0

ادعای مجدد وزیر ارتباطات در خصوص مسدود کردن سایت‌ها و صفحات مجازی

وزیر ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیچ وجه اجازه دخالت در حریم خصوصی افراد را ندارد بنابراین مسدود کردن سایت‌ها و صفحات مجازی بر اساس دستور قانون و قوه قضائیه انجام می‌شود.

به گزارش سایبرلا (CYBER–LAW) به نقل از «نسیم آنلاین»، محمود واعظی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به اینکه پارسال تحولاتی در تلفن های ثابت و همراه به وجود آوردیم افزود: تصمیم گرفتیم هر کس از هر نقطه ایران به هر نقطه دیگری از تلفن همراه تماس بگیرد یک شارژ بیشتر نپردازد و یکی از اپراتورها 499 ریال و دیگری حدود 570 ریال را گرفته است.

وی افزود: برای تلفن ثابت هم مقرر کردیم در داخل یک استان رقم ثابتی پرداخت شود و اگر از استان به استان دیگر باشد یک رقم دیگر را بپردازد.

واعظی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ، آزمایشی است گفت: سعی کردیم با این کار، ارتباطات را تسهیل کنیم.

وی افزود: با این کار درآمد تلفن‌های همراه بالا رفت و بررسی‌ها نشان داد از درآمد قبلی تلفن‌های ثابت کم شد.

واعظی گفت: اکنون کارگروهی تعیین شده است که نسبت به تلفن ثابت بازنگری و آن را تعدیل کند.

وی با اشاره به اینکه فناوری ارتباطات به سرعت در حال پیشرفت است افزود: اپراتورها باید همگام با آن پیش بروند تا عقب نمانند و بتوانند خدمات با کیفتی را به مردم ارائه کنند.

واعظی گفت: با توجه به اینکه شرکت مخابرات بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذار شده است تا زمانی که درآمد نداشته باشد نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: بنابراین از پیش از نوروز، کمیته مشترکی تشکیل دادیم که بررسی‌های اولیه آن‌ها در این باره هفته پیش به پایان رسید.

واعظی افزود:‌ یکشنبه نظرات این کمیسیون را در کمیسیون تنظیم مقررات بررسی و به کارگروهی منتقل کردیم و قرار است این کارگروه تا 4 هفته آینده نظرات خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه باید رابطه ای منطقی میان موبایل و تلفن ثابت برقرار کنیم گفت: تصور می کردیم اگر نرخ مکالمه را در تلفن ثابت ارزان کنیم مردم استقبال بیشتری از آن می کنند بنابراین آن را ارزان کردیم در صورتی که در گذشته پالسی بود و هریک پالس شامل حدود دو و نیم دقیقه بود.

واعظی افزود: اما این اتفاق نیفتاد و اقبال مردم به استفاه از موبایل بیشتر است.

وی گفت: لذا اگر با این روش جلو برویم ممکن است در چند سال آینده تلفن ثابت، توجیحی برای سرمایه گذاری نداشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اکنون شرکت مخابرات هزینه قابل توجهی برای نگهداری شبکه ای تلفن ثابت هزینه می کند، افزود: این شرکت حدود 60 هزار پرسنل دارد و با تعرفه دقیقه ای سه تومان برای مکالمه با شبکه تلفن ثابت با توجه به نبود استقبال مردم به استفاده از این شبکه، حتماً باید آن را به رقمی برسانیم که قابل توجه اقتصادی باشد.

واعظی اضافه کرد:‌ همچنان هزینه تلفن ثابت از یک استان به استان دیگر ثابت خواهد بود و فقط هزینه تلفن داخل استان را مقداری افزایش خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بند مربوط به “درآمدهای عمومی دولت” که در قبض های موبایل درج می‌شود، گفت: در رابطه با تلفن همراه تغییری ایجاد نشده است و مصوبه ای در این خصوص نداشتیم.

وی افزود: از ابتدای سال 94 در بودجه سال گذشته تصویب شده که برای هر پیامک 10 ریال برای کمک به محلی که قانون در نظر گرفته به خزانه واریز و برداشت شود و نه اپراتور و نه وزارت ارتباطات به این رقم دسترسی ندارند.

