0

انعقاد 83 هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

دسته بندی ها : قرارداد آتی 13 تیر 1395 مدیر سایبرلا 418 بازدید

حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به 83 هزار و 555 قرارداد و ارزش آن به بیش از 9 هزار و 385 میلیارد ریال رسید که نسبت به دو هفته اخیر رشد 22 درصدی را تجربه کرد، به طوریکه حجم معاملات آتی طی دو هفته پیش 68 هزار و 143قرارداد بود.

بورس کالا: طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 68 هزار و 778 قرارداد به معاملات تحویل اسفند ماه اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از ۷هفت هزار 760 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید دی ماه با 10 هزار و 674 قرارداد و ارزش بیش از یک هزار و 182 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم یک هزار و 746 قرارداد و به ارزش بیش 188 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

قرارداد تحویل تیر ماه نیز با یک هزار و 376 قرارداد و ارزش بیش از 147 میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین قرارد آبان ماه با 981 قرارداد به ارزش بیش از 107 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

نکته قابل توجه در معاملات هفته اخیر بازار آتی سکه این بود که سررسید تیر و شهریور حجم بیشتری را نسبت به سررسید آبان تجربه کردند.

از طرفی بررسی روند معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد بهای سکه در سررسیدهای مختلف با رشد قیمت همراه شد؛ به طوری که سکه تحویل تیر با قیمت یک میلیون و 83 هزار تومان به فروش رسید که افزایش 0.53درصدی را در این روز به ثبت رساند.

قرارداد تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و 90 هزار تومان معامله شد و رشد 0.36 درصدی را در این روز تجربه کرد. از طرفی سکه تحویل آبان سال جاری با قیمت یک میلیون و 101 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش 0.31 درصدی نسبت به پنجشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید دی ماه با رشد 0.32 درصدی با قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اسفند ماه با نرخ یک میلیون و 135 هزار تومان، رشد 0.16 درصدی را تجربه کرد.

هفته ای متفاوت برای سکه نقدی

در بازار نقدی نیز بهای سکه و ارز طی اولین هفته کاری تابستان به عنوان هفته ای منحصر به ‌فرد با هفت رکورد روبه رو شد. شنبه گذشته، سکه تمام بهار آزادی با 33 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 61 هزار تومان رسید.

این بالاترین قیمت سکه از شهریور 92 (دو سال و ۹9 ماه گذشته) و بیشترین میزان رشد روزانه از بهمن 94 بود. در همین روز، بهای پوند با 260 تومان کاهش به سطح چهار هزار و 850 تنزل کرد. این افت که ناشی از تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی به واسطه شوک برگزیت بود، پوند را به پایین‌ترین قیمت نسبت به میانگین آن از آذر 92 برد. پس از این شوک قیمتی، پوند در ادامه هفته، روزهای نسبتا آرامی را پشت‌سر گذاشت.

در ادامه این رکوردها که در ابتدای هفته رقم خورده بود، بازار در انتهای هفته نیز شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بود. دلار که روز چهارشنبه با 23 تومان افزایش بیشترین میزان رشد از 17 فروردین 95 را ثبت کرده بود، روز پنج‌شنبه با 15 تومان رشد به قیمت سه هزار و 543 تومان رسید تا بالاترین قیمت این ارز از 20 بهمن 94 ثبت شود. در این بین افزایش آخرین روز هفته موجب شد که میزان رشد هفتگی دلار به 1.2 درصد برسد؛ آخرین بار شاخص ارزی در آخرین هفته آذرماه 93 افزایش بیشتر از 4.2 درصدی را تجربه کرده بود. همسو با رشد قیمت دلار، روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی شش هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان رسید. با این رشد، قیمت سکه مجموعا 5.5 درصد افزایش را در هفته گذشته تجربه کرد که از شهریور 92 (دو سال و 9 ماه گذشته) بی‌سابقه بود.

در نتیجه می‌توان گفت که بازار ارز در هفته گذشته شاهد ثبت چهار رکورد در بازار ارز بود که شامل: کمترین قیمت پوند، بیشترین افزایش قیمت روزانه و هفتگی و ثبت بالاترین قیمت شاخص ارزی بود. بازار سکه نیز شاهد ثبت سه رکورد بود؛ بالاترین قیمت، بیشترین میزان رشد روزانه و هفتگی

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پانزده − شش =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!