0

ممبرگیر روبیکا دامی برای دسترسی به اطلاعات کاربران

دسته بندی ها : دسترسی غیرمجاز, هک نفوذ کرک 20 آبان 1399 کارشناس سایبرلا 445 بازدید
سرقت اطلاعات, دسترسی غیرمجاز, نقض حریم خصوصی

رئیس پلیس فتا استان سمنان از دستگیری فردی خبر داد که با انتشار برنامه جعلی با نام ممبرگیر روبیکا، پس از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شهروند سمنانی اقدام به فعال‌سازی اکانت‌های تلگرام و روبیکا کرده بود.

سرهنگ حسین صادقی رئیس پلیس فتا استان سمنان در تشریح این پرونده گفت: در پی مراجعه فردی به پلیس فتا مبنی براینکه شخصی ناشناس از سیم‌کارت وی سوءاستفاده کرده و اقدام به فعال‌سازی اکانت‌های تلگرام و روبیکا نموده، در این راستا پرونده اولیه با هماهنگی مقام‌قضائی تشکیل و با ثبت اظهارات شاکی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

این مقام سایبری در استان ادامه داد: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت گرفته توسط تیم کارشناسان این پلیس مشخص شد متهم با استفاده از شماره همراه شاکی اقدام به فعال‌سازی اکانت در پیام‌رسان‌های تلگرام و روبیکا کرده است.

سرهنگ صادقی بیان کرد: با توجه به حساسیت موضوع، کارآگاهان سایبری این پلیس با بررسی تلفن همراه شاکی و طبق مستندات جمع‌آوری شده و پیگیری‌های مستمر، متهم پرونده مورد شناسایی قرار گرفت و در نهایت با هماهنگی مقام قضائی این مجرم سایبری به مقامات ذی‌صلاح قانونی تحویل داده شد.

این مقام انتظامی اظهار کرد: متهم پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت ولیکن در نهایت لب به سخن گشود و ضمن اقرار به جرم خود ، گفت در زمینه برنامه نویسی فعالیت داشته و در همین راستا بدافزار مربوطه را طراحی و اقدام به انتشار آن در قالب “ممبرگیر روبیکا” در فضای مجازی نموده که پس از دانلود این فایل مخرب توسط کاربران، برنامه در گوشی فرد طعمه نصب و با این کار اقدام به هک و دسترسی به اکانت کاربری افراد مختلف کرده است.  درنهایت پرونده به همراه متهم  برای ادامه سیر مراحل قضایی به دادسرا ارسال گردید.

رئیس پلیس فتا استان سمنان با اشاره  به تحویل متهم به مراجع قضایی جهت سیر مراحل قانونی پرونده اش ،در توصیه به شهروندان گفت: یکی از شگردهای مجرمان سایبری برای دستیابی به اطلاعات مالی و شخصی کاربران، ساخت بدافزارها و اپلیکیشن‎های مخرب برای نفوذ به تلفن همراه آنها است؛مجرم برای اینکه کاربر را مجاب کند تا برنامه مخرب را بر روی تلفن همراه خود نصب کند، ابتدا بدافزار خود را به فایل نصب یکی از اپلیکیشن‌های محبوب افزوده و آن را از طریق گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از اینگونه اقدامات مجرمانه، اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود از فروشگاه‌های شناخته شده دریافت نمایند و به هیچ عنوان به اپلیکیشن‌هایی که در گروه‌ها و صفحات شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، اطمینان نکنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: شهروندان  برای بالا بردن امنیت تلفن همراه خود حتما از یکی از برنامه امنیتی و آنتی ویروس‌ها بر روی تلفن همراه خود استفاده کنند.

منبع: پلیس فتا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!