0

کلاهبرداری به شیوه برنده شدن در مسابقه تلفنی

رئیس پلیس فتای قم از کلاهبرداری به شیوه برنده شدن در مسابقه تلفنی و کشاندن فرد در پای دستگاه عابر بانک خبر داد.
به گزارش سایبرلا (CYBERLAW) به نقل از پلیس فتا، سرهنگ”علی موالی” اظهار داشت:متاسفانه امروزه افراد کلاهبردار از دستگاه های خودپرداز به عنوان یکی از گزینه های اصلی خود برای انجام اعمال مجرمانه و کلاهبرداری از هموطنان استفاده می کنند.

وی افزود: این افراد شیاد با استفاده از چرب زبانی، سخنان مهندسی، اجتماعی افراد را فریب داده و به بهانه های مختلف آنان را پای دستگاه خودپرداز کشانده و با ترفندهای خاص خود اهداف شوم خود را عملی می سازند، اخیراً نیز بیشتر کلاهبرداری های مالی و برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی توسط کلاهبرداران و شیادان از طریق دستگاه های ATM است.

رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: در ابتدا به شهروندان با یک تماس تلفنی اعلام می کنند که در مسابقه تلفنی رادیو معارف یا مسابقه شرکت ارتباطات و زیرساخت همراه اول وغیره برنده شده اید که در ادامه با مهندسی اجتماعی قوی وتسلط بر فنون روانشناسی وکلام با فرد مخاطب ارتباط برقرار می کنند و اعتماد فرد را تحت عنوان اینکه به صورت مستقیم با کارشناس مخابرات در رادیو معارف صحبت کنید به طور کامل جلب می کنند.

سرهنگ موالی اضافه کرد: در ادامه نیز با همین اعتماد جلب شده فرد را به پای دستگاه خود پرداز کشانده و به وی اعلام می کنند که بایستی موجودی حساب بگیرید وهمه این اقدامات به صورت تلفنی و در حالی که برای مخاطب باور پذیر شده است که واقعا برنده مسابقه تلفنی همراه اول در رادیو معارف شده است، انجام می پذیرد.

وی بیان داشت: سپس به مخاطب اعلام می کنند برای دریافت وجه نقدی برنده شده بایستی خواسته اشان را انجام داده که در ادامه اعلام می شود دکمه انتقال وجه زده شود سپس شماره کارت مقصد را می دهند و یک مبلغ را که قرار است به حسابشان منتقل شود اعلام می دارند به صورت کد دو رقم دو رقم مخاطبشان وارد کند تا شک بر انگیز نباشد واین انتقال وجه در چندین نوبت با توجه به میزان موجودی حساب صورت می پذیرد.

سرهنگ موالی اعلام کرد: در مرحله آخر نیز برای عدم دسترسی مخاطب به کارت خود و برای خورده شدن کارت توسط ATM از مخاطب می خواهند رمز کارت را عوض کند و مجدد کارت را به دستگاه بزند و به وی می گویند همان رمز قبلی را مجدد وارد کند و تمامی این اقدامات در عرض چند دقیقه صورت می گیرد و با سه بار اشتباه وارد شدن رمز، کارت توسط دستگاه خورده می شود و در اصل هم موجودی حساب فرد در چند مرحله به حساب مقصد منتقل می شود و کلاهبرداری محقق می شود و فرد دیگر به کارت خود دسترسی ندارد.

رئیس پلیس فتا استان در این رابطه هشدار داد: اگر قرار است وجهی را دریافت کنیم ارائه شماره کارت یا شماره حساب به فرد واریز کننده پول کفایت می کند و دیگر نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضاء وغیره به فرد مذکور نیست زیرا این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب یا خرید اینترنتی است.

وی افزود: جهت واریز وجه به حساب شما احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست،متاسفانه در مواردی به فرد مالباخته اعلام می شود برنده قرعه کشی شده، وی را با بهانه های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی می کنند.

سرهنگ موالی خاطرنشان کرد:جهت اطمینان از واریز شدن وجه به حساب خود از گزینه نمایش یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست، بنابراین اگر شخصی ما را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است، پس دقت داشته باشید.

رئیس پلیس فتا استان تصریح کرد:از کارت بانکی خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنید و از اتصال حساب هایی با گردش مالی بالا به کارت بانکی پرهیز کنید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شش + 18 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!