در ادامه مجری پرسید: اپراتورهای تلفن همراه به جای اینکه هزینه پیامک های تبلیغاتی را از سفارش دهنده تبلیغات بگیرند آن را از کاربر تلفن همراه می گیرند آیا این مطابق با قوانین است؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ با بیان اینکه قاعدتاً چنین اتفاقی نباید بیفتد گفت: نظارت می کنیم تا این اتفاق نیفتد.

واعظی تاکید کرد: بدون اجازه کاربر کسی حق ندارد از گیرنده پیامک پولی دریافت کند مگر اینکه گیرنده، اجازه داده باشد.

وی گفت: کسانی که نسبت به هزینه های تبلیغاتی و پیامکی شکایاتی دارند به سامانه 195 اطلاع دهند و سریع به آن رسیدگی می شود.

واعظی در پاسخ به اینکه چرا اپراتور برتر تلفن همراه در مراسم معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره ملی فاوا معرفی نشد؟ گفت: با توجه به اینکه امسال سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام عمل» است جشنواره را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی برگزار کردیم لذا در این جشنواره به شرکت های دانش بنیان و نوآوری های فنی و تولید محتوا و کسب و کار بیشتر توجه شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اجرایی شدن طرح ترابردپذیری تلفن های همراه هم گفت: این طرح با هدف ایجاد رقابت سالم میان سه اپراتور و اینکه مردم انتخاب کننده اپراتور باشند اجرا می شود.

واعظی افزود: در این طرح مردم با حفظ شماره تلفن قبلی خود حتی بدون تغییر پیش شماره می توانند اپراتور خود را تغییر دهند و سالی دو بار می توانند این کار را انجام دهند یعنی اگر کاربر پشیمان شد می تواند دوباره به همان اپراتور قبلی برگردد.
فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در اواسط امسال رونمایی می‌شود

وی با بیان اینکه این موجب می شود رقابت سالمی میان اپراتورها در ارائه خدمات با کیفیت به وجود بیاید اضافه کرد: اکنون مراحل آزمایشی آن در حال انجام است و در آینده ای بسیار نزدیک و کمتر از دو هفته آینده عملی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امیدواریم فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در اواسط امسال رونمایی شود.

محمد واعظی با اشاره به اینکه این شبکه از سال 1380 مطرح شده است و دولت ها به طور جدی به آن پرداختند افزود: این موضوع کار سنگین و بزرگی است و آن را در اولویت کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: همکاری نزدیکی در این دولت با مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی انجام شد شورای عالی فضای مجازی حدود 2 سال قبل، چارچوب، کلیات و الزاماتی را تصویب و به ما ابلاغ کرد.

واعظی با بیان اینکه بر اساس ابلاغ شورای عالی فضای مجازی آماده سازی زیرساخت ها را آغاز کردیم گفت: مشکلات زیادی در بودجه کشور وجود داشت اما با این حال شبکه ملی اطلاعات را در اولویت قرار دادم و همه تلاشم این بود که بهانه ای برای انجام ندادن آن نداشته باشم.

وی افزود: با توجه به اینکه اعلام کردیم شبکه ملی اطلاعات در این دولت آغاز به کار خواهد کرد، طراحی و برنامه ریزی ها و زیرساخت ها را انجام دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اواسط امسال فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، رونمایی می شود، گفت: حدود 85 درصد زیرساخت این شبکه که مربوط به وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات است آماده شده است و بقیه آن تا حدود چهار ماه دیگر انجام خواهد شد.

واعظی افزود: شبکه ملی اطلاعات به عوامل دیگری هم بستگی دارد از جمله اینکه همه آنچه که در داخل کشور به عنوان تولید محتواست باید در این شبکه قرار گیرد.

وی گفت: ابتدای این دولت پهنای باند داخلی کشور که از زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات است 624 گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون آن را به 4 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش دادیم و در طرح های بعدی در حال گسترش است.

