0

تبلیغ شبکه‌های اجتماعی خارجی در رسانه ملی ممنوع شد

دسته بندی ها : شبکه های اجتماعی, صدا و سیما 14 اسفند 1399 کارشناس سایبرلا 349 بازدید
جرایم شبکه های اجتماعی و فضای مجازی - سایبرلا

معاون فضای مجازی رسانه ملی با تاکید بر نقش سازمان صدا و سیما در حکمرانی فضای مجازی از ابلاغ مصوبه ای خبر داد که تبلیغ شبکه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی را ممنوع کرده است.

ممنوعیت تبلیغ شبکه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی

وی در پاسخ به این سوال که چرا تمام شبکه‌های رسانه ملی نسبت به تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام می‌کنند و حتی دیده شده که پخش همزمان IGTV دارند، گفت: این موضوع اخیراً در رسانه ملی مطرح شد و بر اساس آن، آئین نامه ضوابط تبلیغ پلتفرم خارجی و داخلی، ابلاغ شد. مطابق این آئین نامه تبلیغ و آوردن نام شبکه اجتماعی خارجی در رسانه ملی غیرقانونی شده است اما نام بردن از پیام رسان های داخلی هیچ اشکالی ندارد و بحث‌های مالی و تبلیغاتی هم دیگر برای آنها مطرح نیست.

نوری با اشاره به اینکه پیش از این در برخی بخش‌های خبری و برنامه‌ای، تخلفاتی در زمینه ترویج اینستاگرام وجود داشت و به نوعی این فضا رها شده بود، گفت: اما هم اکنون این موضوع مطرح نیست و مدیریت نظارت و ارائه مجوز به شبکه‌ها برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، ایجاد شده است و وضعیت را هر ماه و هر هفته پایش و گزارش می‌کند.

معاون فضای مجازی صدا و سیما تاکید کرد: مدیران سازمان صدا و سیما به هیچ وجه دنبال رواج پلتفرم خارجی نیستند. ممکن است موارد استثنایی در این زمینه هم وجود داشته باشد اما باید توجه داشت که ما در مورد سازمانی حرف می زنیم که اگر تعداد شبکه‌هایش را در ۲۴ ساعت ضرب کنیم، اینکه در گوشه‌ای اتفاقی بیافتد، عجیب نیست. بنابراین اگر در مشاهده یک تخلف، کار ژورنالیستی صورت گیرد، از قاعده انصاف خارج است.

وی گفت: پیش از این در یک سری برنامه‌ها لوگوی اینستاگرام می‌آمد. اما هم اکنون گفته می‌شود که «ما را در صفحات مجازی دنبال کنید»، این قابل دفاع است. واژه قانونی در صدا و سیما نیز همین است. به این معنی که برنامه مذکور فقط در اینستاگرام پیج ندارد و در پلتفرم‌های داخلی نیز حضور دارد.

نوری تصریح کرد: تا زمانی که پلتفرم‌های خارجی در کشور فعال هستند و عرصه حضور مردم محسوب می‌شوند، ما نیز باید در آنها حضور داشته و اثرگذار باشیم. صدا وسیما اجازه حضور در هیچیک از پلتفرم‌های فیلتر شده را ندارد. اما در پلتفرم خارجی که متأسفانه به خاطر سهل انگاری‌ها در دسترس است و افکار عمومی و فرهنگ مردم در آنجا در حال شکل گرفتن است، باید حضور داشته باشد.

وی گفت: ما از ترویج این شبکه‌ها بیزار هستیم اما متأسفانه فضا توسعه پیدا کرده و ما معتقدیم نباید مردم را بی پناه رها کرد.

معاونت فضای مجازی صدا و سیما درباره تکلیف رسانه ملی در مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر مقابله با اخبار جعلی گفت: اصل کار به دوش وزارت ارشاد است و تکلیف صدا و سیما در این مصوبه، ارتقا تاب آوری جامعه از اخبار جعلی است. به این معنی که رسانه ملی باید با انتشار به موقع اخبار و فعالیت‌های برودکستی و ارتقای سواد رسانه‌ای، تاب آوری مردم را به اخبار جعلی بالا ببرد.

وی افزود: ما اخیراً در راستای بالا بردن سواد رسانه‌ای جامعه با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، شورایی در معاونت فضای مجازی سیما تشکیل داده‌ایم.

منبع: مهر

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!