0

اخاذی سایبری 22 میلیونی/ تهدید به انتشار تصاویر شخصی

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با بیان اینکه شهروندان باید هوشیار بوده و با رعایت موارد ایمنی ساده امنیت خود را فضای سایبر تامین کنند، گفت: متاسفانه موارد ساده ایمنی که از سوی کاربران رعایت نمی‌گردد باعث می‌شود تا تصاویر، کلیپ‌ها  و اطلاعات شخصی و مهم کاربران به راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت رفته و مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا, سرهنگ شاهین حسنوند اخاذی و تهدید به باج خواهی را نتیجه سرقت اطلاعات مهم کاربران خواند و اظهار‌کرد: بهترین اقدام در این موارد قبل از هر کاری شکایت از این افراد می‌باشد، چرا که باج‌خواهی و اخاذی این افراد پایانی ندارد.

وی افزود:  حفاظت از حریم خصوصی در فضای مجازی از ارکان مهم استفاده از چنین امکاناتی است که عدم توجه به آن می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد کند.

سرهنگ حسنوند با اشاره به نمونه پرونده‌ای که فردی که با دسترسی به عکس‌های شخصی اقدام به تهدید و اخاذی می‌نمود، گفت: این فرد در پی شکایت از سوی یکی از شهروندان توسط  پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد.

وی ادامه داد: مرد جوانی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجع و بیان نمود فردی ناشناس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به تهدید اینجانب نموده و بیان داشته اگر مبلغ 22میلیون تومان به حساب اینجانب واریز نکنید اقدام به انتشار تصاویر شخصی شما در فضای مجازی می‌نمایم و قصد اخاذی از اینجانب را دارد.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان با بیان این‌که آسایش و آبروی فرد و خانواده وی در خطر بود، گفت: با هماهنگی مقام قضایی پرونده تشکیل گردید و با بررسی‌های به عمل آمده و تحقیقات میدانی و همچنین استفاده از اظهارات مطلعین پرونده، کارشناسان این پلیس موفق به شناسایی مجرم به هویت م.ن. شدند، در نتیجه نامبرده احضار گردید و در خصوص موضوع پرونده از وی تحقیق به عمل آمد که در مواجهه با مستندات پرونده به بزه انتصابی معترف و انگیزه ارتکاب جرم  را انتقام‌جویی عنوان کرد.

سرهنگ حسنوند با بیان اینکه ناقضین حریم خصوصی در فضای مجازی بە دلایلی نظیر انتقامجوئی،‌ حس تنفر، تفریح و سرگرمی‌ و… اقدام به سرقت اطلاعات شخصی کاربران می کنند و در پی آن به دنبال اخاذی یا هتک حیثیت هستند، آگاه باشند که این امر برای آنها تبعات قانونی در پی دارد.

وی ادامه داد: مجازات سوءاستفاده از عکس و فیلم‌های خصوصی بر حسب فصل پنجم ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان در توصیه به کاربران تاکید کرد: از آنجا که گوشی‌های تلفن همراه وسیله مناسبی برای تهیه فیلم و عکس‌های خانوادگی و خصوصی و همچنین محل امنی برای نگهداری آنها نیست، به شهروندان توصیه می‌شود تا حد امکان از ذخیره کردن این نوع تصاویر در گوشی‌های تلفن‌همراه یا رایانه شخصی خودداری کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفت − 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!