واعظی با بیان اینکه با دستگاه های امنیتی هم کار مشترکی را در این بازه آغاز کردیم تاکید کرد: امیدواریم اواسط امسال یا اوایل نیمه دوم فاز نخست شبکه ملی اطلاعات عملیاتی شود.

وی در خصوص رفع دغدغه های مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی هم گفت: تاکنون دو جلسه در این باره برگزار شد یک جلسه با مرکز ملی فضای مجازی برگزار کردیم و تقسیم کار انجام دادیم و جلسه دیگری هم داشتیم که ابعاد کار را بررسی کردیم.

واعظی با تأکید بر اینکه دغدغه مقام معظم رهبری بسیار بجاست افزود: همواره تشکر می کنیم که ایشان به موضوع فضای مجازی توجه هوشمندانه دارند و جلسات متعددی را شخصاً تشکیل دادند و هدایت کردند که در نتیجه آن شورای عالی فضای مجازی در حدود پنج سال پیش تشکیل شد و مرکز ملی فضای مجازی هم تشکیل شد.

واعظی با اشاره به اینکه فضای مجازی بسیار گسترده شده است گفت: نیاز به برنامه ریزی دقیق و نظارت و رصد آن داریم و تلاش ما در این جهت است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری به مسائل محتوایی، فرهنگی، تعلیم و تربیت و سبک زندگی برمی گشت که دستگاه های متولی باید به این موضوع توجه کنند و همکاران در دولت با جدیت این آن را دنبال می کنند.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی در فروردین تشکیل جلسه داد و رئیس جمهور هم دستور داد درباره دغدغه های مقام معظم رهبری و وزارت فنآوری ارتباطات و فنآوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی جلسه بگذارند و با پیشنهاد مشخص به جلسه شورای عالی فضای مجازی برویم تا راهکارها، تصمیم گیری و به دستگاه ها ابلاغ شود.

واعظی گفت:‌ در نخستین فرصتی که آماده شود جلسه شورای عالی فضای مجازی تشکیل خواهد شد.

وی افزود: مرکز ملی و رئیس شورای عالی فضای مجازی و اعضاء حقیقی و حقوقی آن در پی آن هستند تا وظیفه سنگینی را که مقام معظم رهبری در حکم اول و پیوست آن و هم در حکم دوم ابلاغ فرمودند پیگیری کنند.

واعظی در پاسخ به این پرسش که چرا جلسات شورای عالی فضای مجازی دیر به دیر برگزار می شود، گفت: آقای رئیس جمهور در جلسه فروردین این شورا گفت باید برنامه مشخصی داشته باشیم که هر ماه یک جلسه تشکیل شود.

وی افزود: امیدواریم در دور دوم شورای عالی فضای مجازی نظم لازم را در برگزاری آن داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در ادامه با تأکید بر اینکه سلامت فضای مجازی از دغدغه های این وزارتخانه است گفت: بخشی از اقدامات ما در این زمینه سلبی و بخشی ایجابی است.

وی افزود: در بخش سلبی تلاش ما این است که با استفاده از همه ظرفیت های فنی، سایت ها و صفحات غیراخلاقی و غیردینی را هم مسدود کنیم.

واعظی با اشاره به اینکه در بخش ایجابی هم باید فرهنگسازی کنیم، ادامه داد: سرعت رشد فضای مجازی بسیار زیاد است و به همین علت کمتر به فرهنگ استفاده صحیح از این فضا پرداخته شده است.

وی گفت: همه دستگاه های فرهنگی از جمله رسانه ملی و روزنامه ها باید در این باره فرهنگسازی کنند.

واعظی با اشاره به اینکه فضای مجازی می تواند بسیار مفید باشد  افزود: طبق آمار بیش از 95 درصد مردم ما در پی استفاده درست از این فضا هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همان طور که در فضای واقعی افراد متخلف وجود دارند در فضای مجازی هم ممکن است افراد متخلفی حضور داشته باشند.

واعظی درباره تلگرام وکانال های غیر اخلاقی آن گفت: در داخل کشور رباطی را ایجاد کردیم که کانال های غیر اخلاقی را شناسایی و به مسئولان تلگرام منعکس می کند .

