود.
فعالیت ‏های دارسی سرانجام پس از هفت سال منجر به دسترسی به چاه نفت عظیم مسجد سلیمان شده، سود فراوانی نصیب صاحب امتیاز کرد. پس از گذشت بیش از سی سال از انعقاد قرارداد، دولت ایران که مکررا این امتیاز هنگفت را به ضرر مصالح منافع ایران اعلام کرده بود، آن را لغو کرد و خشم شرکت دارسی را برانگیخت.

پس از لغو قرارداد دارسی، انگلستان شکایتی علیه ایران به جامعه ملل ارسال کرد و پس از منازعات بسیار، سرانجام قرارداد 1933 به جای دارسی به امضا رسید. این قرارداد هرچند به وسعت دارسی نبود؛ ولی به نظر اکثر کارشناسان، دارای معایبی به مراتب بیش از محاسن بود. معایب قرارداد 1933، اختلافاتی را بین ایران و شرکت نفت انگلیس به‌وجود آورد که در نهایت منجر به تنظیم قرارداد الحاقی گس – گلشائیان شد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!