0

آیا طرح صیانت باطل شده است؟

دسته بندی ها : حکمرانی فناوری اطلاعات 6 اسفند 1400 کارشناس سایبرلا 325 بازدید
طرح صیانت

هیات رئیسه مجلس، نظر معاونت قوانین مجلس در مورد اینکه فرایندهای قانونی لازم در تصویب کلیات طرح صیانت طی نشده است را تایید و اعلام کرد تصمیم‌گیری در مورد نحوه ادامه بررسی طرح صیانت به بعد از بررسی بودجه موکول می‌شود، از همین رو طرح صیانت لغو و از دستور کار مجلس خارج نشده فقط تصویب کلیات آن به دلیل ایراد آئین نامه ای ابطال شده است.

پس از آنکه معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، تصویب کلیات طرح در کمیسیون را خلاف قانون آیین‌نامه داخلی مجلس دانست، نمایندگان اعلام کردند هیات رئیسه مجلس در مورد آینده طرح تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در همین رابطه، امروز (۵ اسفند ۱۴۰۰) مجتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس که یکی از منتقدان طرح صیانت نیز بوده در توییتی اعلام کرد هیات رئیسه نظر معاونت قوانین مجلس را تایید کرده است.

همچنین سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد تصمیم‌گیری در مورد نحوه ادامه رسیدگی به طرح بعد از رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد. سید نظام‌الدین موسوی در این باره به ایسنا گفت: امروز ظهر جلسه مفصلی در هیات رئیسه برای بررسی ایرادات معاون قوانین مجلس بر نحوه تصویب کلیات طرح نظام تنظیم خدمات فضای مجازی در کمیسیون مشترک تشکیل شد. در این جلسه آقای تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک و معاون قوانین هم حضور داشتند.

موسوی ادامه داد: بعد از استماع توضیحات آقای تقی‌پور و معاونت قوانین و ایرادات مطرح شده، هیات رئیسه نظر معاونت قوانین را وارد دانست. لذا تصمیم‌گیری نهایی در مورد این طرح به بعد از تصویب لایحه بودجه موکول شد. موسوی علت این تصمیم هیات رئیسه را رسیدگی به بودجه در سه شیفت از روز شنبه عنوان کرد.

بنابراین، طرح صیانت هنوز نه لغو و نه از دستور کار مجلس خارج شده است؛ تنها هیات رئیسه مجلس، تصویب کلیات آن در کمیسیون بررسی طرح را به علت ایرادات آیین‌نامه‌ای ابطال کرده است.

پس از اینکه کلیات طرح صیانت به تصویب کمیسیون مشترک بررسی این طرح رسید، جمعی از نمایندگان مجلس و افکار عمومی نسبت به این مسئله انتقاداتی وارد کردند. یکی از نمایندگان مخالف طرح، جلال رشیدی کوچی در همین راستا نامه‌ای تنظیم کرد تا طرح از کمیسیون خارج شده و به صحن علنی مجلس بازگردد. بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس این نامه را امضا کردند.

رئیس کمیسیون، تقی‌پور در واکنش به انتقادات گفته بود: «برخی رسانه‌ها از ابطال رأی به کلیات این طرح گفته‌اند که یک شیطنت و خباثت رسانه‌ای است و امیدوارم رسانه‌ها در درج این عنوان دقت کنند. به‌ ویژه آنکه تعدادی از رسانه‌ها از این نامه با عنوان ابطال کلی طرح نام برده‌اند که یک شوخی بی‌مزه است.»

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه + 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!