تبلیغ شبکههای اجتماعی خارجی در رسانه ملی ممنوع شد
معاون فضای مجازی رسانه ملی با تاکید بر نقش سازمان صدا و سیما در حکمرانی فضای مجازی از ابلاغ مصوبه ای خبر داد که تبلیغ شبکه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی را ممنوع کرده است.
ممنوعیت تبلیغ شبکه های اجتماعی خارجی در رسانه ملی
وی در پاسخ به این سوال که چرا تمام شبکههای رسانه ملی نسبت به تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام میکنند و حتی دیده شده که پخش همزمان IGTV دارند، گفت: این موضوع اخیراً در رسانه ملی مطرح شد و بر اساس آن، آئین نامه ضوابط تبلیغ پلتفرم خارجی و داخلی، ابلاغ شد. مطابق این آئین نامه تبلیغ و آوردن نام شبکه اجتماعی خارجی در رسانه ملی غیرقانونی شده است اما نام بردن از پیام رسان های داخلی هیچ اشکالی ندارد و بحثهای مالی و تبلیغاتی هم دیگر برای آنها مطرح نیست.
نوری با اشاره به اینکه پیش از این در برخی بخشهای خبری و برنامهای، تخلفاتی در زمینه ترویج اینستاگرام وجود داشت و به نوعی این فضا رها شده بود، گفت: اما هم اکنون این موضوع مطرح نیست و مدیریت نظارت و ارائه مجوز به شبکهها برای حضور در شبکههای اجتماعی، ایجاد شده است و وضعیت را هر ماه و هر هفته پایش و گزارش میکند.
معاون فضای مجازی صدا و سیما تاکید کرد: مدیران سازمان صدا و سیما به هیچ وجه دنبال رواج پلتفرم خارجی نیستند. ممکن است موارد استثنایی در این زمینه هم وجود داشته باشد اما باید توجه داشت که ما در مورد سازمانی حرف می زنیم که اگر تعداد شبکههایش را در ۲۴ ساعت ضرب کنیم، اینکه در گوشهای اتفاقی بیافتد، عجیب نیست. بنابراین اگر در مشاهده یک تخلف، کار ژورنالیستی صورت گیرد، از قاعده انصاف خارج است.
وی گفت: پیش از این در یک سری برنامهها لوگوی اینستاگرام میآمد. اما هم اکنون گفته میشود که «ما را در صفحات مجازی دنبال کنید»، این قابل دفاع است. واژه قانونی در صدا و سیما نیز همین است. به این معنی که برنامه مذکور فقط در اینستاگرام پیج ندارد و در پلتفرمهای داخلی نیز حضور دارد.
نوری تصریح کرد: تا زمانی که پلتفرمهای خارجی در کشور فعال هستند و عرصه حضور مردم محسوب میشوند، ما نیز باید در آنها حضور داشته و اثرگذار باشیم. صدا وسیما اجازه حضور در هیچیک از پلتفرمهای فیلتر شده را ندارد. اما در پلتفرم خارجی که متأسفانه به خاطر سهل انگاریها در دسترس است و افکار عمومی و فرهنگ مردم در آنجا در حال شکل گرفتن است، باید حضور داشته باشد.
وی گفت: ما از ترویج این شبکهها بیزار هستیم اما متأسفانه فضا توسعه پیدا کرده و ما معتقدیم نباید مردم را بی پناه رها کرد.
معاونت فضای مجازی صدا و سیما درباره تکلیف رسانه ملی در مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر مقابله با اخبار جعلی گفت: اصل کار به دوش وزارت ارشاد است و تکلیف صدا و سیما در این مصوبه، ارتقا تاب آوری جامعه از اخبار جعلی است. به این معنی که رسانه ملی باید با انتشار به موقع اخبار و فعالیتهای برودکستی و ارتقای سواد رسانهای، تاب آوری مردم را به اخبار جعلی بالا ببرد.
وی افزود: ما اخیراً در راستای بالا بردن سواد رسانهای جامعه با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، شورایی در معاونت فضای مجازی سیما تشکیل دادهایم.
منبع: مهر
نظرات کاربران