وی افزود: ‌مسئولان تلگرام از ابتدا اعلام کرده اند که سایت های غیر اخلاقی در این شبکه جایی ندارد و لذا بر اساس آن تاکنون هر آن چه که رباط شناسایی کرده و ما به مسئولان تلگرام اعلام کرده ایم بلافاصله آن کانال را مسدود کردند.

واعظی گفت: مردم ما ابتدا به دو شبکه اجتماعی آمریکایی و اسرائیلی مراجعه کرده بودند که ما از نظر امنیتی با آن ها مشکل داشتیم و علاقه جدی ما این است که مردم ما از شبکه های داخل استفاده کنند.

وی ادامه داد: دانشگاهی ها و برخی شرکت های دانش بنیان در این زمینه تلاش هایی کردند و حتی یکی از آن ها تا دو و نیم میلیون مشترک گرفت اما نتوانست خدمت رسانی لازم را به مردم داشته باشد.

واعظی گفت: اکنون اینکه بین شبکه های آمریکایی و اسرائیلی ، مردم شبکه ای را انتخاب کردند که مالک آن روسی است از نظر سیاسی تغییری به وجود آمده است و مسئولان این شبکه حاضرند با ما تعامل کنند.
سرور تلگرام در یکی از کشورهای اروپایی است

وی درپاسخ به اینکه اطلاعاتی را که مردم در شبکه های مجازی تبادل می کنند به کجا منتقل می شود؟ گفت: سرور تلگرام در یکی از کشورهای اروپایی است.

واعظی با تاکید بر اینکه در مورد نگرانی های ما با مسئولان این شبکه تعامل وجود دارد افزود: آمادگی داریم به کسانی که می توانند در داخل شبکه اجتماعی ایجاد کنندکمک کنیم.

وی اضافه کرد: اگر شبکه های اجتماعی ایجاد شوند که سرورهای آن در داخل باشد و توسط بخش خصوصی ایران ایجاد شود هم سرعت و هم امنیت آن بیشتر خواهد بود.
مسدود کردن سایت‌ها و صفحات مجازی بر اساس دستور قانون و قوه قضائیه

واعظی گفت: وزارت ارتباطات و قناوری اطلاعات به هیچ وجه اجازه دخالت در حریم خصوصی افراد را ندارد بنابراین مسدود کردن سایت ها و صفحات مجازی بر اساس دستور قانون و قوه قضائیه انجام می شود.

وی افزود: این تصور غلط است که دستگاه ها نظارتی و امنیتی بر شبکه های اجتماعی خارجی نظارت ندارند و فقط بر شبکه های داخلی نظارت دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: این دستگاه ها بر روی هر دو نظارت دارند و همکاری نزدیکی میان آنان وجود دارد.

واعظی گفت: بیشتر مردم استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی دارند اما عده ای اندک از آن استفاده نادرست و مشکلاتی را ایجاد می کنند.

مجری پرسید: شما پیش از این گفته بودید دولت قصد دخالت در انتخابات مجلس دهم را ندارد آیا این به معنی آن است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پشت صحنه سیاست فعال است؟

واعظی پاسخ داد: وزرا دو کُلاه دارند؛ یک کُلاه، اداره وزارتخانه تحت مسئولیتشان است و کُلاه دیگر این است که هر آنچه که در دولت اتفاق می افتد به عنوان عضوی از دولت و به نمایندگی از مجموعه دولت بیان می کنند.

وی گفت:‌ به عنوان مثال مصاحبه های زیادی در حمایت از برجام و برداشته شدن تحریم ها و اقدامات آقای ظریف داشتم؛ با این حساب آیا در این خصوص هم باید گفت که در پشت پرده سیاست خارجی نقش داشته ام؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به عنوان یکی از اعضای کابینه و آنچه که دولت به آن اعتقاد دارد همچنان معتقدم آنچه که مربوط به داخل مجلس است دولت در آن نقشی ندارد و به عهده نمایندگان است که خودشان رئیس خود را انتخاب کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!