0

جرم انتشار مطالب کذب و شایعه در فضای مجازی

دسته بندی ها : اخلاق فناوری اطلاعات, نشر اکاذیب 15 آبان 1397 مدیر سایبرلا 1023 بازدید

انتشار شایعات و مطالب کذب که به صاحب‌نظران، بزرگان و شخصیت‌های دینی‌ و سیاسی نسبت داده می‌شود بخشی از هجمه سنگین فرهنگی دشمن است که هویت ملی و دینی ما را نشانه گرفته است.

به گزارش پلیس فتا، انتشار گسترده برخی پیام‌ها گاهی سبب می‌شود ما یک دروغ را واقعیت ببینیم. نظریه «دروغ بزرگ» که در جنگ جهانی و نیز در دوران جنگ سرد بارها به کار گرفته شد امروزه نیز همین کشورها در جنگی دیگر، در شبکه‌های مجازی از آن بهره می‌برند به طوری که با ایجاد یک پیام کذب و انتشار آن با عبارات زیبا و هیجان‌زا، احساسات مردمی را نشانه می‌گیرند و سبب می‌شوند دروغ در جامعه رسوخ پیدا کند و تبدیل به واقعیت شود و بدین‌وسیله باورها و اعتقادات افراد در برهه‌های زمانی تغییر یابد.

استفاده از واژه‌ها، عبارات و جملات ساده ولی تأثیرگذار نیز یکی دیگر از عوامل رواج این نوع پیام هاست. معمولا چنین اخبار و پیام‌هایی با انگشت گذاشتن بر نقاط حساس فکری و احساسی مردم، سعی می‌کند رگ خواب آن‌ها را در دست بگیرد. برخی پیام‌ها با جملات هشداردهنده و حس دلسوزی همراه است که در ابتدای مطلب و گاهی با تکرار در اواسط و اواخر آن سعی در ایجاد حس مسئولیت در مخاطب می‌کند به گونه‌ای که فرد خود را موظف می‌داند بدون فوت وقت، آن را برای دیگران نیز ارسال کند. نوع دیگری از این پیام‌ها نیز احساسات وطن دوستانه و عرق ملی مخاطبان خود را برمی‌انگیزند.

متاسفانه ذکر نام اندیشمندان، چهره‌های محبوب یا افراد خاص، ذیل یک جمله با ظاهر زیبا باعث می‌شود افراد با خیال راحت پیام را برای دیگران بدون کمترین احساس تردید و بدون اطمینان از صحت آن ارسال کنند.

مخاطبان آگاه باشند با انتشار و کپی‌کردن هر پیام کذب یا واقعی در فضای مجازی، آن پیام را تایید کرده‌‌اند و می‌بایست پاسخگوی تبعات و عواقب آن باشند.

تکثیر اطلاعات کذب و عوام‌فریبی و مشارکت ناآگاهانه در این مسیر نیز یکی دیگر از آسیب‌های موجود در شبکه‌های مجازی است که سبب می‌شود اعتماد مردم نسبت به یکدیگر کم و تشخیص پیام و محتوای صحیح از نادرست دشوار شود‌.

 

مجازات انتشار اخبار جعلی و خلاف واقع

 

برای جلوگیری از گسترش مطالب کذب باید افراد همواره به صحت و سقم اخبار دریافتی توجه کنند و منبع خبر را بررسی کنند و تا زمانی که اطمینان حاصل نکرده‌اند، آن خبر را باور نکرده و اقدام به گسترش آن ننمایند. همچنین افرادی که اقدام به پخش مطالب کذب و دروغین در سطح جامعه می‌نمایند باید آگاه باشند که برابر ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای هرکس به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی اخبار خلاف واقع را منتشر نماید مجرم محسوب شده و افزون بر اعاده حیثیت به حبس از ۹۱ روز تا دو سال زندان یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم خواهد شد. البته در بسیاری از کشورها مجازات های سنگین تری برای انتشار شایعه و خبر کذب در نظر گرفته شده است تا با ایفای نقش بازدارنده از انتشار این قبیل اخبار جلوگیری شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!